Öğrencilere Türkçe dersleri içerisinde kuralcı bir anlayış içerisinde verilen dil bilgisi konuları, öğrenciler tarafından oldukça zor ve karmaşık olarak algılanmaktadır. Öğrencilere her gün kullandığı dil ile ilgisi kurulamamış, ezber bilgiler haline getirilmiş soyut kuralların verilmesi olumsuz sonuçlar doğurabilmektedir. Halbuki Türkçe derslerinde metin destekli olarak dil bilgisi konuları işlenirken verilen örneklerin, edebi değeri yüksek ve öğrenci düzeyine uygun metinlerden alınması ve dil bilgisi kurallarının sezdirme ve kavratma yolu ile işlenmesi bu sorunu en aza indirecektir. Yaptığımız çalışmanın amacı da Türkçe ders kitaplarında işlenen ?fiil çatıları? konusu ile ilgili mevcut yanlışlıkların/ eksikliklerin, düzeltilmesine/giderilmesine katkıda bulunmaktır.Araştırmada öncelikle çatı konusunun akademik/bilimsel kaynaklarda ve örnek ders kitaplarında nasıl ele alındığını ilgili örneklerle birlikte tespit ederek, bir veri tabanı oluşturdum. Daha sonra bu kaynaklardaki bilgileri karşılaştırarak değerlendirdim, ilgili sonuçları tablo ve şemalar halinde gösterdim. VII. sınıf öğrenci düzeyini de dikkate alarak, konunun öğretimindeki eksiklikleri/yanlışlıkları eleştirel bir bakışla irdeledikten sonra, -özellikle Türkçe öğretmenlerine yönelik olarak- modern Türkçe Öğretim Yöntem/Teknik/Yaklaşımlarından da yararlanarak ?kavram haritası?, ?gösteri yöntemi?, ?tümdengelim yöntemi?, ?canlandırma tekniği?, vb. ışığında yeni öneriler/yaklaşımlar getirmeye çalıştım.Bu çerçevede; yapılan çalışma sonucunda incelenen ders kitaplarından hareketle şu bulgular elde edilmiştir:?Ders kitaplarında ve akademik/bilimsel kaynaklarda kullanılan tanımlar, terimler ve kavramlar çoğu zaman birbiriyle çelişebilmektedir.?Dil bilgisi ile ilgili konular, kavramlar, terimler öğretilirken bir bütünlük içinde hareket edilmeli, her bilgi ilintili olduğu ögelerle birlikte öğrencilere sezdirilmelidir.?Dilbilgisi konuları ile öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları arasındaki bağlantı kurulmalıdır.?Dilbilgisinde öğrenciler tarafından soyut olarak algılanan konuların öğretiminde; öncelikle konunun öğrencinin yaş düzeyi de dikkate alınarak somutlaştırılması gerekmektedir.
The grammar subjects taught normatively in the Turkish lessons are perceived to be very complex and difficult by the students. Giving students some abstract rules that have no connection with the real , everyday life speeches may have bad and negative results. However; while having lessons based on some texts, if the ones that are both literaturally valuable and proper to the students? levels are chosen; thus the grammar rules will be taught by comprehension and grasp. The aim of this study is to contribute to correct/remove the present mistakes / deficiencies of the subject ?The Verb Voices? taught in the Turkish books.In this research I firstly formed a data base by determining how the ?Voice? subject is used in the scientific/academic sources and in the sample student books. Then I evaluated the information in this sources by comparing and showed the related results in charts and schemes. By considering the seventh grade students? level , I examined the mistakes and deficiencies with a critical view and I tried to create new suggestions/approaches in the light of modern Turkish teaching techniques/ methods/ approaches such as demonstration approach/conceptual map /deduction /visualisation ?especially for the Turkish teachers.In this frame; these are the results that are revealed through a research on the student books examined:?The definitions/terms/concepts present in the students books,academic/scientific books may often be in contradiction with each other.?While subjects/terms/concepts related with grammar are taught ;they must be in integrity;and every information should be taught with the elements that they are related with.?The grammar subjects and the students? interests and needs must be connected.?While teaching subjects which are thought to be abstract by the students, firstly the subject should be concretized by considering the students? age level.