Açık Akademik Arşiv Sistemi

6. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Mustafa Yılmazlar
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:20:22Z
dc.date.available 2021-04-01T13:20:22Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Günaydın, Gülcan. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/93017
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı öğretim programı değişikliği ile birlikte 6.sınıf öğrencilerinin Kuvvet ve Hareket konusundaki kavram yanılgılarının tespit edilmesidir.Bu çalışmada öğrencilerin kuvvet ve hareket konusundaki kavram yanılgılarını tespit etmeye yönelik testin geliştirilmesi için öncelikle literatür taraması yapılmıştır. Ardından çoktan seçmeli sorulardan ve birbirine paralel testlerden oluşan iki adet kavram yanılgısı testi hazırlanmıştır. Dört seçenekten oluşturulan test sorularının çeldiricileri kavram yanılgısı içerecek şekilde hazırlanmıştır. Bu testler Kocaeli'nde yedi ilköğretim okulundaki 6.sınıf öğrencilerine uygulanarak pilot çalışma yapılmıştır. 1.test 235, 2.test 231 olmak üzere toplam 466 öğrenciye uygulanmıştır. Bu pilot çalışmadan elde edilen verilerin geçerlilik ve güvenirliğine bakılarak işlemeyen maddeler elenerek 33 sorudan oluşan Kuvvet ve Hareket Kavram Yanılgısı Testi oluşturulmuştur. Bu test Sakarya ilinde beş ilköğretim okulunda toplam 426 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler t-testi, Kruskal-Wallis Testi, Oneway test teknikleri uygulanarak analiz yapılmıştır. Elde edilen veriler incelenerek öğrencilerde bu konuda var olan kavram yanılgıları belirlenmiştir. Elde edilen bulgularla program değişikliği yapılmadan önceki araştırmalarda elde edilen sonuçlar bulgular kısmında karşılaştırılmıştır. Böylece program değişikliği ile birlikte öğrencilerde eski program uygulandığında var olan kavram yanılgılarının yeni programda değişip değişmediği incelenmiştir.Uygulama sonuçlarından elde edilen verilerin analizi sonucunda, kuvvet ve hareket konusunu görmüş olan 6. sınıf öğrencilerinin çeşitli kavram yanılgısına sahip oldukları belirlenmiştir. Konu bazında kavram yanılgıları en fazla hareket konusunda, sıra ile kuvvet, kütle ve sürat konularında ortaya çıkmıştır.Kuvvet ve hareket konularındaki kavram yanılgılarının diğer değişkenlere bağlı olarak değişip değişmediği incelendiğinde; cinsiyet, babanın ölü ya da sağ olması ile kavram yanılgısı arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır. Öğrenci yaşı, anne ve baba eğitim durumu, anne ve babanın çalışma durumları, aile geliri ve öğrencinin kendisi için özel çalışma yeri olup olmadığı değişkenleri ile kavram yanılgısı arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.Anahtar Kavramlar: Kavram, Kavram Yanılgısı, Kuvvet, Hareket, Kuvvet ve Hareket, Fen Eğitiminde Kuvvet ve Hareket
dc.description.abstract The purpose of this study is to determine misconceptions of 6th grade students on the topic of force and motion after the last curriculum change.In this study, in order to develop the test which aims to identify the common misconceptions of students on the force and motion topic a literature survey has been done. After that, two different but parallel multiple choice misconception tests were prepared to determine students? misconceptions. The questions in these tests were composed of four choices with distractors including misconception statements. A pilot study has been conducted by applying these tests to 6th grade students in 7 elementary schools in İzmit. These tests were applied to 466 students in total; 235 students took the first test and other 231 took the second test. After conducting the validity and reliability analyses of these tests, non-working questions are eliminated and a new Force and Motion Misconception Test composed of 33 questions is prepared. This last version of the test was administered to 426 students in 5 different elementary schools in Sakarya. The data obtained from this administration have been analyzed by using t-test, Kruskal-Wallis test and One-way ANOVA. The results of these tests were interpreted and students? misconceptions were determined. The results obtained from this research and the results of previous research before curriculum change were compared in findings section. By this way, it is investigated that with the change in the curriculum whether there was a change in students? misconceptions which they developed during the previous curriculum.With the results of the analyses of the obtained data, it is determined that 6th grade students who were taught Force and Motion topic have various misconceptions. In terms of topic, misconceptions were occurred about the motion topic most, and then force, mass and velocity topics respectively.When it was investigated whether misconceptions about force and motion topic were affected from other variables or not, it was found that there was not a significant relationship between misconceptions and gender, and misconceptions and father?s status of being alive or dead. The student?s age, parents? educational degree, parents? job situation, family income and having a study room or not variables were found to be significantly related to misconceptions. Misconceptions increased or decreased according to these variables.Key words: concept, misconception, motion, force, force and motion, force and motion in science and technology education
dc.format.extent IX, 192 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Kavram
dc.subject Kavram Yanılgısı
dc.subject Kuvvet
dc.subject Hareket
dc.title 6. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı,
dc.contributor.author Günaydın, Gülcan
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/