Bu araştırma Sakarya üniversitesi öğrencilerinin fakültelere dağılımını etkileyen zihinsel olmayan faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırma evrenini, Sakarya Üniversitesi'ne bağlı olarak 4 yıllık lisans eğitimi veren 5 fakültenin öğrencileri oluşturmaktadır. Bu çerçevede, araştırma evrenini İktisadi ve İdari Bilimler, Mühendislik, Fen Edebiyat, Teknik Eğitim ve Eğitim Fakültelerinde okuyan birinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Kayıtlı öğrenci sayısı, Aralık 2007 rakamlarına göre 3663'tür. Örneklem sayısı evrendeki tabakalara göre Fakültelere, bölümler ve öğretim programı (Birinci ve ikinci öğretim) oranlarına göre dağıtılmıştır.Araştırmanın kapsamına alınan fakültelerde hazırlanan anketler 1500 öğrenciye dağıtılmış 1200 tanesi geri dönmüş bunlarında yalnızca 1000 tanesi değerlendirmeye alınmıştır. Sosyoekonomik faktörlerin üniversite içinde dağılımlarla olan ilişkinin anlamlılığının belirlenmesinde SPSS 10,0 For Windows paket programında çapraz tablolar ve Ki-kare istatistiği kullanılmıştır.Bu araştırmada Eğitim ve Fen Edebiyat Fakültesi dışındaki öğrencilerin çoğunluğunu erkek öğrenciler oluştururken bu fakültelerdeki öğrencilerin çoğunluğunu kız öğrenciler oluşturmaktadır. Büyük şehir doğumlu öğrencilerin oranı köy doğumlu öğrencilerin oranından yüksek olduğu görülmüştür. 1. Öğretim öğrencilerinin 2. Öğretim öğrencilerine oranla daha yüksek oranda 5-6 kişilik ailelerden geldiği görülmüştür. Öğrencilerin öğretim programına göre dağılımında meslek lisesi öğrencilerinin 2. Öğretimde öğrenim görme oranının daha yüksek olduğu ve 2. Öğretim öğrencilerinin aylık ihtiyaçlarını çalışarak kazananların 1. Öğretim öğrencilerinden daha fazla olduğu görülmüştür. Ancak diğer sosyoekonomik faktörlerin öğrencilerin öğretim programlarına göre dağılımlarında bir ilişki görülmemiştir. Öğrencilerin bölümlere göre dağılımında cinsiyet, doğum yeri, anne ve babanın öğrenim durumu ve ailelerin yaşadığı bölgenin diğer faktörlere oranla daha etkili olduğu görülmüştür.Bu çalışmanın bulguları üniversitedeki öğrencilerin zihinsel olmayan faktörlere göre dağılımı konusundaki mevcut durumu sergilemekte ve eğitimde ki eşitsizlikleri giderilmesinde yapılacak olan çalışmalara ışık tutmaktadır.Anahtar kelimeler: Öğrencilerin Fakültelere Dağılımı, Eğitimde Eşitsizlikler,Zihinsel olmayan Faktörler.
This research was carried out for the purpose of determining the non-mental factors which affect the dispersion of students of Sakarya Univesity on the faculties.In this respect, research universe is composed of the first grade students in the Faculty of Economics and Administrative Sciences,Faculty of Engineering, Faculty of Art and Science, Faculty of Technical Education and Faculty of Education which gives four years education bounded to Sakarya University. According to numbers of December,2007;The number of registered students is 3663.The number of samples dispersed compared to the ratio of faculties, departments and curriculum (First and Second Instruction)Questionnaries were delivered to 1500 students of the faculties that are brought to the extension of the research.However, 1200 of these were brought back and 1000 of these were evaluated. Determining the meaningfulness of the relationship between socio economic factors and dispersing in the university;Diagonial tables in SPSS 10,0 For Windows Package Program and Chi-Square statistic were used.In this research,while the huge number of students except for Faculty of Art And Sciences students are male, the majority is composed of female students in the Faculty of Art And Sciences. It was concluded that the ratio of students born in big cities is higher than the ratio of students born in villages.It was also concluded that when the students in 2nd instruction were compared to the students in 1st ınstruction, students of 2nd instruction come from 5-6-member-families in the higher ratio.In the students? dispersion of faculties according to curriculum, it was seen that the ratio of vocational high school students attending 2nd instruction is higher. Also, students who earn their monthly needs in 2nd instruction are more than those in 1st instruction.However, no relationship between the other socio-economic factors and the dispersion of the students according to curriculum was seen. Sex, place of birth, parents? level of education and region that the family live are more effective, compared to other factors.Findings of this study display the current situation of the university students? dispersion on the faculties according to factors which are not mental and offer a solution for eliminating of inequalities in the education.Keywords : The student dispersion of Sakarya Univesity, Inequalities In The Education,NonmentalFactors.