Açık Akademik Arşiv Sistemi

İlköğretim 4. ve 5. sınıf yeni(2004) sosyal bilgiler müfredatının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Trabzon il örneği)

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Arif Bilgin
dc.date.accessioned 2021-04-01T12:54:42Z
dc.date.available 2021-04-01T12:54:42Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.citation Aydın, Sülbiye. (2007). İlköğretim 4. ve 5. sınıf yeni(2004) sosyal bilgiler müfredatının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Trabzon il örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92572
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bugün dünya üzerinde birçok devlet, en yüksek uygarlık seviyesini yakalayabilmek için eğitimsisteminde yeniyi takip etmekte ve gelismeleri kendi eğitim sistemine yerlestirmektedir.Ülkemizde ise bu amaçla eğitim- öğretimde köklü değisikliklere gidilmis ve tabandanbaslayarak bu değisiklikler uygulanmaya konmustur.Bu çalısmamızın amacı, ?lköğretimin 4. ve 5. sınıfta 2005- 2006 eğitim- öğretim yılındauygulamaya konan Yeni Sosyal Bilgiler Programının öğretmen görüslerine göredeğerlendirmesini yapmaktır. Çalısmamızın birinci bölümünde eğitimin tanımı yapılmıs veTürklerde eğitim sistemi kısaca sunulmustur. Ardından ?Sosyal Bilgiler? kavramının tanımıyapılarak Türk eğitim sisteminde sosyal bilgiler dersinin yeri açıklanmıstır. Son olarak ise niçinmüfredatın değistirildiği anlatılmıs, eski (1998) program ile yeni (2004) programın ilkeleriverilmistir. ?kinci bölümde ise eski ve yeni sosyal bilgiler programının üniteleri tanıtılmıs, heriki programında hedefleri açıklanmıstır. Ardından yeni programın özellikleri tanıtılmıs veyapılandırmacı yaklasımın bu programdaki yerine değinilmistir. Üçüncü bölümde ise bir anketçalısmasının verileri sunulmustur. Bu amaçla Trabzon ili örnek seçilmistir. Sosyal bilgiler dersiilk olarak farklı isimlerle 1926 yılında Türk eğitim sistemine girmis ve çesitli değisikliklerdengeçerek günümüzdeki yeni müfredatta seklini almıstır. Uygulamaya konan bu programındeğerlendirilmesini yapabilmek amacıyla Trabzon il merkezi, ilçe ve köylerden seçilenokullarda toplam 86 öğretmene bir anket çalısması uygulanmıstır. Yeni müfredat programınıuygulayan, doğal olarak onu en yakından tanıyan öğretmenlere yapılan bu çalısmada kırk adetsoru yöneltilmistir. Anket sonuçları SPSS programı ile okunmustur. Soruların ayrı ayrı grafikleriverilmis ve bazı soruların daha ayrıntılı grafikleri incelenmistir.Anket çalısmamızda kısaca su sonuçlara varılmıstır: Yeni Sosyal Bilgiler Müfredatı eğitimsitemimize farklı bakıs açıları kazandırmıstır. Önceden sadece bu derste geçmisin tekrarınıyapan ve ezber kavramlarla donatılan öğrenciler artık bu uygulamadan uzaklastırılarak ağırlığıgüncel konulara değinen bir programla karsılasmıstır. Bu programda öğrenciler, aktif halegetirilmis, yaparak yasayarak öğrenme modeline yöneltilmistir. Öğrenciler, hazırlayacaklarıproje ve performans ödevleriyle arastırmaya, kesfetmeye, elestirel düsünmeye, kendinikanıtlamaya ve öz güven kazanmaya baslatılmıstır. Ayrıca ders kitabı haricinde hazırlanançalısma kitapları öğrencilere, severek isteyerek sorumluluk alma bilincini kazandırmayıhedeflemistir. Yeni sosyal bilgiler programı, saydıklarımızın haricinde daha birçok konudaolumlu sonuçlar vermektedir. Ancak, programın olumsuz karsılanan bazı yönleri de olmustur.Bu konuda öğretmenlerin özellikle üzerinde durduğu konu yeni programın ülkemizin kosullarınayeterince hitap etmemesidir. Bunun haricinde sınıfların kalabalık olması, her okulda yeterli araçgerecin özellikle internetin olmaması uygulamada sıkıntılara neden olmaktadır.
dc.description.abstract Today, most countries around the world have been following the newest strategies to reach thehighest civilization level and applying the recent developments into their education system. Forthis purpose, deep- seated variations have been presented and put into practice beginning fromthe fundamental subjectsThe aim of this work is to do the pre- evaluation of the New Social Studies Program carried outin Primary Education 1st grade (of 4th and 5th classes) in 2005-2006 education- teaching term.The definition of education is explained and education system in Turkey is presented in the firstpart of our work. Then the concept of social studies is explained and the importance of socialstudies lecture in Turkish education system has been stated. In the last part why the curriculumhas been changed is overviewed and the principals of the old and new program have been given.In the second part the units of the old and the new social studies curriculum are introduced andthe objectives of both curriculums are explained. Then the aspects of new program are presentedand the importance of structuralism in it has been mentioned. In the third part, the results of asurvey have been given. Trabzon has been chosen as a model city. Social studies lecture firstlywas adapted to Turkish education system called in different names in 1926 and after suchvarious changes it has its shape in new curriculum program today. In order to evaluate theprogram carried out a questionnaire was given to eighty- six teachers selected in different areasof the city, especially from the city center, towns and villages. Forty questions were asked to theteachers carrying out the new program and recognizing the program much closer. The resultsof it have been checked with SPSS program. Each question has its own graphic and somequestions? detailed graphics have been examined. In short, these results have been achieved inour questionnaire: new points of view have been obtained by New Social Studies Curriculum.The students who only make the repetition of the past and are equipped with memorizing theconcepts face a program that states daily subjects intensely by not using the old program anymore. In this program, students become more active and are led to a method that they can learnby doing and experiencing. Students become willing to discover and research with the projectsand performance tasks they do and also they make students think critically and realize theirselves. Also the program aims to get the students to acquire the ability to take responsibility bytheir own wishes with the workbooks except main course book. Furthermore, New SocialStudies Curriculum has made positive results in many subjects except the ones mentionedabove. However some negative aspects of the program are seen. With that respect the subject theteachers dwell on most is that the new curriculum doesn?t address our education system.Moreover crowded classrooms and insufficient materials in schools especially not havinginternet connection cause some problems in applying the program.
dc.format.extent XV, 144 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Eğitim, ilköğretim
dc.subject Yapılandırmacı yaklaşım
dc.subject Yeni (2004) Sosyal bilgiler müfredatı
dc.title İlköğretim 4. ve 5. sınıf yeni(2004) sosyal bilgiler müfredatının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Trabzon il örneği)
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi
dc.contributor.author Aydın, Sülbiye
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/