İstanbul ili Üsküdar ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okullarda kadınyöneticilerin yöneticilik kariyerlerinde karşılaştığı sorunları belirlemek amacı ileyapılan bu araştırmada, Üsküdar ilçesi okullarında çalışan 20 kadın yöneticiden görüşalınmıştır. Araştırma verileri uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan görüşmeformu kullanılarak toplanmıştır. Veriler içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir.Araştırma sonunda, kadınların evdeki sorumluluğun fazla olması ve toplumsalyapıdan dolayı yöneticiliği tercih etmedikleri, kendilerinin ise arkadaş ve/veyaüstlerin teşviki sağlık durumu, başka okula veya yere gitme isteği, öğretmenliğisevmeme, yetenek ve karakterine uyması, kariyer isteği ve yöneticiliği sevme,sınıfların kalabalık olması, yöneticileri beğenmeme gibi nedenlerle yöneticiliğiseçtikleri belirlenmiştir.Kadınlar yöneticiliği seçerken en fazla etkileneceklerini düşündükleri eşlerine veçocuklarına tanışma gereği hissettikleri, kendilerini yöneticilik konusundadestekleyen kişilerin ise kişilik özelliklerinin yöneticilik yapmaya uygun olduğunubelirtmeleri dolayısıyla desteklemeyenler ise yöneticiliği zor ve sorumlulukgerektirmesini ve aileyi ihmal etmelerine neden olacağını gerekçe gösterdiklerigörülmektedir.Genellikle eşlerin yöneticilik konusunda destek verdikleri belirlenmiştir. Kadınyöneticilerin okul içindeki ilişkilerinde kadın olmalarının bir etkisi olmadığı,öğrencilerle özellikle kız öğrencilerle ilişkilerinde kadın olmanın avantaj olduğunubelirlenmiştir.Üst yönetim kademeleri tarafından genellikle kadınlara yönelik ayrım yapılmadığıerkeklerle eşit davranıldığı belirlenmiştir. Kadın yöneticilerin üstlerine fikir vedüşüncelerini kabul ettirdikleri görülmektedir. Üst yönetim kademlerinde kadınlarınaz olma sebebi olarak; siyasi görüşlerin etkili olması, torpilin etkili olması, kadınlarınistekli olmaması, kadınların eşlerinin istememesi, toplumun feodal yapısıgörülmektedir.Anahtar kelimeler: Kadın Yöneticiler, Yöneticilik, Kadın Yönetici Sorunu
This research was performed by the Directorate of National Education of the districtof Üsküdar and was about problems female principals face during their job; for thatreason 20 female principals, who are working in schools in the Üsküdar district wereinterviewed. The data of research was collected on forms which were prepared withthe support of experts. The data was evaluated through the analysis of the content.The result of the research showed that women don?t prefer to be principal s do totheir domestic responsibilities and social structure, they don?t like to work as ateacher, too many pupils in one class, don?t approve of the principal and othersbecame principal s with the support of friends and/or supervisors, their healthproblems, the wish to work in another school or to move to some new place, becauseit suits their ability and character, the wish for a career and enjoy being a principal .When a woman becomes a principal, she prefers to introduce the one who will memostly effected by her job as a principal, that is her husband and children, with theperson, who supported her during. The people who don?t support the decision of awoman as a principal claim that this job will bear too much responsibility and thatshe will neglect her family.The general view was, that spouses support the decision to become a principal. Itcame out that female principals have a better relation especially to female pupils andthat there is not any difference to male or female principals when it comes torelations at school.It was determined that in the higher management levels there is to discrimination ofwomen and that they are treated the same way as their male colleagues. Thesupervisors rather accept the ideas and thoughts of female managers. The reason whythere are less female principles or managers: political view, strong support, womenare too passive, the husbands don?t want it, the feudal society.Keywords: Female Principals, Management, Problems of Female Principals