Açık Akademik Arşiv Sistemi

Rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM) görev yapan rehber öğretmenlerin rehberlik ve araştırma merkezi (RAM) müdürlerinin yöneticilik becerilerine ilişkin görüşleri

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Hasan Basri Gündüz
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:19:38Z
dc.date.available 2021-04-01T13:19:38Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Topal, Hasan. (2010). Rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM) görev yapan rehber öğretmenlerin rehberlik ve araştırma merkezi (RAM) müdürlerinin yöneticilik becerilerine ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92904
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırma, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde(RAM) Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin Rehberlik ve Araştırma Merkezi(RAM) Müdürlerinin Yöneticilik Becerilerine İlişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Bu çalışmanın evrenini, Türkiye genelindeki Rehberlik Araştırma Merkezleri oluşturmaktadır. Türkiye'deki RAM'ların sayısının çok olmasından dolayı evrenden örneklem alma yoluna gidilmiştir. Bu araştırmada, eleman örnekleme yoluyla belirlenen, RAM'larda görev yapan 288 rehber öğretmen ve kasıtlı örnekleme yoluyla belirlenen 38 RAM müdürünün görüşü alınmıştır.Araştırma, tarama türünde bir araştırma olup ilgili literatür, yasa ve belgeler taranmış, daha sonra veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve Rıdvan Küçükali'nin, R.Schamel tarafından geliştirilen, yöneticilik becerileri ölçeğinden yararlanarak uyarladığı ölçek kullanılarak elde edilmiştir. Veriler SPSS 11.5 paket programı kullanılarak .95 güven düzeyinde analizlere tabi tutulmuştur. Rehber öğretmenlerin ve RAM müdürlerinin algı ve beklenti düzeylerinin belirlenmesinde, frekans ve yüzdelik hesaplamalarına gidilmiş, bu amaçla çapraz tablo (crosstab) çözümlenmesinden yararlanılmıştır. Rehber öğretmen ve RAM müdürlerinin, algı ve beklentilere ilişkin görüşleri arasında anlamlı fark olup olmadığına ilişkin olarak ise, bağımlı örneklem t-testinden yararlanılmış, yöneticilerin ve öğretmenlerin algı ve beklentilere ilişkin görüşleri gruplar içinde karşılaştırılarak test edilmiştir. Rehber öğretmen görüşlerinin cinsiyet, RAM'da çalışma süreleri, öğrenim düzeyleri ve en son mezun olduğu alan gibi değişkenlere ilişkin karşılaştırmalarda ikili gruplarda bağımsız örneklem t testi, ikiden fazla gruplarda ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. RAM müdürlerinin kendi yönetim becerilerine ilişkin algı ve beklentilerine ilişkin görüşlerinde; cinsiyetleri, RAM da çalışma süreleri, öğrenim düzeyleri ve en son mezun olunan alan değişkenlerine ilişkin karşılaştırmalarda, grubun sayısının az olması nedeniyle nonparametric karşılaştırma testlerinden yararlanmış, ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi ikiden fazla grupların karşılaştırmasında ise Kruskal Wallis testlerinden yararlanılmıştır.Araştırmanın sonucuna göre; rehber öğretmenler, RAM müdürlerinin, yönetim becerilerini genel olarak gösterdiklerini düşünmektedirler. Bununla birlikte, hem RAM müdürlerine hem de rehber öğretmenlere göre; RAM müdürleri, yönetim becerileri bakımından beklentilerin gerisindedirler. Cinsiyet, RAM'da çalışma süresi, lisansüstü eğitim ve mezun olunan bölüm, algı ve beklentileri değiştiren bir etken olarak görülmemiştir. Yönetim becerilerine ilişkin, rehber öğretmenlerin algı ve beklentileri benzer iken RAM müdürleri, deneyim kazandıkça, etkin yönetim becerilerine ilişkin olarak daha fazla performans sergilemeleri gerektiğini düşünmektedirler.Araştırmada elde edilen bulguların, Türkiye'de RAM'larda görev yapan müdürlerin yönetim becerilerini geliştirmeleri konusunda yararlı olacağı ve etkin yöneticilik becerileri göstermelerinde katkı sağlayacağı ümit edilmektedir.
dc.description.abstract The aim of this research is to determine the views of the student advisors that are serving at the Guidance and Research Centers ( GRC ) about the management skills of the Guidance and Research Center (GRC) directors.The universe of this study is constituted by the Guidance Research Centers in Turkey.Because of Turkey?s having a big amount of GRC , samples are taken from the universe. In this study,the opinions of 288 student advisor advisers who are serving at the GRC that are determined throungh element sampling way and the opinons of 38 GRC directors that are chosen throung intentional sampling were taken into consideration.The research as being a kind of survey the dealing litareture,low and documentaries have been searched and then data have been obtained by using the personal information form developed by the researcher and by the inguiry of Rıdvan KÜÇÜLALİ adaptation by R. SCHAMEL using the administratory skill scale.The data was analysed at .95 assurance level by using SPSS 11.5 packet program.At the stage of determining the views of student advisers and GRC directors, frequency meter and percentage calculations were done, for this reason crosstab analysis were used. For determining whether there is a meaningful diference between the views of student advisers and GRC directors,dependent sampling t test was used,the used of the directors and teachers? though views were tested by making comparison among the groups. At the comparisons dealing with the student advisers? opinions because of their sex, the employment periods at GRC, education levels and the most recent graduating area, independent sampling t test was used for the binary groups and one-way variance analyse (ANOVA) tecnics were applied for the groups more than two. As the grops have a small number, nonparametric comparison tests were applied at the comparisons dealing with the directors? sex employment periods at GRC, education levels and most recent graduating area for the opinions of GRC directors about perceptions and expectations throgh their own management skills. Mann Whitney U test for the binary comparison and Kruskal Wallis tests were used for the more than two groups?comparisons.According to the result of the study; student advisers think that GRC directors perform the management skills in general. However, according to both student advisers and GRC directors,GRC directors are not at the wanted level in terms of management skills. Sex,the employment periods at the GRC, postgraduate education, and the graduated sections are not seen as a factor that are affecting the views. While the student advisers? views about the management skills are similar; GRC directors think that the more experience they get,the more effective management skills they should perform.It?s hoped that the obtained research findings will be helpfull for the directors working at the GRC in Turkey at the area of improving their management skills and performing effective management skills.
dc.format.extent XI, 112 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Rehberlik ve araştırma merkezi
dc.subject Rehber öğretmen
dc.subject Yönetici
dc.subject Beceri
dc.title Rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM) görev yapan rehber öğretmenlerin rehberlik ve araştırma merkezi (RAM) müdürlerinin yöneticilik becerilerine ilişkin görüşleri
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Topal, Hasan
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/