Mahmud Celâleddin Paşa bir devlet adamı, hukukçu olmasının yanında aynı zamanda19. yüzyıl dívân şairidir. Dönemindeki yeni edebiyat akımının aksine o dívân şiiri geleneğini sürdürmüş, bu geleneğe bağlı kalarak şiirler yazmıştır. Üzerinde çalıştığımız, Girit Vâli Vekíli Mahmut Celâleddin Paşa'ya ait bu eserin matbu bir nüshasını Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kütüphanesi'nden temin ettik. h. 1311 ( m. 1894 ) yılında Girit Matbaası'nda basılan bu divanın yazma bir nüshasına rastlayamadık.Bu çalışmada amacımız tezimizin konusunu oluşturan eseri ve müellifini Edebiyat camiasına tanıtmak ve Divan edebiyatı alanındaki çalışmalara katkıda bulunmaktır. Bu sebeple çalışmamızda Mahmud Celâleddin Paşa'nın hayatını, edebi kişiliğini, musiki yönünü ve divanını tanıtmaya çalıştık. Eserinde bulunan manzumelerin şekil ve muhteva özellikleri üzerinde durmayı uygun gördük.İnceleme-metin çalışmasına uygun bir şekilde eseri ele almaya çalıştık.
Mahmut Celâleddin Pasha was a 19th century Divan poet besides his being a statesman and a barrister. On contrary to the new literature movement of his time, he maintained the custom of Divan poetry. He wrote poems illustrating wholly the futures of this kind of poetry. The printed copy of the work which is studied in this paper was written by Mahmut Celâleddin Pasha the temporary governor of Girit; and it is available in the library of Marmara University; Faculty of Theology. A handwritten copy of this piece of art which was printed in 1894 does not exist. (1311 according to the Muslim calendar)In this paper it is aimed at introducing the piece of art which is the topic of my thesis and its author; in addition to the effort of contributing to the researches in Divan literature. Hence; the life of Mahmut Celâleddin Pasha; his literary personality, musical talent and his work are tried to be presented in this paper. His poems in the work are analyzed in the aspects of form and content.Common research techniques were followed analyzing this piece of art.