Öğrencilerin toplumu, yaşadıkları kültürü ve kendilerini tanıyabilmeleri için, geçmiş, bugün, gelecek ilişkisi içinde, Sosyal Bilgileri öğrenerek içselleştirmeleri gerekmektedir. Sosyal olayların, insanların, nesnelerin ve mekânların geçmişten günümüze nasıl bir değişme ve gelişme gösterdiğinin anlaşılabilmesi için, sosyal bilgiler derslerinde öğretilmesi gereken temel kavramların başında zaman, kronoloji, değişim ve süreklilik gelmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin zaman, süreklilik ve değişimi algılama becerilerinin ne düzeyde olduğu tespit edilmek istenmiştir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması tekniği ile yapılmıştır. Araştırma, Kocaeli merkezindeki Köseköy Fürsan İlköğretim Okulu 7. sınıfında öğrenim gören 17'si kız, 21'i erkek olmak üzere toplam 38 (2'si zihinsel engelli olduğundan sayıya dahil edilmemiştir) öğrenci ile Sosyal Bilgiler derslerinde sürdürülmüştür. Araştırma süresince araştırmacı, öğretmen rolüyle araştırma sahasında bulunmuş ve üç ay boyunca araştırmayı sürdürmüştür. Araştırmanın veri toplam sürecinde, yapılan dersler video kamera ile kayıt altına alınmıştır. Bunun yanı sıra zaman, süreklilik ve değişimi algılama becerilerine dayalı etkinliklerden oluşan çalışma yaprakları ile araştırmanın dökümanları incelenmiştir. Araştırmanın en son kısmında ise, öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniğine dayalı görüşmeler yapılmış ve bu görüşmeler ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınmıştır. Ayrıca görüşme sırasında, deneklerin kronoloji becerilerini ölçmek amacıyla çeşitli resimler kullanılmıştır. Daha sonra ise, video kamera ve ses kayıt cihazı ile elde edilen veriler etkin bir değerlendirme için yazıya dökülerek işlenmiştir. Bu değerlendirmeler, nitel içerik çözümlenmesine ve yorumsal analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda ise, araştırmaya katılan öğrencilerinin büyük çoğunluğunun zamanı algılama becerileri açısından oldukça zayıf oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin zamanı ve zamanla ilgili kavramları açıklamakta güçlük çektiği görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin büyük bir kısmının tarihin ne zaman başladığını bilmedikleri, yüzyılları tarihlendirmede ve tarihleri kronolojik olarak yerleştirmede zorlandıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin değişim ve süreklilik kavramlarını tanımlamakta güçlük çektiği fakat, bu kavramları örneklendirmede başarılı oldukları belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin çoğunun değişim ve süreklilik algısını işe koşmada başarılı oldukları tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Zaman, Tarihsel Zaman, Kronoloji, Değişim, Süreklilik
Students need to internalize Social Studies by learning so as to recognize society, the culture they live in and themselves in the relation between past, today and future. To find out, how the Social events, people, objects and space cahange and develop from past to now; time, chronology, change and Permanence must be taught as basic consepts. Therefor, it was wanted to fix the level of Primary Education 7. Grade students perception skills about time, permanence and change. The reasearch has been done with the technigue of action research which in qualitative research models. The resaerch has been done in Kocaeli Köseköy Fürsan Primary Education School, 7. Grade. And the Research has ben continued with 3 students, 17 girls, 21 boys ( 2 students are mentally handicaped, so they haven?t been included) in Social study lessons. During the reaserch, researcher has taken teacher role in the reaserch area and continued for three mounths. During data collection the lessons were recorded with a video camera. Also research documents have been analaysed with working sheets about the perception skills in time, permmanence and change in the left part of the Research, same meetings have been done with students by the technical of half structured meeting and these meetings have been recorded. Also at the time of meeting, some pictures have been used so as to measure the chronology, skills of the subjects. Later, the data which obtanied by video camera and tape recorder was put to writing for an effective evaluation . These evaluations have been subjected to Qualitative content analaysis and interpretation analaysis. In conclusion, it has been fixed that most of the students perception skills about time are quite feeble. İt has been found that students have difficulty in explaning time and concepts about time. Also it has been fixed that most of the students don?t know when the History started and they have diffucultly in putting centuries a data on and placing the dates chronology. Moreover the students have difficulty in definition of change and permanence concepts. But, they are successful in giving examples about these concepts. Also, most of the students are successful in using perception of change and permanence.Key Words: Social Studies, Time, Historic Time, Chronology, Change, Permanence.