1165-1240 yılları arasında yaşamış olan Muhyiddin bn Arabi, slam düşüncedünyasının yetiştirmiş olduğu özgün fikirlere, derin bir bilgi ve anlayışa sahip olan birsûfi-filozoftur. Sistem sahibi ve ekol kurucusu bir filozof olan bn Arabi, eserlerindeşiirsel tasvir, sembol ve yer yer tahlil metodunu kullanmış; bu çerçevede oluşturduğufikirler slam dünyasını etkilemiştir. bn Arabi'nin varlık hakkında bir sistem sahibiolması sûfi olmasının yanında onun bir filozof olarak da görülmesini sağlamıştır. Buçalışmada bn Arabi'nin siteminin önemli ve temel dayanağı olan mutlak varlıkgörüşü incelenmeye çalışılmıştır. Üç bölüm halinde sunulan bu çalışmada, önceAristoteles'in ve Plotinos'un varlık görüşleri; daha sonra bn Arabi'den önce felsefeyislam dünyasında önemli bir noktaya taşımış olan iki filozofun, yani Farabi ve bn-iSina'nın Varlık hakkındaki görüşleri öz itibariyle belirtilmeye çalışılmıştır. Sözkonusu filozofların temel felsefi eserlerinin incelenmesi ve kritik edilmesi yöntemiçerçevesinde, bn Arabi'nin varlık görüşünün işlendiği önemli eserleri ele alınmış,onun evrenin kaynağı ya da varedicisi olan Mutlak Varlık hakkındaki görüşleribelirtilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda, bn Arabi'nin Mutlak Varlıkanlayışının, hem tasavvufi hem felsefi bir görünüme sahip olduğu tespit edilmiştir;ayrıca onun öğretisinin, akıl melekesi yanında, tasavvuf öğretisine uygun olan keşf vezevk hallerinin de bir yöntem olarak kullandığı tasavvufi-felsefi bir sistem olduğutespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Varlık, Mutlak Varlık, Hakk, Âlem, Zuhur, Mümkün
Muhyiddin Ibn Arabi (A.D. 1165-1240) was one of the sufi (Islamic Mystic)philosophers in Muslim world with original ideas, in depth understanding and widewisdom in philosophy As a philosopher who had established a philosophic system anda school of thought, Ibn Arabi utilized poetic descriptions, symbols and occasionally ananalytic method in his works; and in this context he had influenced Islamic thoughtgreatly. In addition to being a sufi thinker, Ibn Arabi had also been regarded as aphilosopher because he had established a thought system about `being? The presentstudy analyzes Ibn Arabi?s ontology, in other words, his thoughts about `being?. In thisstudy which is presented in three sections, firstly Aristotle?s and Plotinos? opinionsabout being, than the thoughts of two philosophers namely Farabi and bn-i Sina whohad taken part in Islam world before Ibn Arabi, are tried to be stated briefly. By usingthe method of analyzing and criticizing the works of these philosophers, the majorworks of Ibn Arabi in which his opinion about being is explained are studied. Than hisopinions about absolute being which is the source and creator of the universe are triedto be explained. At the end of study it was fixed that Ibn Arabi?s thought about absulatebeing has both mystic and a philosophical view, and the mystic-intuition is used as amethod in his doctrine together with the faculty of reason.Keywords: Being, Absolute Being, God, Cosmos, Appear, Possible