SAÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans TeziTezin Başlığı: ?Alan Dışından Gelen Sınıf Öğretmenlerin lkokuma Yazma ÖğretimindekiYeterlilikleri ve Karşılaştıkları Sorunlar?Tezin Yazarı: Esra NARGÜL Danışman:Yrd. Doç.Dr. Ahmet ESK CUMALIKabul Tarihi : 17 Mart 2006 Sayfa Sayısı: X (ön kısım) + 115 (tez) + 28 (ekler)Anabilimdalı: Eğitim Programları ve Öğretim Bilimdalı: Eğitim BilimleriBu araştırma; farklı branşlardan mezun olup sınıf öğretmeni olarak atanan kişilerin ilkokuma yazmaöğretimindeki yeterlilikleri ve karşılaştıkları sorunların öğretmen ve müfettiş görüşleri ve bazıdeğişkenler açısından ne düzeyde farklılaştığını belirlemek amacıyla yapılmış bir çalışmadır.Araştırmanın evrenini, 2004-2005 eğitim-öğretim yılında, Sakarya li'nde görev yapmakta olan, birincisınıf okutmuş, alan dışından atanmış sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise, rasgeleseçilmiş 60 ilköğretim okulunda görev yapmakta olan 103 alan dışından atanmış sınıf öğretmeni ve 31ilköğretim müfettişi oluşturmaktadır.Bu çalışmada veriler, öğretmenlerin sıklıkla karşılaştıkları sorunları belirlemek amacıyla geliştirilen teksoruluk kişisel görüşme formu, Erginer tarafından geliştirilen, çoktan seçmeli,50 sorudan oluşan? lkokuma Yazma Öğretiminde Sınıf içi Öğretmen Davranışları? anketi ve araştırmacı tarafındangeliştirilen yarı açık uçlu ve çoktan seçmeli, 58 soruluk ? lkokuma Yazma Öğretiminde KarşılaşılanSorunlara lişkin Öğretmen Yeterlilikleri Anketi? ile toplanmıştır. lkokuma yazma öğretimindeöğretmen davranışlarının gösterilme sıklığı ve ilkokuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunlarailişkin öğretmen yeterlilikleri belirlenirken; öğretmen ve müfettiş görüşleri arasındaki gruplar arasıfarklara t-testi ile; bağımsız değişkenlere göre davranışların gösterilme sıklığı değişkenin türüne göre t-testi ve One Way Anova teknikleriyle çözümlenmiştir.Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; öğretmen ve müfettiş görüşleri arasında anlamlıfarkların olduğu ortaya çıkmıştır. Bu duruma göre, öğretmen görüşlerine göre davranışların genellikleyeterli düzeyde gösterildiği, müfettiş görüşlerine göre ise öğretmenlerin davranışları yeterli düzeydegösterilmediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Davranışların bazı kategorilerinde kıdem, birinci sınıf okutmadeneyimi ve ilkokuma yazma kursuna katılma durumuna göre, davranışların gösterilme düzeylerindegruplar arasında farklılıklar vardır. Öğretmenlerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlara göresorunlarının temeli; hizmet öncesinde ilkokuma yazma öğretimi hakkında yeterli bir eğitim alamamışolmaları, bu eksikliği giderecek nitelikte bir hizmet içi eğitimin verilememesi, ilkokuma yazma öğretimiile ilgili okuldaki kaynak yetersizliği, veli ilgisizliği, bazı velilerin yanlış müdahaleleri, öğrencidevamsızlığı ve diğer sınıf öğretmenleri ile aralarındaki okuma yazmaya erken geçirme rekabeti olaraksıralanmıştır. Müfettişler ise alan dışından gelen öğretmenlerin ilkokuma yazma öğretimindekarşılaştıkları sorunların temelini hizmet öncesinde ilkokuma yazma öğretimi hakkında yeterli bir eğitimalamamış olmaları ve bu konuda kendilerini geliştirmek için yeterince çaba sarfedemedikleri olarakifade etmektedirler.Anahtar Kelimeler: lkokuma yazma öğretimi, alan dışından gelen sınıf öğretmeni, sınıf içi öğretmendavranışları, çözümleme yöntemi.
Sakarya University Insitute of Social Sciences Abstract of Master?s/ PhDThesisTitle of the Thesis: ?Adequa cy of primary school teachers who are assigned to out of the field, firstreading and writing education?Author: Esra NARGÜL Supervisor: Asst. Prof. Dr. Ahmet ESK CUMALIDate : 17 Mart 2006 Nu of pages: X (front part) +115 (thesis) +28 (additions)Department: Curriculum and nstruction Subfield: Educational SciencesThis research is a study which was made so as to determine the sufficiency of the people who havegraduated from different branches and became class teacher, on the problems of the first reading andwriting education from the point of view of teachers?, investigators and some factors.Universe of this survey made in 2004-2005 season are given below; experienced first class teachers anddifferent branch teachers.The examples of group are below; random elected teachers which are on dutyat the primary school and at the same time whom are different branches from 60 different primaryschool. Random elected 31 inspectors from different primary school.The data in this study was collected by one questioned individual interview form, 50 multiple choicedquestioned ?Teacher?s classroom behaviour in first reading and writing? questionnaire which wasdeveloped by Erginer and 58 questioned ?Teacher sufficiency relating to the problems in first readingand writing education? half open-ended and multiple choiced questionnaire which was developed by theresearcher.While determining the teachers? sufficiency on the problems in first reading and writing andteachers behaviours frequency, the differences on teachers? and investigators? opinions were analyzedby t-test, the frequency of behaviours according to the independent factors were analyzed by t-test andOne Way Anova techniques according to the kind of the factors.In according to result of this work, meaningful difference of the ideas between teachers and inspectorswas found. In according to the teachers tendency, behaviours of teacher are usually adequate. Inaccording to ındependent variable, at some types of behave was seen differentiate point of seniority,experience of first class education and sıtuation of taking part in first reading-writing education. As thebase of the problems has been found some factors in according to answers given to open tipped.Theseare below; before the duty,sufficiant education was not given, resource unsufficiency, ignorance of saintof student, false behaviours of Saint, lack of contiunity of student. Inspectors has been looked theseproblems from the different point.These are below; before the duty, unsufficiant education, sufficienteffort not shown by teacher.Keywords:First reading-writing education, class teacher coming from different branches, teacher?sclassroom behaviour , resolving method.