Ölçme süreci eğitim faaliyetlerinin önemli bir parçasıdır. Bilim ve teknolojideki gelişmeler eğitimin diğer alanlarında olduğu gibi ölçme alanının da değişmesine ve gelişmesine yol açmaktadır. 20. y.y.'ın başından itibaren klasik test teorisi ölçme için kullanılagelen bir ölçme paradigması olmuştur. Madde tepki kuramı aynı süreçte geliştirilmiş olsa da matematiksel karmaşıklığı nedeniyle kullanılamamıştır. Bilgisayarların yaygınlaşmaya başlaması ile birlikte madde tepki kuramını kullanmak olası hale gelmiş ve ölçme sürecinde bilgisayarların ve madde tepki kuramının kullanıldığı bilgisayar uyarlamalı testler geliştirilmiştir. Bilgisayar uyarlamalı testlerin dünya üzerinde bir çok örneği olmasına rağmen ülkemizde araştırma amaçları dışında mevcut değildir. Bunun yanı sıra bilgisayar uyarlamalı test sınıf içinde ve uzaktan eğitim uygulamalarında uygulama bulamamaktadır.Bu araştırmanın amacı klasik test teorisi ve bilgisayar uyarlamalı test uygulayabilen bir araç geliştirilmesi, klasik test teorisine dayalı testlerin ve bilgisayar uyarlamalı testin sınıf içi ve uzaktan eğitimde kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü'nde öğretim gören 35 öğretmen adayının klasik test teorisi ve bilgisayar uyarlamalı test uygulama süreçleri ve kullanımına ilişkin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda; öğretmen adaylarının bilgisayar uyarlamalı test kavramı ile eğitim sürecinde karşılaşmadıkları, önceden hazırlanmış soru havuzları mevcut olursa sınıf içi etkinliklerde bilgisayar uyarlamalı test kullanmaya istekli oldukları ve uzaktan eğitimde bilgisayar uygulamalı test kullanımının etkili bir ölçme süreci sağlayacağını düşündükleri ortaya çıkmıştır.
The process of measurement takes an important role in education activities. The developments in science and technology causes the variation and developments of measurement field as in the other fields of education. Classical Test Theory has been the measurement paradigm used for measurement since 20th century. Item Response Theory has been not used because of it?s mathematical complication where as it has been developed in the same period. The usage of Item Response Theory has become used as the computers has become wide spread and Computerized Adaptive Test has been developed in which computers and Item Response Theory has been used. As we have seen the examples of Computerized Adaptive Test in different parts of world ,it has been not used in our country except the purpose of study.In addition to this Computerized Adaptive Test couldn?t have been applied in classes and distance education.The purpose of this study is developing an online assessment tool using classical test theory and computerized adaptive testing and search out the opinions of teacher candidates about the usage of tests based on classical test theory and Computerized Adaptive Test in classes and distance education.In this study the opinions of 35 teacher canditates ,educated in Sakarya University Education Faculty Computer Education and Instruction Technology Department,about classical test theory and computerized adaptive test application process and usage of these test have been used with the semi-structured oral interview.As a result of this study it has been come out that the teacher candidates have?nt been come upon with the computerized adaptive test concept and they are eager to use computerized adaptive test in class activities and in distance educationthe usage of computer adaptive test can be an effective measurement process if there would be an item pool prepared before.