Bu araştırmada; lisede öğrenim gören öğrencilerin ahlaki yargı yeteneğinin demokratik ve otoriter anne ile demokratik ve otoriter baba tutumlarına göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Ayrıca ahlaki yargı yeteneğinin cinsiyete, lise türüne, annenin ve babanın eğitim durumuna ve öğrencilerin sosyo- ekonomik düzeylerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği de araştırılmıştır.Araştırmanın örneklemi; İstanbul Kadıköy ilçesindeki Atatürk Fen Lisesi, Prof. Faik Somer Anadolu Lisesi ve Prof. Faik Somer Lisesi' nden ve Kartal ilçesindeki Hacı İsmail Gündoğdu Ticaret Meslek Lisesi' nden tesadüfi örneklem yoluyla seçilen 194'ü kız 183' ü erkek olmak üzere toplam 377 öğrenciden oluşmuştur.Araştırmada ölçme aracı olarak; öğrencilerin ahlaki yargı yeteneğini ölçmek için Ahlaki Yargı Testi (MUT), öğrencilerin ana baba tutumlarını tespit etmek için Ana Baba Tutum Ölçeği (ABTÖ) ve öğrencilerin cinsiyet, lise türü, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu ve sosyo- ekonomik düzeyleri gibi değişkenleri belirlemek için ise araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgiler Anketi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda lisede öğrenim gören öğrencilerin ahlaki yargı yeteneği puanlarının annenin demokratik ve otoriter oluşuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Öğrencilerin ahlaki yargı yeteneği puanları baba tutumunun demokratik ve otoriter oluşuna göre de anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Ahlaki yargı yeteneğinin cinsiyete ve sosyo- ekonomik düzeye göre anlamlı bir farklılık göstermediği de araştırma sonucunda elde edilen bulgulardandır. Öğrencilerin ahlaki yargı yeteneğinin annenin eğitim durumuna göre farklılık gösterip göstermediğine bakıldığındaysa, annesi üniversite ve lise mezunu olan öğrencilerin ahlaki yargı yeteneği puanı, annesi ilkokul mezunu olanlarınkine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Fakat annesi okuryazar olmayanlar ve ortaokul mezunu olan öğrencilerin ahlaki yargı yeteneği puanları diğerlerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemiştir. Babanın eğitim düzeyine göre öğrencilerin ahlaki yargı yeteneği puanlarının anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Fakat babanın farklı eğitim düzeylerinin kendi arasında yapılan karşılaştırma sonucunda, babası üniversite mezunu olan öğrencilerin ahlaki yargı yeteneği puanları babası okuryazar olmayan, ilkokul, ortaokul ve lise mezunu olan öğrencilerin ahlaki yargı yeteneğinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.
In this research is investigated about high school student? s moral judgment abilities and whether there is a relationship or not between students moral judgment abilities and democratic and autoritarian mother and father attitude.The participants study comprise 377 students; 194 girls and 183 boys who are attending Istanbul Atatürk Science High School, Kadıköy Prof. Faik Somer Anatolian High School and Kadıköy Prof. Faik Somer High School in Kadıköy and Hadji Ismail Gündoğdu Trade Occupation High School in Kartal.The data of the study is got used Moralischer Urteil- Test for the measure moral judgment ability, Mother and Father Attitude Scale for the measure parent attitude and Personel Information Poll for the measure variables of student? s gender, kind of high school, mother? s education level, father? s education level and the economic level.As a result of the research, it is not found any difference statically between the students who have democratic and autoritarian mother? s attitude and moral judgment abilities. At the same time it is not found any difference statically between the students who have democratic and autoritarian father? s attitude and moral judgment abilities. And the other finding that; moral judgment abilility is not changed acording the variable of the students? gender and the economic level. Also when study relationship between moral jugdment abilities and kind of high school it is noticed that, moral judgment abilities score of the student who attend science high school, anatolian high school and general high school is higher than moral judgment ability of the students who attend occupation high school.Acording the result, it is found meaningful difference between student?s moral judgment ability and mother? s education level. The moral judgment ability score of students who mothers? graduated from university and high school is found higher than the moral judgment abilitiy score of student?s who mothers? graduate from primary school. But; the moral judgment ability score of students who mothers? haven? t literacy and graduated junior high schhol is not indicate any difference from the other education level. And moral judgment abilitiy score of the students is not indicate any meaningful difference according the fathers? education level. But at the and of the doing comperative within groups; moral ability judgment score of the students who fathers? graduated university is found higher than moral judgment ability score of students who fathers? being graduate from the other education level.