21. yüzyılın beraberinde getirdiği küreselleşme süreci, hem bireyler ve hem de örgütler için degişim hızına ayak uydurmayı gerekli kılan önemli bir olgu olarak kabul edilmektedir. Sosyo-politik yaşam ve ekonomik - ticari faaliyetler esnasında oluşan küresel etkileşime bağlı olarak, kriz kavramı değişik sektörler içerisinde faaliyet gösteren her firma için sürekli dikkat gerektiren bir fenomendir.Hızlı küreselleşme sonucu yaşanan bir ekonomik kriz, ekonomik Küreselleşen dünya ekonomisinde, bir ülke içinde yaşanan kriz, diğer ülkeleri de farklı boyutlarda etkileyebilmektedir. Değeri ve faaliyet alanı ne olursan olsun her tür işletmeyi etkiler hale gelmiş ve bu durum örgütlerin kendi varlıklarını her an tehdit altında hissetmelerine yol açmaktadır. Kriz sinyallerini önceden algılayabilen örgütler, krize karşı önlemler almakta, bu da onların krizden daha az zararla ve hatta zararsız çıkmalarını sağlamaktadır.Bu çalışmanın temel amacı, krizle karşı karşıya kalan örgütlerin bu durumdan, aldıkları doğru kararlarla nasıl kurtulabileceklerini belirlemektir. Bu nedenle birinci bölümde krizin tanımı, evreleri, kaynakları, türleri, ikinci bölümde; Kriz yönetimi aşamaları, farklı yaklaşımlar, kriz yönetim türleri, krizde etkin yönetimin boyutları, karar kavramı, krizde kullanılacak karar yöntemleri, kriz döneminden insan kaynakları ve ülkemizde kriz hakkında ayrıntılı bilgiler verilmiş olup, Üçüncü ve son bölümde ise çalışmanın araştırma problemi ortaya konulmuş ve aynı sektörde farklı firmalara, kriz döneminin özelliklerini belirlemek üzere yapılmış bir anket uygulaması yer almaktadır.Görüşme sonrası toplanan bilgilerle, gerekli istatistiksel analizleri yapmak ve araştırma hipotezlerini test etmek için SPSS programı kullanılmıştır. Çalışmada frekans, ortalama, gibi tanımlayıcı istatistiklerin yanısıra, gruplar arası ortalamaların farkı için t-testi ve ki-kare analizleri kullanılmıştır.Anahtar Kelimeler: Kriz, Agrega, Karar Alma, Kriz Yönetimi
The globalization process, brought by the 21th century has accepted as a phenomenon that is necessary for the organizations and individuals to abreast with its speed of change. Belong to the global interferences through economic activities and socio-politic life, the concept of crisis is now necessitating a consistent attention for every company operates in various sectors. Within the globalized world economy, crisis happened in one country can affect the other countries through multiple dimensions.An economic crisis, occurred by the effect of the globalization, has a remarkable influence on every single company no matter what its economical value or activity type and it causes the organizations reduce to feel their selves in high risk. The organizations that can perceive the signs of the crisis are able to take precautions and not or less effected from the crisis.Main purpose of this work is to determine how organizations can prevent their selves from the effects of the crisis by examining the influential and correct decisions of the organizations. In this respect, in the first part the definition, phases, resources of the crisis are tried to be given. The second part gives detailed information about, the crisis management phases, various theories, crisis management types, the dimensions of efficient crisis management, decision concept, the decision methods that are used during the crisis, human resources samples from the crisis and crisis in our country; in the third and the last part, the research problem of our study is revealed and results of a survey study aim to determine the particularities of the crisis on various companies in the same sector, is interpreted.The data gathered by the survey is tested and analyzed through the SPSS statistical analysis program. During the analysis, the definitive statistical techniques as Frequency, average calculations are used and also the t-test and chi-square tests are also used to calculate the differences between the averages within the groups.Keywords: Crisis, Aggregate, Decision Making, Crisis Management,