Açık Akademik Arşiv Sistemi

İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile bazı örgütsel davranışlar arasındaki ilişki (Sakarya ili örneği)

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Mustafa Bayrakçı
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:19:29Z
dc.date.available 2021-04-01T13:19:29Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Laçinoğlu, Zehra. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile bazı örgütsel davranışlar arasındaki ilişki (Sakarya ili örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92872
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırma ilköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile örgütsel bağlılık,örgütsel güven ve örgütsel vatandaşlık davranışlarına dair algıları arasındaki ilişkiyiincelemek amacı ile yapılmıştır. Örgütsel adaletin üç alt boyutu ile örgütsel davranışların herbirinin ilişkisi incelendiği gibi örgütsel adaleti bir bütün olarak ele alıp ortalama örgütseladalet algısının ele alınan örgütsel davranışlarla ilişkisi de incelenmiştir.Araştırmanın evreni, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında Sakarya ili merkez ilçesindekiilköğretim okullarında görev yapan 2366 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanınörneklemi ise Sakarya ili merkez ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan 406öğretmenden oluşmaktadır.Araştırma, ilişkisel tarama türünde bir araştırma olup önce ilgili literatür taranmış, dahasonra veriler geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış olan ?örgütsel adalet?, ?örgütselbağlılık?, ?örgütsel güven?, ?örgütsel vatandaşlık davranışı? ölçekleri ile toplanmıştır. 5'liLikert tipi ölçek kullanılmıştır. Kullanılan ölçme araçlarıyla elde edilen verilerinçözümlenmesinde SPSS 15.0 istatistik programı kullanılmıştır. Örgütsel adalet algısıboyutlarının ve ortalama örgütsel adaletin örgütsel davranışlarla (bağlılık, güven, vatandaşlıkdavranışı) olan ilişkileri korelasyon analizinden, bu boyutların ve ortalama örgütsel adaletinörgütsel davranışlar üzerindeki etkisi regresyon analizinden yararlanılarak incelenmiştir.Araştırma sonucunda; öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile örgütsel bağlılık, örgütselgüven ve örgütsel vatandaşlık davranışları anlamlı ve dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimselolmak üzere örgütsel adaletin tüm alt boyutları ile pozitif yönde ilişki olduğu bulgusunaulaşılmıştır. Örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışının dağıtımsal adalet ile düşükdüzeyde bir ilişki içerisinde iken, işlemsel ve etkileşimsel adalet ile orta düzeyde, örgütselgüvenin ise örgütsel adaletin tüm boyutları ile orta düzeyde ilişki içerisinde olduğu tespitedilmiştir. Ortalama örgütsel adaletin etkileme oranlarına bakıldığında sırasıyla örgütselgüven, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışı yer almıştır.
dc.description.abstract This study is made in order to examine the relationship between organizational justiceperception and organizational commitment, organizational trust and organizational citizenshipbehavior of teachers working at primary schools. The relationship between the averageorganizational justice and organizational outputs was examined besides of the relationshipbetween three sub-dimensions of organizational justice and each of organizational outputs.The universe of the research consisted of 2366 teachers who work at primary school in thecenter of Sakarya in the academic year of 2006-2007. The sample of the research consisted of406 teachers working at primary schools in the center of Sakarya.As this study is a relational survey model study, the relevant literature was considered and thedata were collected through the scales of ?Organizational Justice?, ?OrganizationalCommitment?, ?Organizational Trust?, ?Organizational Citizenship Behavior? which havevalidity and reliability studies. A 5-choice Likert-type scale was used. The data obtained withthe measurement tools was analyzed using SPSS 15.0 statistical software. The relationship oforganizational outputs (commitment, trust, citizenship behavior) with sub-dimensions oforganizational justice and average organizational justice was examined by using correlationanalysis. The effect of sub dimensions of organizational justice and average organizationaljustice on organizational outputs was examined by using regression analysis.In the present study, it is seen that there is a significant relationship between the teachers?perception of organizational justice and organizational commitment, organizational trust,organizational citizenship behavior. In addition, there is a positive relationship between all subdimensions-distributive, procedural, interactional- of organizational justice and organizationaloutcomes. It?s seen that, organizational commitment and organizational citizenship have lowrelationship with distributive justice, have moderate relationship with procedural andinteractional justice. Also, organizational trust has moderate relationship with all sub dimensionsof organizational justice. The influence order of average organizational justice on organizationaloutputs from high to low is: Organizational trust, organizational commitment and organizationalcitizenship.
dc.format.extent VIII, 101 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject İlköğretim
dc.subject Örgütsel adalet
dc.subject Örgütsel bağlılık
dc.subject Örgütsel güven
dc.title İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile bazı örgütsel davranışlar arasındaki ilişki (Sakarya ili örneği)
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Laçinoğlu, Zehra
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/