Bu araştırmanın temel amacı, farklı zeka türlerine sahip bireylerin çeşitli psikolojik belirti düzeylerine sahip olmaları açısından bir farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın diğer bir amacı ise psikolojik belirtiler ve zeka türlerini farklı değişkenlere göre incelemektir.Araştırma Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan 647 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Örneklem oluşturulurken evrenden orantı kurularak öğrenci sayıları belirlenmiş, öğrenciler her bölüm ve her sınıf düzeyinden tesadüfî yolla seçilmiştir.Çalışmada verilerin toplanması için üç ölçme aracı kullanılmıştır. Öğrencilerin zeka alanlarını belirlemek için Saban (2002) tarafından geliştirilen ?Çoklu Zeka Alanları Envanteri? kullanılmıştır. Öğrencilerin psikolojik belirti düzeylerini saptamak için Deragotis ve arkadaşları (1977) tarafından geliştirilen ve daha sonra Dağ (1991) tarafından Türkçe'ye uyarlanan ?Ruhsal Belirti Tarama Listesi? (SCL-90) kullanılmıştır. Öğrencilerin demografik özeliklerini belirlemek amacıyla da araştırmacı tarafından geliştirilen ?Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen veriler bir istatistik programından yararlanılarak, varyans analizi, t testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon teknikleri kullanılarak analiz edilmiş ve tüm veriler .05 düzeyinde test edilmiştir.Araştırma sonucunda, zeka alanları ile psikolojik belirtiler arasında anlamlı düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin zeka alanlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, barınma, bölüm, algılanan akademik başarı, algılanan sosyo-ekonomik düzey, anne ve baba eğitim düzeyi açısından farklı olduğu, dünyaya geliş sırasına göre ise farklılık göstermediği bulunmuştur. Öğrencilerin psikolojik belirti düzeylerinin ise cinsiyet, sınıf düzeyi, barınma, bölüm, algılanan akademik başarı, algılanan sosyo-ekonomik düzey, dünyaya geliş sırası, baba eğitim düzeyi açısından farklı olduğu, anne eğitim düzeyine göre ise farklı olmadığı bulunmuştur.
The main purpose of this study was to investigate of the relationship between the different areas of intelligence comparing the levels of various psychological symptoms. A further aim of the study is to examine the intelligence areas and the psychological symptoms according to the different variables.The study carried out 647 university students who were studying Sakarya University, Education Faculty. When the sample wascreating, first the number of students identified as making proportions of the total number of students, then the student were selected randomly from every classses.In order to reach the datas related with the research Multiple Intelligence Inventory (Saban, 2002); Symptoms Check List-90-Revised Inventory (SCL-90-R; Derogatis, et al., 1977) and the Information Form that had been prepared by the researcher had been used.The datas, that had been obtained from the research, had been analysed by using a statistic program and varians analysis, t test, Pearson Moments Multiplication Correlation technigues so all datas had been tested at .05 level.Acording to the results; there is a significantly relationship between intelligence areas and psychological symptoms. To the students? intelligence areas there were meaningful differences concerning with the gender, class level, accommodation, branch, academical achievement, socioeconomic status, mother and father?s education level. To the students? psychological symptoms there were meaningful differences concerning with the gender, class level, accommodation, branch, academical achievement, socioeconomic status, birth order and father?s education level.