Bu araştırma, ilköğretim okullarında uygulanmakta olan yabancı dil öğretim programının uygulamada ne ölçüde yeterli ve etkin olduğunun değerlendirilmesi ve teori ile pratik arasındaki paralelliğin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu doğrultuda gelecekteki beklenti ve öğretim durumlarına ışık tutması açısından önem taşıdığı öngörülmektedir. İlköğretim II. Kademesinde uygulanan Yabancı Dil dersinin amaçları, program modelinin işleyişi ve uygulama örnekleri, Yabancı Dilin ülkemizdeki gelişimi ve buna duyulan ihtiyacın artmasının etkileri ile bu programı değerlendirmenin gerekliliği ele alınmaktadır.Yabancı Dil öğretmenlerinin görüşleri alınarak programın uygulama aşaması çeşitli boyutları ile ortaya konulması amaçlanmıştır. Elde edilen veriler yorumlanarak sunulmaktadır.Çalışmada kaynak taraması ve nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katkı sağlayan veriler Adapazarı genelindeki 9 ilköğretim okulunda 2007- 2008 öğretim yılında görev yapmakta olan II. Kademe Yabancı Dil öğretmenlerinden 10 tanesiyle çalışma grubu oluşturularak, öğretmen görüşmeleri yoluyla elde edilmiştir. Çalışma grubundaki öğretmenlere önceden belirlenen 30 adet soru yöneltilmiştir. Öğretmen görüşmeleri sırasında öğretmenlerin uygulamada yaşadıkları durumların derinlemesine ele alınması amacıyla onların fikir, düşünce ve önerileri ayrıntılı olarak ele alınmış ve yapılan görüşmeler ses kaydı yoluyla muhafaza edilmiştir.Okullarda Yabancı Dil branş öğretmenlerinin sayısının yetersiz olması, öğretmenlerinin aldıkları akademik eğitimin teoride kalmış olup uygulamada yetersiz kalmış olması; öğrenci?veli ve yöneticilerin Yabancı Dil gereksiniminde yeterli bilince sahip olmaması; okullarda yabancı dil sınıfının bulunmayışı ve öğretim ortamlarını destekleyen materyallerin yetersizliği, sınıfların kalabalık olması, yabancı dil öğretim programının amaçlandığı ölçüde tamamen gerçekleştirilmesine engel teşkil ettiği gözlemlenmiştir.Yeni eğitim sistemiyle beraber liselere giriş sınavında artık yabancı dil sorularının bulunması yabancı dil öğrenmeye duyulan ihtiyacın artması bakımından önemli bir gelişme olarak gözlemlenmiştir. Yapılandırmacı yaklaşımın benimsenmesi ile beraber öğretim faaliyetlerinde de öğrenciyi araştırmaya ve uygulamaya sevk eden bir değişim görülmesi olumlu bir gelişme olarak değerlendirilmiştir.İlköğretim II. Kademe yabancı dil öğretiminin beklenen ölçüde gerçekleştirilebilmesi için mevcut durumların düzenlenmesi ve programdan kaynaklanan olumsuzlukların önlenmesi için programın uygulanabilirlilik düzeyinin yükseltilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
This study is indented to evaluate the capability and the effectiveness of the Foreign Language Curriculum in secondary schools and to measure the parallelism between theory and practice. Thus, it is aimed to shed light on how much the new curriculum corresponds the expectations. In this study; the goals of the Foreign Language Curriculum used in the secondary schools, implementation of the curriculum model, its development in our country, the growing need of learning a foreign language and the necessity to evaluate this curriculum are dealt with.By surveying the opinions of Foreign Language teachers, the planning and the application steps of the curriculum are aimed to be put forward in various dimensions. The data are reported with their interpretations.In this study, source research and qualitative research methods are used. The data that contribute to the study are obtained from the opinions of the research group among the foreign language teachers who work in 9 of secondary schools in Adapazarı. Research group consists of 10 foreign language teachers who work in secondary schools in 2007-2008 educational year. 30 questions which were formerly determined were asked to the teachers in research group. During the survey, in order to deal with the conditions that the teachers handle at work, their suggestions, thoughts and opinions were considered in detail and the conversations were recorded.It is observed that the lack of branch teachers and the classrooms that are available for language classes at schools, the inadequacy of supporting materials such as flashcards, OHPs or CDs and the classrooms? being overcrowded have caused problems in language teaching. It is also noticed that the academic education that the teachers receive at school seems to be adequate in theory, but in practice it seems inadequate. Another problem which has discouraged foreign language education is seen as the lack of conscious of the school administrators, the students and their families towards the need of learning a language.The new education system is now a considerable improvement on foreign language teaching since it requires the students have to answer the questions of foreign language in order to get better points to be able to attend better high schools. Consequently, the demand for learning a foreign language increases. As constructivist approach is taken over, the change in the teaching activities that direct students to research and practice is observed. This situation is evaluated as a positive development.It is concluded that, in order to realize Foreign Language teaching in secondary schools in expected quality, current situations should be revised. Applicability level of the Foreign Language Curriculum should be increased in order to prevent negative consequences in language teaching in secondary schools.