Bu çalışma; Sakarya merkez ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin serbest zamanlarında spor faaliyetlerine ne sıklıkla ve ne şekilde katıldıklarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda serbest zaman etkinliklerinin daha iyi düzenlenmesi ve öğretmenlerin çalışma verimlerinin arttırılması hedeflenmiştir.Bu amaçla Sakarya merkez ilköğretim okullarında görev yapan 99 bayan, 101 erkek öğretmene, geniş bir literatür taraması sonucu hazırlanmış 27 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin yüzde ve frekans dağılımları çıkarılmış, bazı sorular için ?=0.05 anlamlılık düzeyinde çapraz tablolama ve ki-kare yöntemi kullanılmış olup anketin bütünü için ??=0,86? güvenilirlik katsayısına ulaşılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS 16 istatistik programı kullanılmıştır.Bu araştırmaya göre öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun yarım günlük serbest zamanlarının olduğu, ancak bu sürede serbest zaman etkinliklerine yeterince katılmadıkları, spor yapma ve izleme oranlarında bayan öğretmenlerin %75 gibi olumsuz ve kısmen, erkek öğretmenlerin ise %50 gibi olumsuz ve kısmen görüş bildirdikleri, bu soruya olumlu cevap veren bayan öğretmenlerin büyük çoğunluğunun yürüyüş, düşük oranlarda yüzme, step-aerobik ve bisiklet gibi spor branşlarını, erkek öğretmenlerin ise ağırlıkla yürüyüş ve futbol düşük oranlarda ise yüzme ile açık alanlarda koşuları tercih ettikleri saptanmıştır.Spor yapmama nedeni olarak bayan öğretmenler, özellikle tembelliğim ve ihmalkârlığım, uygun arkadaş ve tesis olmayışını, erkek öğretmenler ise tembelliğim ve ihmalkârlığım ile spor yapacak tesis olmayışı doğrultusunda görüş bildirdikleri tespit edilmiştir.Sonuç olarak Sakarya il merkezinde görev yapan öğretmenlerin yeterli serbest zamanlarının olduğu, ekonomik olarak da çok büyük sıkıntı içinde olmadıkları saptanmış fakat buna rağmen gerek yeterli spor tesislerinin olmayışı gerekse de spor yapmaya yatkın arkadaş grubunun bulunmaması ayrıca en önemli sebep olarak da tembellik ve ihmalkârlık öğretmenlerimizi serbest zamanlarda spor yapmaktan alıkoymaktadır.Öğretmenlerimizi serbest zamanlarında spor yapmaya teşvik konusunda en büyük iş Milli Eğitim bünyesinde görev yapan Okul İçi Beden Eğitimi, Spor ve İzcilik birimine düşmektedir. Bu birim yıl içersinde öğrenciler için düzenlenen ve öğrenciler açısından oldukça faydalı geçen turnuvaların bir benzerini öğretmenler içinde düzenleyebilir. Bu şekilde tesis bakımından çok da kötü durumda olmayan Sakarya ilinde okullar arası, branşlar arası, ilçeler arası öğretmenlerimiz farklı spor branşlarında spor yapma imkânı bulabilirler. Ayrıca bu birime sendikalar, belediyeler ve özel kuruluşlarda yardımcı olabilirler.
This study has been done to investigate how often and how the teachers working at primary schools in the center of Sakarya join to sport activities in their leisure times. At the end of this study, it was aimed to organize leisure time activities better and to raise teachers? job efficiency.For this purpose, a questionnaire including 27 questions which was prepared as a result of a wide literature search was applied to 99 female and 101 male teachers working at primary schools in the centre of Sakarya.Percentage and frequency distribution of datas obtained from questionnaires were found,Cross tabulation and ki-square method in ? =0.05 signifance level were used for some questions and ? ? =0,86??reliability co-efficient for the whole of questionnaire was found.SPSS 16 statistic programme was used for the evaluation of datas and for the finding of calculated values.According to this research,it is stated that most of the teachers have half-day leisure times but they do not join leisure time activities sufficiently, %75 of female teachers and %50 of male teachers have negative opinions in the rates of doing and watching sport, most of female teachers giving a positive answer to this question prefer sport events like walking, swimming in a low rate, step-aerobic and cycling, and male teachers generally prefer walking and football and in low rates swimming and jogging outside areas.It was confirmed that female teachers as a reason of not to do sport give their opinions on indolence and negligence, having no suitable friend or areas, and male teachers give their opinions on indolence and negligence and also having no areas to do sport.As a result, it was determined that teachers working in the centre of Sakarya have enough leisure time and they do not have much economical problems, but however both having no sport areas and suitable friends to do sport and also indolence and negligence as the most important reason keep them from doing sport in their leisure times.It is the duty of ?In School Physical Education, Sport and Scouting Unit? working in the structure of National Education to provoke teachers in terms of doing sport in their leisure times. This unit can organize tournaments for teachers which are similar to the ones organized for students in schoolterm.In this way, in Sakarya city which is not in a bad condition in terms of sport areas, our teachers can find opportunity to do sports in different sport events between schools, branches and towns. Also, labor organizations, municipalities and private establishments can help to this unit.