Türklerin Danimarka'daki varlığı 1960'lı yıllardan sonra Türkiye'den Avrupa'ya doğru gerçekleşen göçün sonucunda buraya yerleşen göçmenlerle başlamıştır. Bugün Danimarka'da yaşayan yaklaşık 57.000 Türk bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Danimarka'nın Odense şehrinde yaşayan Türk ailelerinin, ilköğretim okullarına devam eden çocuklarının yasadığı eğitsel ve yönetsel sorunları ortaya çıkarmaktır. Araştırmada öğrenci, aile, öğretmen ve okul yöneticileri ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen bulgular içerik analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır.Türk aileleriyle yapılan görüşmelerde ortaya çıkan temel sorunlar şu başlıklar altında toplanmaktadır: Dil sorunu kaynaklı iletişim eksikliği, ailenin sosyalleşme ve uyum sorunu, demokratik bir eğitim sistemi içerisinde okul yönetimine katılımda isteksizlik, eğitim sistemin sağladığı imkânları kullanmada yetersizlik ve bunların çocuğun eğitimine olumsuz yansımaları, grup baskısı sonucu oluşan yoğun kontrollü yaşamdır.İlköğretime devam eden Türk öğrencilerle yapılan görüşmelerde ortaya çıkan temel sorunlar şu başlıklar altında sıralanabilir: Anadil eğitiminin eksikliğinden kaynaklanan eğitim sorunları, eğitim sisteminin vermiş olduğu yönetime katılma hakkının kullanılmasında isteksizlik, Danca ve İngilizce dersinde yaşanan sıkıntılar, toplumsal yaşama hazırlanırken yaşanan kimlik kargaşası, ikidilli ve çok kültürlü yaşama uyum sürecinde aile desteğinin yetersizliği, kültür farkının spor içerikli derslerde bir sorun olarak karşılarına çıkması.Danimarkalı öğretmenler ve Türk kökenli öğretmenlerle yapılan görüşmelerde karşılaşılan problemler şu başlıklar altında yoğunlaşmıştır: İletişim sorunun öğrenciden ziyade aileyle yaşanması, öğrencilerin ilerleyen yaşlarda etnik kimliğe dayalı klikleşme oluşturması, anadil eğitimi eksikliği neticesinde iki yarım dilli öğrencilerin ortaya çıkması.Okul yöneticileriyle yapılan görüşmelerde orta çıkan problemlerden bazıları ise şunlardır: Türk ailelerinin okul kurumundan uzak durmaları, dil sorununun yönetici aile iletişimine olumsuz etkisi, anadil eğitiminin eksikliği.Danimarka toplumunun hâkim kültürü etkisiyle sosyal yaşama uyum sürecini gerçekleştirmeye çalışan Türk aileleri ve çocukları, özellikle bireyin hâkim kültürle ilk defa yoğun olarak karşılaştığı ilköğretim düzeyinde oluşan çok boyutlu sorunların çözümünde yeni politikaların geliştirilmesi bundan sonraki nesillerin sağlıklı ve dengeli bir şekilde entegrasyonu için önemli bir ihtiyaçtır.
Turkish presence in Denmark started with the immigrants who settled in Denmark as a result of the post-1960s immigration movement from Turkey to Europe. Today, nearly 57.000 Turks live in Denmark. This thesis study aimed to reveal the educational and administrative problems experienced by the Turkish children attending at primary schools in the city of Odense, Denmark. In the scope of the study, interviews were conducted with students, families, teachers and school administrators. Semi-structured interview forms were used in these interviews. Findings obtained at the end of the interviews were analyzed and interpreted by using content analysis method.Basic problems revealed during the interviews made with Turkish families can be categorized under the following titles: lack of communication resulting from language problem; socialization and adaptation problem of the families; unwillingness to participate in the school administration in a democratic education system; failure to benefit from the opportunities provided by the education system and their negative reflections on the education of the children; and life heavily-controlled by the group pressure.Basic problems revealed during the interviews made with the Turkish students attending at primary school can be categorized under the following titles: educational problems resulting from lack of education in the mother tongue; unwillingness to enjoy the right given by the education system to participate in the administration; problems experienced in Danish and English lessons; identity confusion experienced when preparing for the social life; lack of sufficient family support in the process of adaptation to bilingual and multicultural life; and cultural difference which turns out to be a problem in sports-related lessons.Problems revealed during the interviews made with the Danish teachers and Turkish-origin teachers are concentrated on the following titles: communication problem experienced with the family rather than the student; forming of ethnic identity-based peer groups by the students in the upper grades; and raise of bi-half lingual students due to lack of education in the mother tongue.Some of the problems revealed during the interviews made with the school administrators are as follows: Turkish families stay away from the school institution; negative effects of the language problem on the communication between the administrator and family; and lack of education in mother tongue.It is a prerequisite for healthy and balanced integration of future generations to develop new policies towards solution of multi-dimensional problems experienced by Turkish families and children, who try to complete the process of integration with the social life with the influence of the dominant culture in Denmark, particularly in the primary education level where children meet the dominant culture for the first time intensely.