Batılılaşma hareketleri Türk Musiki tarihinde önemli bir yer tutmaktadır. Ancak Türk müziğini Batılı yaklaşımlarla yeniden yorumlama girişimi belli bir alt yapıya dayanmadan, planlamadan yapıldığı için birçok problemi beraberinde getirmiştir. Sanat ve müzik anlayışımıza ters düşen bu uygulamalar müzikteki bazı üslup ve türlerin unutulması ya da yozlaşmasına sebebiyet vermiştir.Türk Müziğindeki ?Koro? ve ?Şef?lik kavramları Türk müziğindeki Batılı görünümler olarak yerleşmiştir. ?Türk Müziğinde Toplu İcra ve Yönetim? başlıklı bu tezimizde Batılı yaklaşımların müziğe gelmezden önceki toplu icra gelenekleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu icralar, saz toplulukları, ses toplulukları ve saz ve ses topluluklarının birlikte oluşturdukları icra kümeleridirler.Geleneğin öngördüğü toplu icra modelleri tezimizin birinci bölümünde tek tek ele alınmaya çalışılmış, aynı zamanda icranın yönetimini üstlenen topluluk başı hakkında bilgi derlenmeye gayret edilmiştir. İkinci bölümde geleneksel icradan elde edilen bilgiler ışığında müzikteki yönetim konusu ele alınmış, yer yer günümüz şeflik uygulamalarıyla karşılaştırılmıştır. Tezimizin üçüncü bölümü Cumhuriyet dönemi Türk müzik anlayışıyla ortaya çıkan koro ve şeflik kavramı üzerine kuruludur. Bu bölümde sözkonusu kavramların yaygınlaşması ve model alınmasına sebep olan belli başlı korolar ve şefleri tespit edilmiştir. Üçüncü bölüme eklediğimiz günümüz Türk müziğinin saygın şefleriyle yapılan röportajlarla ise konu hakkındaki güncel problemler gözler önüne serilmeye çalışılmış, çözüm önerileri üretilmiştir.Tezimizin araştırma safhasında dikkatli bir literatür taraması söz konusu olmuş, zaman zaman uzman görüşlerine başvurulmuştur. ?Türk Müziğinde Toplu İcra ve Yönetim? adlı bu tez daha sonraki araştırmalara kılavuz olabilecek bir ön çalışma niteliğindedir.Anahtar kelimeler: Türk Müziği, Toplu İcra, Yönetim, Şeflik.
The movements of westernisation have an important place in the history of Turkish Music. However, the attempt to reinterpret Turkish Music with a western way of understanding has been made without a plan and substructure, so it has brought about many problems. Such applications contrary to our understanding of art and music caused some styles and genres of music to be forgotten or degenerated.The concepts of ?chorus? and ?conductor? are western reflections in Turkish Music. In the thesis of ?The Ensemble Performance and Conducting in Turkish Music?, the aim has been to determine the traditions of Voice ensemble before the western approaches started to affect Turkish Music. The related performances are groups of performance formed by ensembles of instruments and/or voices.The first chapter of the thesis includes the study of ensemble performance models envisaged by the tradition as well as an effort to compile information about the conductor. The second chapter studies the subject of conducting in the light of information obtained from the traditional performance and contains comparisons with the present-day applications of conducting. The third chapter focuses on the concepts of chorus and conductor during the era of the Republic. In addition, in this chapter, the main chorus and their conductors that help the related concepts to become widespread have been determined. The interviews with the respected conductors of the present-day Turkish Music are also appended to this chapter, which tries to establish the current problems about the related subject and presents suggestions for solution.The literature has been researched very carefully and advice from professional people has been received. This thesis should be considered as an initial study to be a guide for researches ahead.Keywords: Turkish Music, The Ensemble Performance, Conducting