Açık Akademik Arşiv Sistemi

Tüketicilerin reklam izleme alışkanlıkları ve reklama yönelik tutumlarına ilişkin bir saha çalışması

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Remzi Altunışık
dc.date.accessioned 2021-04-01T12:55:01Z
dc.date.available 2021-04-01T12:55:01Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.citation Polat Beyaz, Medihan . (2006). Tüketicilerin reklam izleme alışkanlıkları ve reklama yönelik tutumlarına ilişkin bir saha çalışması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92608
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Yoğun rekabet ortamı ve modern hayatın getirilerinde yaşanan hızlı değişim, tüketici davranışve tutumlarına da yansımaktadır. Firmalar, yaşanan bu yoğun rekabet ortamında hedef kitleleriolan tüketicilere ulaşabilmek ve ticari amaçlarını gerçekleştirebilmek için etkili ve yoğun biriletişim içerisindedirler. Şüphesiz ki reklam, bu iletişim sürecinin en önemli ve etkili unsuruolarak göze çarpmaktadır. Bu sebeple; tüketicilerin reklama yönelik tutumları, reklamhakkındaki görüşleri ve reklam izleme alışkanlıkları hem reklam veren firmalar hem dereklamcılar acısından önem kazanmaktadır. Firmalar acısından etkili ve doğru reklamstratejilerini oluşturabilmek, hedef kitlenin ne hissettiğini, ne düşündüğünü anlamaktan geçer.Bu çalışmanın amacı; tüketicilerin medya izleme alışkanlıkları ile reklamlara karşı tutum vealgılarını incelemektir. Bu noktadan hareketle; tüketicilerin televizyon seyretme, gazeteokuma, radyo dinleme ve interneti kullanma alışkanlıkları irdelenerek, reklama karsı tutumlarıincelenmeye çalışılmıştır. Bunun yanında, tüketicilerin reklamları değerlendirmedekullandıkları kriterlerin neler olduğu da tespit edilmeye çalışılmıştır. Yine tüketicilerinreklamlara karşı tutum ve algılarında demografik özelliklerin rolü de araştırma kapsamında yeralmaktadır.Bu çerçevede yapılan anket çalışması ile tüketicilerin reklama yönelik tutum vedüşünceleri, reklam izleme alışkanlıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma sonunda,katılımcıların genel olarak reklamları faydalı, etkili ve yeni ürünleri kullandırma yönündeteşvik edici buldukları görülmektedir. Reklamların toplumda tüketici bilinci oluşturmayayönelik olması gerektiği ve reklamlardan en fazla etkilenen grubun çocuklar olduğu dayine belirtilen düşünceler arasındadır. Bir reklamın dikkat çekici olması ve ürünüyansıtması gibi reklamın etkinliğine yönelik özelliklerin katılımcılar tarafından kaliteli birreklamda yer alması gereken temel özellikler olarak belirtilmiştir.Medya takip alışkanlıkları irdelendiğinde ise, haftalık televizyon seyretme zamanının veinternette geçirilen sürenin fazla olduğu göze çarpmaktadır. Kadın katılımcıların reklamizleme oranı ise erkeklerden fazladır.Çalışmanın sonuçlarının; pratikte, reklam veren firmalar ve reklamcılar yönünden,tüketicilerin reklama bakış açısının ne olduğunu anlama ve uygun stratejiler geliştirebilmeyönünde uygulanabilir sonuçlar içerdiği söylenebilir.Anahtar kel i mel er: Reklam, Tüketici, Tutum, Reklam zleme Alışkanlıkları
dc.description.abstract Fast transformation happening in daily life, which is triggered by the increased competitionand modern life requirements, is also reflected to current consumer behaviors. Companies areperforming more effective and focused communication, in order to reach to their targetcustomers, in this ever-growing competitive environment. Commercial advertisements,without any doubt, are one of the most important factors in this communication process.Because of this reason; customers? perceptions and opinions about advertisements, and theirhabits of watching the advertisements, become more and more important, both for companies,which are advertised, and for companies actually creating the advertisements for theirbusiness customers. It is obvious that in order to make effective and correct advertisementstrategies for companies, it is vital to understand what do the target customers think or feel.The purpose of this study; is to investigate the consumer habits of following the media (tv,newspaper etc.), and their behaviors and perceptions regarding the advertisements. Startingfrom this point, the study efforts mainly focused on the `relation between consumer mediafollow up behaviors and their perceptions towards media advertisements, by studyingconsumer habits of watching TV, reading newspaper, listening to the radio and usage ofinternet. In addition, it was also studied to clarify the criterias of consumers that they use injudging the advertisements. Likewise, the study of the effect of demographics on theconsumers behaviors and perceptions towards advertisements, is also in the scope of thisstudy.A Consumer Survey was also performed in this frame, targeting to identify consumerbehaviours & perceptions, and habits of watching advertisements. As a result of the Survey; itwas clarified that the majority of the survey participants perceive the advertisements usefuland effective and motivating to use/purchase new products. It was also indicated that theadvertisements should also be helping to create consumer conscience in the community ingeneral. Survey attendants also indicated that some of the basic qualities of an advertisementare that it should easily attract attention and clearly reflects the product by conveying the leanmessage.It can be said that the results of this study can practically be applicable by both advertisedcompanies and the advertisement maker companies or marketers, from the point of view that`understanding consumers? perceptions towards advertisements and accordingly to developsuitable strategies.Keywords: Advertisement, Consumer, Perception, Consumer Habits of WatchingAdvertisement
dc.format.extent Vii, 105 yaprak : şekil ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Reklam
dc.subject Tüketici
dc.subject Tutum
dc.subject Reklam izleme alışkanlıkları
dc.title Tüketicilerin reklam izleme alışkanlıkları ve reklama yönelik tutumlarına ilişkin bir saha çalışması
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı
dc.contributor.author Polat Beyaz, Medihan
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/