Bu araştırma, ilköğretim 8. sınıflarda, bilgisayar destekli matematik öğretiminin, öğrencinin başarısı ve tutumuna etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırma, gerçek deneysel desenlerden öntest-sontest kontrol gruplu desene uygun olarak yürütülmüştür. Araştırma, Isparta il merkezinde bulunan bir İlköğretim Okulun'da öğrenim gören 2 ayrı sınıftaki, 8. sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda 23'ü deney, 23'ü kontrol olmak üzere toplam 46 öğrenci yer almıştır. Sınıflardan 8/B deney 8/A kontrol grubu olarak rastgele seçilmiştir. Seçilen gruplara dönüşüm geometrisi konusu ve üçgenin kenar uzunlukları arasındaki bağıntı, deney grubunda bilgisayar destekli ve kontrol grubunda geleneksel yöntemle anlatılmıştır.Araştırma sonucunda dönüşüm geometrisi konusu ve üçgenin kenar uzunlukları arasındaki bağıntının öğrenilmesinde başarı açısından deney grubunun kontrol grubundan anlamlı derecede yüksek olduğu ve tutum açısından anlamlı bir farkın olmadığı bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Geometri, Dönüşüm Geometrisi, Bilgisayar Destekli Öğretim, Matematiğe Yönelik Tutum.
This study has been carried out to determine the effect of computer?assisted mathematics teaching on 8th grade pupils? achievement and attitude at primary education.The study has been carried out from real experimental patterns suitably to pretest-posttest control group pattern. The study has been conducted on 8th graders being taught in two different classes at a Primary School in Isparta city centre. In the study group, totally forty-six pupils- twenty-three of whom are the experimental and twenty-three of whom are the control group- have taken place. From the classes taking place in the study, 8/B has been randomly chosen as the experimental and 8-A as the control group. Transformation Geometry and The Correlation among the length of the sides of triangle have been taught computer-assisted to the experimental group, but through traditional methods to the control group.The result of the study has revealed that the experimental group is considerably at a higher level in terms of achievement than the control group in teaching of Transformation Geometry and the relative among the length of the sides of Triangle; however, there is no considerable difference in terms of attitude.Key Words: Geometry, Transformation Geometry, Computer-Assisted Teaching, Attitude towards Mathematics.