Bu araştırmada,Avusturya ile Türkiye'de uygulanan beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirme ve antrenörlük eğitimi müfredatları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Karşılaştırmalı eğitim; farklı kültürlerde ve farklı ülkelerde iki veya daha fazla eğitim sisteminin benzerlik ve farklılıklarını tanımlamaya yardım eden, benzer görünen olguları açıklayan ve insanları eğitme yolları hakkında yararlı teklifler getiren bir disiplindir. Bu araştırma ile AB eğitim politikaları doğrultusunda Avusturya ve Türkiye eğitim politikalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Bu çalışmada, Avusturya ve Türkiye'de beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirme ve antrenörlük eğitimi müfredatları Araştırma, tarama modeliyle sınırlandırılmış, konu hakkında mevcut olan durum belirlenmiştir.Bu çalışmada öncelikle, eğitim, beden eğitimi ve spor, antrenörlük kavramları açıklanarak, Avusturya'da ve Türkiye'de ki eğitim sistemlerinden bahsedilmiştir.Viyana Üniversitesi (Avusturya) ve Türkiye'de uygulanan beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirme ve antrenörlük eğitimi müfredatları incelenmiştir.Bu çalışmada Avusturya ve Türkiye arasındaki beden eğitimi öğretmeni yetiştirme ve antrenörlük eğitimi sürelerinin farklılık gösterdiği, ayrıca bölümlerde verilen derslerde gözle görülür farklılıkların olduğu, Avusturyada ki lisans eğitiminin aynı zamanda belirli not ortalamasına ulaşıldığında ve belirli birim de derslerin başarılması durumunda Türkiyede ki yüksek lisans mezunuyetine eşit olduğu göze çarpmıştır. Yine Avusturya da spor yüksek okullarında Türkiye'den farklı olarak din, biyomekanik, fizik derslerinin mikro seviyede de olsa verildiği gözlenmiştir. Bir diğer farklılıkta Türkiye de üniversitelerde ki Staj uygulamaları M.E.B. bağlı devlet okullarında gerçekleşirken Avusturya da kamu ve özel sektörde ki sosyal ve kültürel kurumlarda da yapılabildiği ve etkin katılımın ve denetimin önem arzettiği görülmüştür.Birbirinden farklı kültürleri bünyesinde barındıran Avrupa Birliği bu kültürlerin bir arada barış içerisinde yaşamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Bu nedenle beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirme ve antrenörlük eğitimi programlarımızı AB'nin bilgi toplumu ve eğitim sistemleri politikaları doğrultusunda gözden geçirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to examine the curriculum of physical education and sports teacher educating and the curriculum of trainer education which are applied in Austria and Turkey. Comparative education is a discipline which helps to identify the similarities and differences of two or more educational systems which are in different countries and cultures; explains the facts apparently similar and initiates beneficial proposals for the ways of educating people.With this study, Austrian and Turkish educational policies have been evaluated in accordance with the European Union Educational Policies.In this study, the curriculum of physical education and sports teacher educating and the curriculum of trainer education which are put into practice in Austria and Turkey have been compared. This study has been restricted by the descriptive study.and the current state about the subject has been determined.In this study, before all else, the terms of physical education and sports, coaching have been explained and the educational systems in Austria and Turkey have been mentioned. The curriculum of a physical education and sports teacher educating and the curriculum of a coaching education which are applied in the University of Vienna (Austria) and Turkey have been examined.In this study, the similarity in the duration of physical education and sports teacher education and coaching education between Austria and Turkey it seem to be different. However, it is found that there are visible differences in lectures which are given in these departments in both countries. It is observed that Religion, Physics and Biomechanic lessons have been taught in a low level in the schools of physical education and sports in Austria ,differently in Turkey. The other difference is that while the training practice has been applied in public schools which are depend on the Ministry of National Education in the universities of Turkey, the training practice can be applied in public schools and private social-cultural associations; also it is seen that active participation and control is critically important. The European Union which includes various cultures aims to bring all these different cultures together in peaceFor this reason, we have reached a conclusion that the curriculums of physical education and sports teacher education and coaching education have to be revised in accordance with the knowledge society of European Union and their policies of educational systems.