dc.contributor.advisor |
Yardımcı Doçent Doktor Ahmet Eskicumalı |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-02T14:02:09Z |
|
dc.date.available |
2021-04-02T14:02:09Z |
|
dc.date.issued |
2002 |
|
dc.identifier.citation |
Coşgun, Zehra. (2002). Eğitim ve toplumsal cinsiyet: Okul öncesi dönemde cinsiyete dayalı toplumsal rollerin öğrenilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/93394 |
|
dc.description |
Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. |
|
dc.description.abstract |
Değişen sosyal yapı içersinde kadın ve erkek rolleri günümüzde farklı bir şekil almıştır. 1930'la rın eve kapalı kadını günümüzde aktif, iş hayatında etkili, erkek ile aynı haklara sahip ve eşit durumda karşımıza çıkmaktadır. Sosyalleşmenin en yoğun yaşandığı, ilk temellerinin atıldığı kurum okul öncesidir. Bu kurumda çocuk, toplumsal cinsiyete dayalı sosyalleşme sürecine girer ve toplumsal cinsiyet rollerini öğrenir. Sosyalleşme sırasında çevre, aile, okul, arkadaş grubu, televizyon gibi faktörlerin etkileri oldukça önemlidir. Toplumsal kalıp yargıların oluşumu sırasında kız ve erkeğin üzerinde saydığımız etkenlerin yoğun ve baskı altında yaşanması kız ve erkeklerde farklı davranış özelliklerinin ortaya konmasına neden olabilmektedir. Erken yaşlarda kadın ve erkeğe ait özellikler okul öncesi dönemde oyunlarla, çeşitli hikayelerle çocuklara anlatılmalı böylece ileriki yaşlarda yaşanacak rol karmaşasına engel olunacak ve kızlar ile erkeklerin düşüncelerinden erken yaşlarda cinsiyetçilik kavramı ortadan kalkmış olacaktır. Bu araştırmada, okul öncesi kızlar ve erkeklerin cinsiyet rol özellikleri, sosyalleşmeleri ve eğitimin süreçleri incelenmiştir. Toplamı 46 olan 23 kız ve 23 erkek öğrenci ile 1 erkek ve 2 kadın öğretmen üzerinde çalışmalar yapılmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde; okul öncesi dönemde toplumsal cinsiyetin sosyalleşme süreci incelenmiştir. Bu inceleme şu başlıklar altında yapılmıştır: Toplumsal cinsiyete dayalı rol gelişimi, toplumsal cinsiyet kimliğinin oluşumu, toplumsal cinsiyete dayalı sosyalleşme, okul öncesi dönemde cinsiyet farklılıkları ve birinci bölümün son kısmında, problem cümlesi, alt problemler, sayıltılar, sınırlılıklar, tanımlar ve araştırmanın önemi üzerinde durulmuştur. ikinci bölümde, ilgili araştırmalar bulunarak geniş bir alan çalışması yapılmıştır. Üçüncü bölümde, araştırmanın yöntemi dördüncü bölümde, bulgular ve yorumlara yer verilmiştir. Gözlem notları ve öğretmenlerle yapılan görüşmeler göz önünde bulundurularak bulgular analitik genellemeler şeklinde verilmiştir. Beşinci bölümde, VIaraştırmanın bulgularına dayalı varılan sonuçlar ve bu sonuçlardan oluşturulan önerilere yer verilmiştir. Anahtar Sözcükler : Toplumsal Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Toplumsal Cinsiyet Kalıp Yargılan, Toplumsal Cinsiyet Kimliği. |
|
dc.format.extent |
VIII, 92 yaprak ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|
dc.subject |
Toplumsal cinsiyet |
|
dc.subject |
Toplumsal cinsiyet rolleri |
|
dc.subject |
Toplumsal cinsiyet kalıp yargıları |
|
dc.subject |
Toplumsal cinsiyet kimlıği |
|
dc.title |
Eğitim ve toplumsal cinsiyet: Okul öncesi dönemde cinsiyete dayalı toplumsal rollerin öğrenilmesi |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Coşgun, Zehra |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|