Açık Akademik Arşiv Sistemi

Dİn toplum ilişkileri bağlamında kutlu doğum faaliyetleri

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Ahmet Faruk Kılıç
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:20:48Z
dc.date.available 2021-04-01T13:20:48Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Akarsu, Adem. (2010). Dİn toplum ilişkileri bağlamında kutlu doğum faaliyetleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/93069
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Müslüman toplumların yüzyıllardır çeşitli etkinliklerle kutladıkları Mevlid merasimleri, DİB ve TDV tarafından 1989 yılında ?Kutlu Doğum Haftası? adı altında kutlanmaya başlanmıştır. Kutlamalarda, Hz. Peygamber'i merkeze alarak İslam Dini'nin mesajını toplumun bütün kesimlerine, bilimsel ve anlaşılabilir bir üslup ile ulaştırmak ve geleneksel kutlamalara yeni bir vizyon kazandırmak amaç edinilmiştir. Bu anlamda, ?Kutlu Doğum Haftası?, kadim bir gelenek olan Hz. Peygamber'in doğumunu anma faaliyetlerinin, modern bir tarzda ihya edilmesi ve mevlidin taşıdığı değerler bütününün, dinamik hayatın içinde sürdürülebilirliğinin sağlanması çabasıdır.?Kutlu Doğum? adı yeni olsa da, bu isim etrafında gerçekleştirilen etkinlikler tarihi temellere, temayüllere ve geleneklere dayanmaktadır. Genel kabule göre, ilk mevlid programı 13. yy da yapılan Erbil kutlamalarıdır. Bu programlar daha sonra çeşitlenerek Müslüman toplumların yapısal durumuna göre, günümüze kadar sürdürülmüştür. İslam toplumlarının şekillenmesinde, toplumu oluşturan üyelerin davranışlarının belirlenmesinde temel referansın Kur'an ve Sünnet olduğu bilinmektedir. Dolayısıyla Kutlu Doğum Haftası'nın temellerinin de bu iki önemli referanstan yoksun olduğu düşünülemez. Yani, yapılan faaliyetlerin toplum nezdinde önemli bir yer bulması, muteber kabul edilmesi ve kitleleri bir araya getirmesi şu veya bu sebepten daha ziyade, İslam inancındaki `peygamber sevgisi' unsurundan kaynaklanmaktadır. Bu nedenle, Hafta çerçevesinde yapılan faaliyetler toplumda kendisini kısa zamanda kabul ettirmiş ve aradan geçen yaklaşık çeyrek asırlık zaman dilimi içinde, ?Kutlu Doğum Haftası? toplumsal olgu haline gelmiştir.Bilim ve teknik alanındaki büyük ilerlemeler, sanayileşme ve şehirleşmenin beraberinde getirdiği çok hızlı sosyal, kültürel ve ekonomik değişmelerin yaşandığı çağımızda, toplumların karşısında duran en büyük sorun sosyal bütünleşme sorunudur. Toplumları bir arada tutacak onlara ortak paydalarını hatırlatacak unsurların belirlenmesi ve kitlelerin o unsurlara yönlendirilmesi her zamankinden daha büyük bir ihtiyaçtır. Bu bağlamda, Kutlu Doğum Haftası faaliyetlerinin bir dini ritüel olarak toplumsal statüsü, ırkı, cinsi veya milliyeti ne olursa olsun bütün insanları Hz. Peygamber'in sevgisi ortak paydasında toplayacak çekim gücüne sahip potansiyeli taşıdığı bir gerçektir. Bu gerçeğin, reel yaşama katkısının sağlanması ve ondan yararlanılması toplumsal mutluluk açısından oldukça önemlidir.Bu çalışmada, Kutlu Doğum Haftası etrafında gerçekleştirilen etkinliklerin toplum üzerinde meydan getirdiği pozitif tesirler ortaya koyuldu. Bu çerçevede, Türkiye'de yaşanan ?Kürt sorunu? , ?Alevi-Sünni problemi? gibi problemlerin yanı sıra yaşanan diğer sosyal sıkıntıların tamiri ve sağlıklı bir iç barışın sağlanması konusunda Kutlu Doğum Haftası'nın birleştirici ve bütünleştirici yönleri tespit edildi. Ayrıca bu etkinliklerin, dünyadaki İslam imajının düzeltilmesinde; İslamafobinin ortadan kaldırılmasında önemli bir misyon icra edeceği de ortaya konmuştur. Bunlarla birlikte, bir alan araştırması ile yapılan etkinliklerin toplum üzerindeki tesirleri ve toplumun Kutlu Doğum'a bakışı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Mevlid, Kutlu Doğum, Sosyal Bütünleşme, Peygamber Sevgisi,
dc.description.abstract Mawlid ceromonies which Müslim communities celebrate with several activities for centuries, has begun to be celebrated under the name of ? The Week of the Holy Birth? by DİB and TDV in 1981. In the celebrations, with centering on the prophet Muhammed (sav), It is aimed to communicate the message of Islamic Religion to all parts of the community with scientific and clear style and to gain a new vision to traditional celebrations. In this sense, ? The Week of the Holy Birth? is the effort of recovering the activities of the remembrance of the birth of the prophet Muhammed (sav) with a modern style, which is a very ancient and traditional, and providing the sustainability of set of values of mawlid inside the dynamic life.Alhough the name ?Holy Birth? is new, the activities take place around this name depend on historical base, propensity and traditions. In this sense, first Mawlid ceremony was organised by Fatimies in Egypt. But, according to general acceptance, first Mawlid program 13. century was do. After, these programs has been sustained until today according to the structure of the muslim communities with varying. It is known that, on the configuration of islamic societies, in the determination of human behaviors, the basic referance is the Koran and Sunnah. So, the basis o The Week of the Holy Birth can not be thought without these two important referances. In short, the reason of the activities taking an important place in the society, accepting to be valid and combining the crowds, arise from ?the prophet love? in islamic belief rather than another reasons. So, the actities take place in the framework of the week, has accepted itself in ashort time in the society and ?The Week of the Holy Birth? became social fact within quarter of a century.In our age, which very fast, social, cultural and economic changes that great developments take place that in the scientific and tecnical area, industrialisation, urbanization brought together, the biggest problem , that societies face to face is social integration. The determination of criterias that combine the societies, remember the common grounds and canalize the crowds to these criterias, is a greater need than as usual. In this context, social status of?The Week of the ?Holy Birth? activities as a reliogous ritual, has a real potential that combine all people on the Prophet Muhammed (sav) love common ground even their races, gender, nations are not common. It is very important that to provide the contribution of this reality to real life and to benefit from that in the sense of social happiness. In our research, we tryed to present the positive effects of activities on the society around The Week of the Holy Birth. In this context, we tryed to put forth the component aspects of The Week of the Holy Birth about solving the current problems; as ?Kurd problem?, ?Alevi-Sunni problem? and also other social problems and providing an internal peace. Also, we tryed to point out that this activities will have an important role to set Islam image right that is misknown because of some reasons and to repair muslim hostility and islamophobia. We aimed to support our study with a field research to provide more current and more modern organisations to be carried out.Key Words: Mawlid, Holy Birth, Social Integration, Prophet Muhammed Love.
dc.format.extent VIII, 129 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Mevlid
dc.subject Kutlu Doğum
dc.subject Sosyal Bütünleşme
dc.subject Peygamber Sevgisi
dc.title Dİn toplum ilişkileri bağlamında kutlu doğum faaliyetleri
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Din sosyolojisi Bilim Dalı
dc.contributor.author Akarsu, Adem
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/