Açık Akademik Arşiv Sistemi

Üniversite öğrencilerinin sosyal zeka düzeylerinin depresyon ve bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Ramazan Abacı
dc.date.accessioned 2021-04-01T12:55:19Z
dc.date.available 2021-04-01T12:55:19Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.citation Doğan, Tayfun . (2006). Üniversite öğrencilerinin sosyal zeka düzeylerinin depresyon ve bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92641
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract SAÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tez ÖzetiTezin Başlığı: Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Zeka Düzeylerinin Depresyon ve BazıDeğişkenlerle İlişkisinin İncelenmesiTezin Yazarı: Tayfun DOĞAN Danışman: Prof. Dr. Ramazan ABACIKabul Tarihi: 15.052006 Sayfa Sayısı: VII(ön kısım)+80 tez+5(ekler)Anabilim Dalı: Eğitim Bilimleri Bilim Dalı: Eğitimde Psikolojik HizmetlerBu çalışmada üniversite öğrencilerinin sosyal zeka düzeyleri ile depresyon düzeyleri,çevre tarafından sevilme, aile tutumu, iyimserlik-kötümserlik ve yalnızlık arasındaki ilişkiincelenmiştir. Temel araştırma beklentisi yüksek sosyal zekanın düşük depresyondüzeyiyle ilişkili olacağı yönündedir. Ayrıca sosyal zekanın alt boyutlarından olan sosyalbilgi süreci, sosyal beceriler ve sosyal farkındalık arasında negatif bir korelasyon olacağıyönündedir. Buna ek olarak sosyal zeka ile çevre tarafından sevilme, aile tutumu,iyimserlik-kötümserlik arasında pozitif korelasyon ve yalnızlık arasında negatifkorelasyon olacağı düşünülmüştür.Araştırma için iki ölçme aracı kullanılmıştır: Tromso Sosyal Zeka Ölçeği (TSZÖ; Silvera,et al., 2001ve Beck Depresyon Envanteri (BDI; Beck, et al., 1961). Sakarya ÜniversitesiEğitim Fakültesinde öğrenimlerine devam eden 520 (287 kız ve 233 erkek) öğrenciçalışmaya katılmıştır. Verilerin analizi tek yönlü varyans analizi ve t testiyle yapılmıştır.Tesadüfi yöntemle seçilen öğrenciler sosyal zeka puanlarına gore düşük, orta ve yüksekolmak üzere üç gruba ayrılmıştır. Araştırma sonuçları göstermiştir ki sosyal zeka ve altölçeklerinden sosyal beceriler ve sosyal farkındalık arasında istatistiksel açıdan anlamlıilişkiler bulunurken sosyal bilgi süreci alt boyutu arasında anlamlı bir ilişki bulunamıştır.Bu çalışma sosyal zeka, sosyal beceriler ve sosyal farkındalıkla depresyon arasında negatifbir korelasyon olduğunu göstermiştir. Ayrıca sosyal zeka ile çevre tarafından sevilme,ebeveyn tutumu ve iyimserlik arasında pozitif korelasyon yalnızlık arasında ise negatifkorelasyon bulunmuştur. Son olarak araştırmanın sınırlılıkları ve yapılacak diğeraraştırmalar için öneriler tartışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Sosyal Zeka, Depreyon, Sosyal Farkındalık, Sosyal Beceriler, SosyalBilgi Süreci
dc.description.abstract Sakarya University Institue of Social Sciences Abstract of Master?s ThesisTitle of the Thesis: The Investigation of Relationship between Social Intelligence,Depression and Some Variables at Universtiy StudentsTayfun DOĞAN Supervisor:: Prof. Dr. Ramazan ABACIAuthor::15.05.2006 Nu. Of Pages: VII(pre text)+80(main body)+5 (appendices)Date:Department:Education of Sciences Subfield: Psychological Couneselling and GuidanceThis study investigated the relationships between university students? social intelligence andtheir levels of depression, likeability, parents attitude, optimism-pessimism, loneliness. Thebasic research assumption was that high social intelligence would be in an interaction withlow depression. It was expected that there would be negative correlation between subscalesof Social Intelligence Scale: social skills, social information processing and socialawareness. Also it was expected that there would be positive correlation between likeability,democratic parents attitude, optimism and negative correlation loneliness.Two measures were used for this study. Tromso Social Intelligence Scale (TSIS; Silvera, etal., 2001) and Beck Depression Inventory (BDI; Beck, et al., 1961). 520 university students(287 female and 233 male) from Sakarya University/Turkey took the social intelligencescale and depression inventory. One way ANOVA and correlation were used to statisticallyevaluate the data. According to the procedure randomly chosen university students weredivided into three social intelligence groups as high, medium and low by using the scores ofTromso Social Intelligence Scale. The research findings showed some significant relationsbetween social intelligence and level of depression. Also some significant correlations werefound between Social Skills and Social Awareness but no statistically significant interactionswere observed among the Social Information Processing and level of depression.This study revealed a negative relationship between social intelligence and depression.Social Skills and Social Awareness were found to be negatively correlated with depression.However, statistically no significant relations were found between Social InformationProcessing and level of depression. Also positive relationships were found between socialintelligence and democratic parents attitude, likeability, optimism. And negative correlationwas found between social intelligence and loneliness. Finally, the limitations of the presentstudy and the implications for future researches are discussed.Keywords: Social Intelligence, Depression, Social Awareness, Social Skills, SocialProcessing
dc.format.extent VII, 86 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Sosyal zeka
dc.subject Depresyon
dc.subject Sosyal farkındalık
dc.subject Sosyal beceriler
dc.title Üniversite öğrencilerinin sosyal zeka düzeylerinin depresyon ve bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı
dc.contributor.author Doğan, Tayfun
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/