Açık Akademik Arşiv Sistemi

12-18 yaş arasındaki çocukların aile satın alma kararına etkileri

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Nihal Sütütemiz
dc.date.accessioned 2021-04-01T12:55:44Z
dc.date.available 2021-04-01T12:55:44Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Bursalı, Akın. (2008). 12-18 yaş arasındaki çocukların aile satın alma kararına etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92680
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Günümüzde tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarına, onları tatmin edecek şekilde yanıt veren şirketler başarılı olmaktadırlar. Bu yüzden başarıyı yakalayabilmek için tüketicilerin her yönüyle iyi bir şekilde tanınmaları gerekmektedir.Toplumsal kurumlardan aile hem kazanan hem de tüketen birim olarak tüketici davranışlarından etkilenmektedir. Aile içindeki kişilerin mevcut tüketim rolleri, bu rolleri kimlerin ve satın alma karar sürecinin hangi aşamasında daha etkili olarak oynadığı pazarlamacılar için önemli hale gelmiştir. Değişen sosyal ve ekonomik dengelerin etkisiyle ailenin satın alma kararlarında çocuklar her geçen gün daha fazla etkili olmaya başlamışlardır.Bu çalışmanın amacı, ?12-18 yaş arasındaki çocukların, aile satın alma kararındaki etkilerinin ne yönde ve karar sürecinin hangi aşamasında daha baskın olarak ortaya çıktığını belirleyerek, farklı ürün grupları açısından değişimlerin yaşanıp yaşanmadığını saptamaktır.? Bu amaca ulaşabilmek için anket yöntemi kullanılmıştır. Kolayda örneklem tekniği ile İstanbul ve Sakarya'da 12?18 yaş arasında çocuğu olan ebeveynlerin görüşlerine başvurulmuştur.Bu çalışma dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, pazarlama ve tüketici davranışları kavramlarına, tüketici davranışlarının pazarlama açısından önemine değinilmiştir. İkinci bölümde ise tüketim birimi olarak aile kavramına, çocuğun tüketici olarak sosyalleşmesine ve çocuğun aile satın alma kararındaki etkilerine yer verilmiştir. Veri analizi ile elde edilen bulgulara üçüncü bölümde değinilirken, sonuç ve öneriler bölümünde ise araştırmanın genel değerlendirilmesi yapılmıştır.Araştırma sonucunda çocukların özellikle, kırtasiye malzemeleri, film-müzik CD'si, bilgisayar ve fast-food ürünlerinin alımı ve gidilecek sinemanın belirlenmesi başta olmak üzere kendi kullanımlarına yönelik ürünlerin satın alınma kararında etkilerinin olduğu ortaya çıkmıştır. Bulgulara göre çocuklar, satın alma karar sürecinin, ürün alternatiflerinin araştırılması ve incelenmesi aşamasında daha etkili oldukları sonucuna varılmıştır. Bir diğer önemli bulgu ise ebeveynlerin çocuklarıyla beraber çıktıkları alışverişlerde daha fazla zaman harcayarak daha fazla ürün aldıklarıdır.Ailelerin satın alma kararlarında daha fazla etkili olmaya başlayan çocukları, dikkate alarak oluşturulacak doğru pazarlama karması stratejileri, şirketlerin faaliyette bulundukları pazarlarda üstünlük sağlamalarına katkıda bulunacaktır.
dc.description.abstract Today, the companies which can supply the demand to the satisfaction of consumers are only successful. So, to be successful, consumers should be understood thoroughly in all respects.The family, which is communal in nature, is affected by the consumer?s attitude as both an earner and a consumer unit. The role the people in a family play on the present consumption, by whom and at what stage of deciding about the purchase the role is played have been important for the marketing experts. Because of the ever-changing social and economical reasons, children have become more influential on the purchasing decisions of the family.The objective of this study is to determine firstly the effects of children between the ages of 12?18 on the family?s purchasing decisions and in which stages of the decision making process do these effects appear more dominantly and then to determine the changes whether the changes true or not in terms of different product groups. In order to achive this goal, survey method were used. The opinions of parents whose children between 12?18 living in Sakarya and İstanbul, were applied.This study comprises of four main episodes. In the first episode, the concepts of marketing and consumer behaviour are mentioned as well as the importance of consumer behaviour. In the second episode, the concept of family as a consumer unit, socialization of child as a consumer and the effects of child on family?s purchasing decisions were pointed out. In the third episode, the findings obtained with the assistance of analysis of data were revealed. In the final epidode, episodes of conclusion and suggestions, the study was evaluated in general way.The survey has shown that children have a considerable effect on making decisions especially about the products of their use, such as stationary items, movie or music CDs, computers and fast-food, which theatre to go to. Findings showed that children are more effective at the stages of purchase decison making, the research and examination of the product alternatives. Another finding showed that parents spend more money and time while shopping if they?re accompanied by their kids.The children becoming more and more effective on the decisions made by their families and the accurate marketing strategies made attentively will contribute to the advantage of the companies in the market.
dc.format.extent VIII, 88 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Tüketici davranışları
dc.subject Aile
dc.subject Aile satınalma kararları
dc.subject Çocuk
dc.title 12-18 yaş arasındaki çocukların aile satın alma kararına etkileri
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama
dc.contributor.author Bursalı, Akın
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/