Bu çalışmanın amacı yenilenen ilköğretim programlarıyla uygulanmaya başlanan öğretmen kılavuz kitaplarını incelemektir. Uygulama esnasında öğretmenlerin kılavuz kitaplardan ne ölçüde faydalandıkları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Kılavuz kitapların uygulamadaki yansımaları öğretmenlerin görüşleri alınarak değerlendirilmiştir Öğretmen kılavuz kitaplarının öğretmenler üzerindeki etkilerine; kısıtlayıcı ve öğretmenleri hazırcılığa yönlendirici bir etkisinin olup olmadığına değinilmiştir. Kitapların öğretmenlerin yaratıcılığına gerek duyulmaksızın öğretmenlik mesleğini niteliksizleştiren bir yanı olup olmadığı tartışılmıştır.Bu araştırmada genel tarama modeli olan betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Bu araştırmada öncelikli olarak ilköğretim okullarında uygulanan kılavuz kitaplar nitel olarak incelenmiştir. Kılavuz kitaplarla ilgili öğretmenlerin kılavuz kitapları kullanma durumu ve bu konuyla ilgili düşüncelerini tespit etmek amacıyla öğretmenlere araştırmacı tarafından geliştirilen 20 maddelik bir anket uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan anketler SPSS programında değerlendirilmiştir.Araştırmanın evrenini Kocaeli ilinde görev yapan ilköğretim 1. kademe öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2008 ? 2009 Eğitim Öğretim yılında Kocaeli ili Başiskele ilçesinde görev yapan öğretmenler içinden gönüllü olarak seçilmiş 102 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Toplanan verilerin analizinde nicel bir yöntem izlenmiştir. Yüzde ve frekanslara yer verilmiştir. İlişkilerin saptanmasında ki kare analizi kullanılmıştır.Araştırmanın sonucuna göre öğretmenlerin kılavuz kitap uygulamasından genel olarak memnun oldukları; sıklıkla kılavuz kitaplardan faydalandıkları ve kitaplara oldukça bağlı kaldıkları tespit edilmiştir. Kılavuz kitapların öğretmenlerin işini kolaylaştırdığı ancak yaratıcılıklarını kısıtladığı ve öğretmenleri hazırcılığa sevk ettiği görülmüştür. Özellikle alan dışı bölümlerden mezun olmuş öğretmenlerimiz tarafından kılavuz kitapların daha fazla tercih edildiği sonucuna varılmıştır.Öğretmen kılavuz kitapları öğretmenlere daha esnek ve yaratıcılığını kullanabilecek bir alan sunabilmelidir. Nitelikli bir öğretmense; kılavuz kitapları kullanırken, kendi mesleki becerilerini köreltmeden yaratıcılığını, deneyimlerini ve yeteneklerini başarıyla eğitim ortamına aktararak kullanabilen kişidir.
The aim of this study is analyzing the ?Teachers? Guidebooks? which have been used since the renewed structural primary education programmes. It has been evaluated from different factors that how much teachers benefit from the teachers? guidebooks during the application. The reflections of guidebooks in applications has been evaluated considering teachers? opinions. The effects of guidebooks on teachers and whether they have a limiting effect and tendency to expect everything to be handed to teachers on a silver plate or not has been mentioned in this study. It has been argued whether the guidebooks have a function dequalifying the teaching occupation regardless of the teachers? creativity or not.Descriptive inquiry model, which is a general survey model, has been used in this study. Primarily, guidebooks which are used in primary schools have been analyzed quantitatively in this study. The teachers were given a questionnaire, which had been developed by the researcher, to determine the case of the teacher?s usage of the guidebooks and their ideas about the subject. The questionnaires, which were used for collecting data, have been evaluated by the SPSS 15 programme.The teachers of the first degree of Primary Education who work in Kocaeli form the population of this study. 102 volunteer teachers who work in Başiskele-Kocaeli in the educational year 2008-2009 form the sample group of the study. A quantitative method has been used during the evaluation of the collected data. The percentages and frequencies have been mentioned. ?Ki Square Analysis? has been used while describing the relationships.According to the result of the study, it has been found out that the teachers are generally pleased with the application of guidebooks and they use these books very often. It has been noticed that the guidebooks make the teachers? job easier; but sometimes they restrict the teachers? creativity and make them think everything is ready-made for them. It has also been stated that especially the teachers who graduated from different disciplines prefer to use the guidebooks much more than the others.Guidebooks should provide teachers with a flexible scope where they can use their creativity. A qualified teacher is the person who can succesfully use his creativity, experience, and abilities without declining his own professional skills while using the guidebooks.