Açık Akademik Arşiv Sistemi

Türk ilaç sektöründe çalışana tıbbi tanıtım temsilcilerinin iş doyumu ve kurumsal bağlılık düzeylerinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent DoktorTuncay Yılmaz
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:20:06Z
dc.date.available 2021-04-01T13:20:06Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Yenihan, Bora. (2010). Türk ilaç sektöründe çalışana tıbbi tanıtım temsilcilerinin iş doyumu ve kurumsal bağlılık düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92981
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Günümüzde, çalışanlarının ihtiyaç ve isteklerine cevap verebilen kurumlar her alanda başarılı olmaktadır. Özellikle çalışanlarının iş doyum algılarını yükselterek, kurumsal bağlılık algılarını güçlendirmeyi hedef alan kurumlar çalışanlarından en yüksek verimi elde ettikleri gibi işletmelerin temel amaçları olan, ?kar, büyüme ve süreklilik? konusunda da başarılı olmaktadırlar.Aslında insan kaynaklarının da bir bilim dalı olarak ele alınmasıyla ve insan faktörünün kurumların en temel taşı olduğunun anlaşılmasıyla işletmelerin temel amaçlarının ?içine insan kaynakları faktörünü geliştirmek? ibaresinin koyulması yanlış olmaz.Bu çalışmanın amacı ?Türk İlaç Sektöründe çalışan tıbbi tanıtım temsilcilerinin (TTT) iş doyum ve kurumsal bağlılık algılarının düzeyini belirleyerek, bu iki faktörün birbirleri ile olan etkileşimleri ve bu iki faktörü etkileyen diğer değişkenleri belirlemektir?. Bu amaçlara ulaşabilmek için veri toplama tekniği olarak anket kullanılmıştır. Evren olarak Marmara Bölgesi `nde çalışan TTT `ler seçilmiştir.Bu çalışma dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde iş doyumu kavramına ve iş doyumunu etkileyen faktörlere değinilmiştir. İkinci bölümde ise kurumsal bağlılık kavramına ve kurumsal bağlılığı etkileyen faktörlere değinilmiştir. Veri analizi ile elde edilen bulgular ise üçüncü bölümde ele alınmıştır. Sonuç ve öneriler bölümünde de verilerin genel değerlendirmesi literatür desteği alınarak yapılmıştır.Araştırmanın sonucunda, özellikle iş doyumu algısının belirli değişkenlerinin, kurumsal bağlılık algısı üzerinde zayıf da olsa negatif yönlü bir etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca cinsiyet farklılıklarının iş doyumu algısı üzerinde çok fazla etkili olmamakla beraber kadınların iş doyum algısının belirli değişkenlerde daha yüksek olduğu görülmüş ve bu sonuç literatür ile desteklenmiştir. Aynı sonuçların kurumsal bağlılık algısı içinde geçerli olduğu veri analizleri sonucunda söylenebilir.Ortalama gelir düzeyinin ise hem iş doyumu algısı üzerinde hem de kurumsal bağlılık algısı üzerinde güçlü etkileri olduğu, ortalama gelir düzeyindeki artışların iş doyumunu ve kurumsal bağlılığı arttıracağı sonuçları hem veri analizi hem de literatür desteği ile elde edilmiştir.Çalışılan firmaların yerli ya da yabancı sermaye oluşunun ise kurumsal bağlılık üzerinde istatistiksel bir etkisinin olmadığı gözlemlenmiştir.Türk İlaç Sektöründe faaliyet gösteren yerli ve yabancı firmaların, çalışan personelin iş doyumu ve kurumsal bağlılık algılarını dikkate alarak geliştirecekleri insan kaynakları politikalarının, kısa ve uzun vade de çalışan verimini arttıracağı, bu durum da firma başarısına büyük katkılar sağlayacaktır.
dc.description.abstract Today, employees can respond to the needs and wishes of the institutions are successful in every area. Particular employee job satisfaction and perceptions by increasing corporate commitment perceptions to strengthen the targeting corporate employees, the highest yield they obtained such enterprises the primary purpose of which are "profits, growth and continuity" in the successful. In fact, human resources or a branch of science considered as receipt and the human factor of the institutions the cornerstone of understanding businesses basic objectives "into the human resource factors improving" the phrase be put is not wrong. This study is the Turkish pharmaceutical industry working in the medical presentation of the representatives of (TTT), job satisfaction by determining the level of institutional commitment and perceptions, as these two factors interact with each other and these two factors to determine the influence of other interactions. " To achieve this goal as the survey data collection techniques used. In the universe of Marmara Region at New employees TTT 's are selected.This study consists of four parts. In the first chapter to the concept of job satisfaction and job satisfaction factors are discussed. In the second chapter to the concept of institutional commitment and institutional factors that affect adherence are discussed. The results obtained by data analysis has been taken in the third section. Conclusions and recommendations section of the data supports the general assessment was made by taking the literatüre.As a result, certain variables, especially the perception of job satisfaction, organizational commitment, even if the perception of a negative impact on the poor that way, reduce the perception of job satisfaction and organizational commitment that have emerged will decrease. Moreover, perceptions of gender differences in job satisfaction is effective although not too much on the perception of women's job satisfaction was found to be higher in certain variables, and these results were supported by the literature. Perception of the institutional commitment to the same conclusion after analyzing the data within it can be said to be valid.Average income level in both job satisfaction and perceptions on both institutional commitment to the perception on the powerful effects that the average income level increases in job satisfaction and organizational commitment will improve results and data analysis and literature with the support has been obtained.The company created the work of local or foreign capital, the corporate loyalty is not a statistical effect was observed.The Turkish pharmaceutical industry operating in the domestic and foreign companies, the staff's work satisfaction and organizational commitment perception taking into account developments will make the human resources policies, short and long term work productivity will improve this situation the firm to the success of large contributions will help.
dc.format.extent IX, 108 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject İş doyumu
dc.subject Kurumsal Bağlılık
dc.title Türk ilaç sektöründe çalışana tıbbi tanıtım temsilcilerinin iş doyumu ve kurumsal bağlılık düzeylerinin incelenmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Endüstri Mühendisliği Bilim Dalı
dc.contributor.author Yenihan, Bora
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/