Bu çalışma Endülüs ilim geleneğinde yetişip tefsirinin mukaddimesinde Ulûmu'l-Kur'ân konularını işleyen iki müfessirin bu konulara mukaddimelerinde ne ölçüde yer verdiğini ortaya koymayı ve bu konulardaki görüşlerini tespit etmeyi hedeflemektedir.Tez giriş, onu takip eden üç bölüm ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Giriş bölümünde çalışmanın konusu, önemi, amacı ve metodu üzerinde durulmuştur.Birinci bölümde mukaddime geleneği ve tarihi gelişimi ile Ulûmu'l-Kur'ân kavramı doğuşu ve tarihi gelişimi incelenmiştir.İkinci bölümde klasik dönem tefsirlerinin mukaddimelerinde Kur'ân ilimlerini inceleyen müfessirlerin işledikleri konular tespit edilmeye çalışılmıştır.Üçüncü bölümde ise Kurtubî ve İbn Cüzeyy'in kısaca hayatı işlendikten sonra mukaddimelerinde ele aldıkları Kur'ân ilimleri incelenmiş, değerlendirme yapılmış ve iki müfessirin görüş birliği içinde oldukları yerler ve görüş farklılıkları mukayese edilmiştir.Sonuç kısmında iki müfessirin mukaddimesi hakkında kısa bir değerlendirme yapılmıştır.
The aim of this study is to investigate how the Qur?anic Sciences (Ulumu?l-Qur?an) were treated in the preamble (muqaddima) sections of the Qur?anic Commentaries written by Qurtubî and Ibn Juzay who belonged the Andalusian School.The thesis consists of introduction, three body and conclusion parts. Introductıon part emphasizes the topic, importance, purpose, and methods of the study.In the first body part: the formation of the Qur?anic Sciences concept and its development throughout history are presented.In the second body part: the formation of the Qur?anic Sciences concept and its development throughout history are determined.In the third body part: the subject matter of preambles written by the Qur?anic commentators of the classical period is discussed. The fourth part contains the brief biographies of Qurtubî and Ibn Juzay and the Qur?anic Sciences that these scholars were involved. A comparison and a contrast of the subject matter of their preambles are presented.An evaluation of the two preambles is given in the finalpart of this dissertation