Ulaşım, ekonomik ve sosyal yaşantıya büyük etkileri olan ekonomik faaliyettir. Özellikle, Asya ve Avrupa kıtaları arasında yer alan ülkemizde ulaşım faaliyetleri ülke ekonomisi için büyük önem taşımaktadır. Geçmişte ve günümüzde ulaşım ağları geçmiş oldukları yerleşmeleri sosyal ve ekonomik açıdan etkilemiştir. Bu etkiler kimi zaman yerleşmenin büyümesi, nüfuslanması, kimi zaman da ekonomik faaliyetlerin çeşitlenmesi veya değişmesi gibi çeşitli şekillerde görülmüştür.Bu tezde henüz proje aşamasında olan Kuzey Marmara Otoyolu güzergahı üzerindeki yerleşmeler incelenmiş ve otoyolun bu yerleşmeler üzerinde yapacağı muhtemel etkiler konusunda öngörülerde bulunulmuştur. Tez içeriğinde ilk olarak ulaşım ve yol kavramları üzerinde durulmuş, bu kavramların sosyal ve ekonomik etkileri belirtilmiştir. Ayrıca Cumhuriyet'ten günümüze Türkiye'deki ulaşım ağlarının gelişimi ve günümüzdeki mevcut durum ortaya konulmuştur. Tezin ikinci bölümünde Kuzey Marmara Otoyolu'nun tanıtımı ve bu yola neden ihtiyaç duyulduğu ve güzergah üzerindeki iller konusunda bilgi verilmiştir. Tezin üçüncü bölümünde Sakarya'da Karayolunun gelişimi ve Kuzey Marmara Otoyolu güzergahının Sakarya'nın fiziki ve beşeri alanları ile olan etkileşimi genel olarak özetlenmiştir. Dördüncü ve son bölümde tezin ana konusunu oluşturan otoyol güzergahı üzerindeki yerleşim alanları incelenmiştir. Yerleşim alanları incelenirken mevcut sosyal, ekonomik ve fiziki durum incelenmiş, ardından otoyolun yerleşim alanı üzerindeki muhtemel etkileri üzerinde durulmuştur.Yerleşimler incelenirken mülakat ve yerinde gözlem yöntemleri kullanılmıştır.
Transportation is economical activity which has big effects on economical and social life. Especially transportation activities have got big importance for our country?s economy which is between Asia and Europe. In the past and now, transportation networks affected the settlemente where they go through. These effects were seen, sometimes enlarging of settlements, increasing of population and sometimes changing and diversfiying of economical activities.In this thesis, just being in project step, some settlements were searched which are North Marmara networks possible effects in settlements were considered. In this thesis, transportation?s and lines concepts were emplasized and these concepts effects on economical and social life were stressed. In addition to these, from republic to nowadays, developments of line and the situation which is in our days were ascertaired. In the second part of thesis, description of North Marmara?s highway and why do we need this line network and about some cities which are on this line, were informed. In the third part of thesis, development of Sakarya Network?s line and the effect of North Marmara Networks Line?s on Sakarya in terms of physical and human field were generally summarized. In the forth and the last part of the thesis the settlements were searched on the other hand social, economical and physical situations were searched and then dwelled on this networks possible effects on these settlements area.While the settlements were searched on interview and on observation on place methods were used.