Açık Akademik Arşiv Sistemi

Okul yöneticilerinin öğretmen algılarına göre şiddet eğilimleri

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Mustafa Bayrakçı
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:19:53Z
dc.date.available 2021-04-01T13:19:53Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Bulut, Yılmaz. (2010). Okul yöneticilerinin öğretmen algılarına göre şiddet eğilimleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92944
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Şiddet, kişinin kendisine ya da başkasına yaptığı fiziksel, sözel ya da psikolojik saldırı ya da tehdit olarak tanımlanabilir. Okul yöneticilerinin şiddet içeren davranışları, öğretmenlere fiziksel ya da psikolojik olarak zarar verebilir. Öğretmenlerin okul yöneticileri tarafından ne tür şiddete maruz kaldıklarını saptamak amacıyla bu araştırmanın yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Bu çalışmada, okul yöneticilerinin öğretmen algılarına göre şiddet eğilimlerinin fiziksel, sözel ve psikolojik şiddet gibi şiddetin üç boyutu açısından incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Bağcılar ilçesindeki 12 okuldan yansız olarak seçilen 300 öğretmen oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Yönetici Şiddet Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin ilk kısmında öğretmenlerin cinsiyeti, medeni durumu, yaşı, eğitim düzeyi, branşı, hizmet süresi ve istihdam biçimi gibi demografik bilgilerin toplandığı bilgi formu yer almaktadır. Ölçeğin ikinci kısmında ise, yöneticilerin şiddet eğilimini belirlemek amacıyla 36 soru sorulmuştur.Yöneticilerin şiddet eğilimlerine yönelik görüşler açısından erkek ve kadın, evli ve bekar, sınıf ve branş öğretmenleri arasındaki farklılıklarının incelenmesinde iki ortalama arasındaki farkın anlamlılık testi olan ?t? testi tekniği kullanılmıştır. Öğretmenlerinin yaş grupları, eğitim durumları, hizmet süreleri, istihdam biçimleri açısından açısından yöneticilerin şiddet eğilimlerine yönelik görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek için ise ANOVA kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin yöneticilerin kendilerine psikolojik, sözel veya fiziksel anlamda şiddet eğiliminde bulunmadıklarını düşündükleri görülmektedir.Öğretmen algılarına göre yöneticilerin en çok sergiledikleri davranışlar şunlardır: ?yaptığım çalışmalara karışır?, ?her hareketimi takip eder?, ?yaptığım işleri yok sayar, görmezden gelir?, ?çalışmalarımı aşırı denetler? ve ?performansımı değerlendirmede adil davranmaz
dc.description.abstract Violence can be described as a physical, verbal or psychological attack or threat against self or others. The violent behaviours of school administrators can harm teachers as physically or psychologically. This study was conducted in order to determine what kind of violence teachers were exposed. In this study, it is aimed to examine teachers? perceptions on violence tendencies of school administrators in terms of three sub-dimensions of violence; physical violence, verbal violence and psychological violence.The sample of the research consists of 300 teachers chosen objectively from 12 primary schools in Bağcılar disctrict of Istanbul province.In the research, as data gathering tool, Administrators? Violence Scale developed by the researcher was used. In the first part of the scale, information form in which the demographic data such as the sexes of the teachers, their marital status, their age, their educational level, their field, their service years and employement type was gathered, takes part in. In the second part of the scale, 36 questions are asked in order to determine the violence tendencies of school administrators.In order to examine the differences between male and female, single and married, primary school and secondary school teachers in terms of their opinion about violence tendencies of school administrators, Test ?t? was used. In order to determine whether there is a significant difference between their opinions about violence tendencies of school administrators, Anova was used.To the findings of the research, teachers think that their administrators show no violence tendency as verbally, physically or psychologically.According to teachers? perceptions, the administrators mostly do those behaviours: ?interferes my work?, ?follows my every step?, ?ignores my work?, ?overcontrols my work? and ?is not fair at evaluation of my performance?.
dc.format.extent X, 80 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Şiddet
dc.subject Zorbalık
dc.subject Saldirganlık
dc.subject Okul Yöneticileri
dc.title Okul yöneticilerinin öğretmen algılarına göre şiddet eğilimleri
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Bulut, Yılmaz
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/