Kadimden bu yana aydın kavramının tam bir tarifi yapılamamıstır.Her ülke entelektüelleriyasadıkları dönemin siyasi gelismeleri ile kültürel değerleri ekseninde bazı ölçüler getirerek aydınkavramını analiz etmeye çalısmıslardır. Eğitim düzeyi aydını farklı kılan en önemli etken.Aydınınortak bir tarifi olmadığı gibi çesitli fikirler ekseninde aydın değisik etiketler altında varlığını devamettirmistir.Bu arastırmamızda ele aldığımız iki düsünürde aydın kavramını hak edecek durumdadır. Aydınkavramına , Attila ?lhan, ulusalcı, sosyalist çizgiden hareket ederek bir anlam yüklemesine karsın ;Erol Güngör Milliyetçi, muhafazakar ,dini düsünce ekseninden hareket etmektedir.Bu arastırmada ? Aydın? kavramının tarihsel süreç içerisinde nasıl ele alındığını inceleyerekOsmanlıdan günümüze aydın kavramına hangi anlamlar yüklenildiğini irdelemek gerekiyor.Aydınlar yasadıkları dönemden nasıl etkilenmektedirler? Farklı görüslere sahip fikir adamlarınıntoplumsal sorunlara yaklasımlarında ortak çözüm üretebilmekte mi? Aydınlar yasadıkları ülke ilefarklı ülkelerdeki gelismelerden nasıl etkilenmektedir?Bu arastırmada kaynak taraması yöntemi yapılmakla beraber ?ki düsünürün görüsleri merkeziolmakla beraber farklı düsünürlerin görüsleriyle kıyas yapılacaktır. Farklı bakıs açılarının birliktedeğerlendirilmesi toplumsal gerçekleri öğrenmede bize önemli katkılar sağlayacaktır.Arastırma sonucunda : Aynı dönemde yasayan Erol Güngör ile Attila ?lhan, farklı dünyagörüslerine sahip olmalarına karsın, entelektüel seviyede Türk toplumunun sorunlarını ele almaktave çözüm önerileri üretmektedir.Aydın kimliğini ortay çıkaran toplumsal sartlar ve ihtiyaçlardır. Genel geçer bir aydın tanımıyapılamaz. Ülkelerin gelismislik düzeyine göre aydın profili ortaya konmaktadır.Bürokratik aydıntipi toplumsal sorunlara çözüm üretmekte zorlandığı gibi var olan düzenin devamından yanadır.Aydın, kendi tarihsel,toplumsal kültüründen , inançlarından uzaklastıkça çözüm yollarını farklıülkelerin kriterlerine göre aramaktadır.Anahtar kelimeler: Erol Güngör , Attila ?lhan , Aydın
It hasn?t been a sufficient definition of entellectual. Each country has tried to analyise theentellectual metephor by stating some criteria due to the social developments and cultural values ofthat time. The education level is the most important criteria which seperates entellectual from theothers. While it hasn?t a common definition it has survived as different concepts .Both two philosophers are worth being considered as entellectual . While Atilla ?lhan is aa socialistand a nationalist Erol Güngör is nationalist and preservative .In this research it is needed to search how entellectual metephor is considered in the historicalperiod from the Ottoman Empire to now .How are entellectual affected by the time they live in? Do the men who has got differentperspectives produce common solutions to the national problems . How are they affected by thedevelopments in their country or the other countries?In this research with the method of skipping it is compared the two different ideas to determinedifferent view of points helps us to understand social reality.In the result of the research : Erol Güngör and Atilla ?lhan Altough they have got differwent ideasthey produce the solutions of Turkish society problems .They are the needs and the social reality which produces entellectual identity . Entellectual profileis due to the level of development.Entellectual is looking for the solutions due to other countries? criteria When s/he is away fromhis/her own cultureKeywords: Erol Güngör , Attila ?lhan , Entellectual