Bu araştırmada; ortaöğretim son sınıf öğrencilerinin ahlaki yargı yetenek düzeyleri, sosyal destek algıları ve psikolojik belirtileri incelenmiştir. Ayrıca ahlaki yargı yeteneğinin cinsiyete, lise türüne ve algıladıkları sosyoekonomik düzeye göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği de araştırılmıştır.Çalışma grubu; Çankırı ilinde bulunan Düz Lise, Anadolu Lisesi, Anadolu Teknik Lisesi ve Meslek Liselerinde eğitim öğretim gören ve tesadüfi yolla belirlenmiş 515 öğrenciden oluşmaktadır. Farklı ahlaki yargı yetenek düzeylerine sahip bireylere ulaşmak amacıyla yapılan ilk uygulamada 515 olan öğrenci sayısı, ikinci ve üçüncü uygulamalarda 50 kız 62 erkek olmak üzere toplamda 112 öğrencidir.Araştırmada, ilk uygulamada ölçme aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu ile birlikte Ahlaki Gelişim, Öz Ahlaki Değerlendirme ve Toplumsal Ahlakı Değerlendirme ölçekleri uygulanmış, daha sonra bu kişilerin sonuçları analiz edilmiş ve ahlaki gelişimin 3 düzeyini temsil eden ve tesadüfi yolla seçilen (gelenek öncesi düzeyden 37, geleneksel düzeyden 38 ve gelenek sonrası düzeyden 37) öğrencilere sosyal destek algılarını ölçmek için Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ile psikolojik belirtilerini belirlemek için Kısa Semptom Envanteri uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler bir istatistiksel paket programından yararlanılarak, varyans analizi, bağımsız gruplarda t test, ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmanın sonucunda; ahlaki yargı yetenek düzeyleri gelenek öncesi geleneksel ve gelenek sonrası olan bireylerin sosyal destek algı düzeylerinin birbirinden farklılık göstermediği, ahlaki yargı yetenek düzeyi arttıkça psikolojik belirtilere sahip olma düzeyinin arttığı ve farklı ahlaki yargı yetenek düzeylerine sahip bireylerin sosyal destek algılarının yükseldikçe psikolojik belirtilerinin azaldığı bulunmuştur.
In this research, the level of high school seniors? moral judgment abilities, social support perceptions and psychological symptoms are examined. Besides, it is investigated whether there is a significant difference of moral judgment ability according to sex, school type and perceived socioeconomic status or not.Working group consists of 515 randomly chosen students who are attending High schools, Anatolian High schools, Anatolian Technical and Vocational High schools in Çankırı. The number of the students is 515 in the first application which is made in order to reach individuals with different levels of moral judgment abilities. In the second and third applications the number of the students is 112 as a total of 50 girls and 62 boys.In this study (in the first application) beside of the Personal Information Form, Moral Development Scale, Self Moral Evaluation Scale and Social Moral Evaluation Scale were applied as measuring instruments. Later on, the results of these individuals were analyzed and then Brief Symptom Inventory (to measure psychological symptoms) and Perceived Social Support Scale (to measure social support perception of students) were applied to randomly chosen students who are representing the third level of moral development (37 before traditional level, 38 traditional level, 37 after traditional level.) The data obtained from the research was analyzed with the help of a statistical package program and by using analysis of variance, t tests for independent groups and Pearson Moments Correlation techniques.As a result; it is found that there is no meaningful difference according to the level of social support perception from one to another individual whose moral judgment ability score is in before traditional, traditional or after traditional level. Also, it is found that the more moral judgment ability increases, the more psychological symptoms level increases. Additionally, it is found that psychological symptoms are decreasing while social support perceptions of the individuals who have different levels of moral judgment ability are increasing.