dc.description.abstract |
Bu araştırmada, ilköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerileri incelenmiştir. İlköğretim okulu yöneticilerinin günlük hayatta karşılaşabilecekleri problemlere genel olarak nasıl tepki gösterdiğini belirlemeye çalışmaktır. Bunun için ilköğretim okulu yöneticilerine anket uygulanmıştır. Sözü edilen bu problemler, matematik ya da fen derslerindeki alışılmış problemlerden farklıdır. Bunlar, kendini karamsar hissetme, arkadaşlarla geçinememe, boşanıp boşanmama gibi karar vermesi zor konularda ve hepimizin basma gelebilecek türden problemlerdir. Bu problemlere cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, yöneticilikteki mesleki kıdem, öğretmenlikteki mesleki kıdem, çalıştığı okulun bulunduğu yerleşim yeri, çalıştığı okulda bulunan öğretmen sayısı, çalıştığı okulda bulunan öğrenci sayısı, haftalık çalışma saati, yaş gibi değişkenlere göre eğitim yöneticileri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma Sakarya ilinde Adapazan,Hendek ve Kaynarca ilçelerinde yer alan ilköğretim okullarında yapılmıştır.Bu okullarda görevli okul müdürü, müdür başyardımcıları ve müdür yardımcıları olmak üzere 139 kişiye anket uygulanmıştır. Ankette problem çözme becerileri ile ilgili 35 soru yer almaktadır. Örneklem grubuna dahil edilen 19 bayan, 120 erkek toplam 139 ilköğretim okulu yöneticisinin problem çözme becerileri ile ilgili cevapladıkları anket geçerli sayılmış ve bilgisayar ortamında SPSS programına aktarılmıştır. İlköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin toplanan veriler; iki ortalama arasındaki fark önemlilik testi (t-testi), tek yönlü varyans analizi (Anova ) teknikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Tüm istatistiksel analizler 0.05 önemlilik derecesinde yapılmış, verilerin istatistiksel analizlerini yapmak için SPSS ( Statistical Package For Social Sciences ) programı kullanılmıştır. İlköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerilerinin cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, yöneticilikteki mesleki kıdem, öğretmenlikteki mesleki kıdem, rvçalıştığı okulun bulunduğu yerleşim yeri, çalıştığı okulda bulunan öğretmen sayısı, çalıştığı okulda bulunan öğrenci sayısı, haftalık çalışma saati, yaş gibi değişkenlere göre aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Personel yaşı değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Araştırma sonucunda ilköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme konusunda kendilerini yetersiz olarak algıladıkları görülmüştür. |
|