Açık Akademik Arşiv Sistemi

2006 Türkçe programının ilköğretim 6. sınıf düzeyinde eleştirel düşünme becerisine etkililiği

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Mustafa Altun
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:23:45Z
dc.date.available 2021-04-01T13:23:45Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Cevher, Özlem Yahşi. (2008). 2006 Türkçe programının ilköğretim 6. sınıf düzeyinde eleştirel düşünme becerisine etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/93322
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmayla, ilköğretim 6.sınıf Türkçe derslerinde uygulanmakta olan yeni milli eğitim programının kullanılmasıyla öğrencilerin eleştirel becerilerinin geliştirilip geliştirilemediğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın problem cümlesi şudur: ?İlköğretim 6.sınıfta öğrenim gören öğrencilerin Türkçe derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin öğrencinin öğrenci cinsiyeti, öğrenci yaşı, ailenin aylık geliri, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, haftada okuduğu gazete sayısı, aylık kitap okuma sayısı, aylık tartışma programı izleme sayısıyla değişmekte olup olmadığıdır?.Bu deneysel araştırmanın evreni ve örneklemini, Sakarya İli Hendek İlçesi'nde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Cumhuriyet İlköğretim Okulunun 6. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma 2007-2008 öğretim yılında toplam 78 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırmada, tüm gruplara öğrencilerin kişisel bilgilerini belirlemek için anket; eleştirel düşünmeye ait ön bilgilerini ölçmek için ?CCTDI eleştirel düşünme ve becerileri? anketi ve ?Açık Uçlu Sorular? uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde hem nicel, hem de nitel çözümleme teknikleri kullanılmıştır. Kişisel bilgiler anketi ile eleştirel düşünme ölçeği verilerinin çözümlenmesinde nicel çözümleme teknikleri kullanılmış, veriler SPSS 13.00 paket programına aktarılmıştır. Kişisel bilgilerle ilgili çapraz tablo (Crosstab) analizi yapılmış, frekans (n) ve yüzde (%) değerleri verilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının ön testleri arasındaki ilişki ve son testlerindeki ilişki Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Deney gruplarının ön test ve son testleri arasındaki ilişki ve kontrol gruplarının ön test ve son testleri arasındaki ilişki ise Wilcoxon testi ile analiz edilmiştir. Cinsiyet, yaş ve aylık okunan kitap sayısı değişkenlerinin ön test ve son testle ilişkisi Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Ailenin aylık geliri, anne-baba eğitim durumu, haftada okunan gazete sayısı, aylık izlenen tartışma programı sayısı değişkenlerinin ön test ve son testle ilişkisi Kruskal Wallis testi ile analiz edilmiştir. Açık uçlu soruların değerlendirilmesinde içerik analizi uygulanmıştır.Araştırmanın sonucuna göre, ilköğretim 6. sınıf öğrencilerine çalışmanın başında uygulanan eleştirel düşünme anketi ile öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Bu uygulamadan sonra ise öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeleri için yeni ders programına uygun dersler işlenmiştir. Derslerde kullanılan çalışma kâğıtları, slayt ve bilgisayarın öğrencilerin eleştirel düşünmelerini geliştirmede önemli bir etkisi olduğu söylenebilir. Bu derslerin sonucunda tekrarlanan eleştirel düşünme anketi ile öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin geliştiği ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin cinsiyet, yaş, ailenin aylık geliri, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, haftada okuduğu gazete sayısı, aylık kitap okuma sayısı, aylık tartışma programı izleme sayısı gibi değişkenlere bağlı olarak değişmediği ortaya çıkmıştır.
dc.description.abstract This study aims to reveal whether the implementation of the latest method in National Education has improved the critical thinking ability of students in Turkish classes in the 6th grade. The key question of the research is whether the level of critical thinking ability of the these children is determined by such divert factors as gender, age, educational level of the parents, their income and the number of newspapers or books they read weekly and the frequency of watching debate programs on TV.The scope and sample of this research consists of 6th grade students in Hendek Cumhuriyet Secondary School of Ministry of Education. The study covers 78 students in the 2007-2008 educational years.Within the research, a survey was conducted to find out personal information. Additionally, an open ended question and a CCTDI survey were carried out to evaluate the information on critical thinking. In the analysis period, both quantitative and qualitative techniques were used. In the personal information test and evaluation of critical thinking test, quantitative analysis techniques were used, and the data was conveyed to SPSS13.00 program. A cross-tab analysis on personal information was put through, along with their frequency (n) and percentage values. Mann Whitney U test was made use of to analyse the relationship to compare among the first tests and among the last tests. However, in both experiment group and the control group , the relationship between the first and the last tests was exposed to Wilcoxon test. Finally, Kruskal Wallis test was used to evaluate the relationship of such variables as monthly income, educational status of the parents, the number of newspapers read weekly and the number of debate programs watched monthly with the first test and the last test. Open ended questions were exposed to content analysis.The survey conducted at the end of the study concluded that the critical thinking ability of the 6th grade students, which was found to be quite low before the experiment, has improved. It can be said that study papers used in classes and slides as well as computer programs are efficient in the improvement critical thinking ability. Furthermore, the study showed that the level of critical thinking ability of the these children does not depend on such divert factors as gender, age, educational level of the parents and their income and the number of newspapers or books they read weekly and the frequency of watching debate programs on TV.
dc.format.extent IX, 102, 10 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject İlköğretim okulu
dc.subject Türkçe eğitimi
dc.subject Eleştirel düşünme
dc.title 2006 Türkçe programının ilköğretim 6. sınıf düzeyinde eleştirel düşünme becerisine etkililiği
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Cevher, Özlem Yahşi
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/