Bu çalışmanın araştırma problemi, Muş ilinde bulunan lise öğrencilerinin Din Algısı ve onların dini duygu ve düşüncelerine etki eden psiko-sosyal etkilerin belirlenmesidir.Ergenlik ya da gençlik döneminin önemli aralığı olan lise çağı dini uyanış ve bilinçlenme, geleneksel değerlere karşı tenkit, tepki, şüphe ve güvensizlik tutumlarının gelişmesi, yeni dini arayış ve tercihlere yönelme, geçici yada uzun süreli dine ilgisizlik ya da dini bir grup veya cemaat içerisinde kendini bütünüyle dine verme?gibi davranış eğilimlerinin varlığını hissettirdiği bir süreç olarak yaşanmaktadır.Bu amaçla ankete katılanların kişisel özellikleri ve tercihleriyle alakalı bilgi almak için 15 tane soru sorulmuştur. Din algısı başlığı altında, ankete katılanlardan, kendi dini tercihlerine göre bu ifadelere katılım düzeylerini belirtmeleri istenmiştir. Bu soruların sayısı 24 tanedir. Ölçeğimiz beşli likert tipi ölçektir. Genel evren olarak Muş ili seçilmiş, örneklemimiz evreni temsil edeceğini düşündüğümüz, Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, İmam Hatip Lisesi, Düz Lise ve Endüstri Meslek Lisesinden olmak üzere beş okuldan 361 öğrenciden oluşmaktadır. Anket sonuçları sosyal bilimlerde de etkin olarak kullanılan SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken basit yüzde ve frekans dağılımları, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasında çapraz tablolar yapılmıştır.Genel olarak sonuçlara bakıldığında İmam Hatip Lisesi ve Fen Lisesi öğrencilerinin Din Algısı envanterine vermiş oldukları cevaplar Anadolu Lisesi, Düz Lise ve Endüstri Meslek Lisesi öğrencilerinin vermiş oldukları cevaplardan olumlu çıkmıştır. Öğrencilerin cinsiyetlerine ve yaşlarına bakıldığında aralarında küçük farklar tespit edilse de anlamlı bir fark saptanmamıştır. Uzun süre yaşadıkları yer ve ekonomik seviyenin de farklı olması çocukların din algısı üzerinde etki etmemektedir. Araştırmanın genelinde en önemli fark öğrencilerin okul türüne ve anne-babanın dini yaşantısına göre çocukların din algısı boyutunda çıkan farklardır.
The subject matter of this research is to investigate religious perception of high school students who live in Mus province and to identify psycho-social effects that shape their religious thoughts and beliefs.High school years, which is an important part of adolescence, is a period when a wide range of religious tendencies and behaviours; namely, religious awakening and awareness, developing critism, doubt and reaction to conventional religious values, having inclination towards new religious preferences, being uninterested in religion temporarily or permanently or being dedicated to a religious community or a group are experienced.The people surveyed were asked fifteen questions in order to collect information about their personalities and preferences. Under the heading of perception of religion, the participants were asked to choose the expression that describes their religious preference best. There are twenty four questions in this section and our scale is of five-likert. Mus provine were chosen as the general. The sample space consists of three hundred and sixty one students who come from five different types of high schools, namely; Science High School, Anatolian High School, Imam-Hatip High School (Religious schools), General High School and Industrial-Vocational High School. The results of the survey were analyzed by SPSS, widely used software for statistical analysis in social sciences. In processing the data, percentage and frequency distributions and cross-tables against dependent and independent variables were created.It has been found that the answers of students from Imam-Hatip High Schools and Science High Schools are generally more positive than those of students from Anatolian High Schools, General High Schools and Industrial Vocational High Schools. As far as gender and age are concerned, although little differences have been found but they are not significant. In addition, neither the place lived for a long time nor financial situation has significant effect on perception of religion of the children. The overall conclusion drawn from the survey is that the only factors that shape religious perception of students are type of high schools and religious practice of parents