İnsanların ifade ve iletişim gibi değişik ihtiyaçlarından doğan ve her biri farklı duygulara hitap eden çok değişik ve farklı müzik türleri vardır ve karşımıza zamanla yeni türleri de çıkmaktadır. İnsanların müzik türü tercileri, araştırmacıların ilgisini çekmiş ve yurt dışında yapılan pek çok araştırmada, yetişkinlerin ve ilköğretim öğrencilerin müzik türü tercihlerini etkileyen etmenler üzerinde durulmuştur.Yaptığımız geniş literatür taraması sonucunda ülkemizde ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin müzik türü tercihlerini ele alan herhangi bir araştırmaya ya da teze rastlanmamıştır. Bu nedenle, bu tez çalışmasında; ilköğretim 6.,7 ve 8. sınıfa devam eden öğrencilerin dinlediği müzik türlerinin sosyoekonomik düzey, cinsiyet, sınıf düzeyi (yaş), özel müzik eğitimi, aile, akran, medya gibi çeşitli bağımsız değişkenler açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, öğrencilerin müzik türü tercihlerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracı (anket) geliştirilmiş ve ikinci kademe öğrencilerinden 800 kişilik bir örneklem grubuna uygulanmıştır. Anket aracılığıyla elde edilen veriler, SPSS ver.11.5 paket programı ile istatistiksel analize tabi tutulmuştur.Araştırmadan elde edilen bazı sonuçları sıralamak gerekirse: alt sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin Arabesk/Fantezi Müzik türünü; orta sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin Türk ve Yabancı Popüler Müzik ile Arabesk/Fantezi Müzik türünü; üst sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin ise alt ve orta sosyoekonomik düzeydeki öğrencilere göre, Türk ve Yabancı Popüler Müzik türünü dinlemeyi tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Cinsiyet açısından; kız öğrencilerin Türk Popüler Müzik türünü, erkek öğrenciler ise Arabesk/Fantezi Müzik türünü dinlemeyi daha çok tercih ettikleri görülmüştür. Özel müzik eğitimi alan öğrencilerin Arabesk/Fantezi Müzik türünü daha az dinledikleri, almayan öğrenciler ise daha çok dinledikleri bulunmuştur. Medyanın Türk ve Yabancı Popüler Müzik türü tercihleri üzerinde belirleyici etkisi olduğu ortaya çıkmıştır.Sonuçları, Zonguldak merkezindeki ikinci kademe öğrencilerin müzik türü tercihleri ile sınırlı olan bu araştırma ile müzik eğitimine ve müzik türü tercihi araştırmalarına katkı yapılacağı umulmaktadır.
There are lots of various and distinct types of music each of which adressing to different emotions of people that result from different needs of people such as communication and expression, and new types emerge with time. The music preferences of people attracted the researchers, and many studies carried out outside Turkey dwelled upon the factors that influence types of music preferences of adults and primary and middle school students.After making a comprehensive literature scan about middle school students? types of music preferences, we have not found any study or thesis work that has held this topic. Therefore, in this thesis study; it was aimed to evaluate types of music that have listened by sixth, seventh and eight grade students, in terms of different independent variables such as socioeconomic level, gender, class level (age), private music education, farmily, peer and media. With this aim, a measurement tool (a survey) was developed to determine the types of music preferences of students, and was applied to a group of a sample of 800 middle school students. The data gathered via the survey were subjected to statistical analysis using SPSS ver 11.5 computer software.If it is to put in order some of the results obtained from this sudy; students with low socioeconomical level prefered listening Arabesque/Fantasy Music; students with middle socioeconomic level prefered listening Turkish and Foreign Popular Musics together with Arabesque/Fantasy Musics, and students with higher socioeconomic level prefered listening Turkish and Foreign Popular Musics as compared to the students with low and middle socioeconomical levels. In view of gender; girls prefered listening Turkish and Foreign Popular Musics, and boys prefered listening Arabesque/Fantasy Musics. It was found that the students whom took private music lessons listened the Arabesque/Fantasy Musics less than the others. Furthermore, it was also found that media had a great influence on the preference of Turkish and Foreign Popular Musics.It is hoped that this research, of which the results are limited to the findings relevant to the types of music preferences of the middle school students in the Zonguldak centrum, will contribute to music education and types of music preference studies