Bu çalısmada ilköğretim II. kademe öğrencilerinin duygusal istismar, fiziksel istismar,ihmal, ekonomik istismar düzeyleri ile saldırganlık, benlik saygısı ve depresyondüzeyleri arasındaki iliski incelenmistir. Bunun yanında istismar ve ihmal düzeyleridemografik değiskenler açısından değerlendirilmistir. Temel arastırma beklentisiistismar ve ihmal düzeyleri ile saldırganlık, benlik saygısı ve depresyon arasında biriliski olacağı yönündedir. Ayrıca demografik değiskenlerle istismar ve ihmal düzeyleriarasında anlamlı farklılık çıkacağı düsünülmüstür.Arastırma için; Çocuk ?stismarı Tanılama Anketi ?Tarama Formu (ÇITA-T; Oral ve?nanıcı, 2004), Saldırganlık Ölçeği (SÖ; Sears, 1961), Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği(RBSÖ; Rosenberg, 1965), Kısa Semptom Envanteri (KSE; Derogatis, 1992) ve KisiselBilgi Formu (KBF) uygulanmıstır. Sakarya ili Adapazarı Merkez, Ferizli ve Kocaaliilçesi ve Çaybası Köyünde bulunan ilköğretim okullarında öğrenimlerine devam eden,rastgele seçilmis, 655 (315 kız ve 345 erkek) öğrenci çalısmaya katılmıstır. Verilerinanalizi T testi, Anova Analizi, Tukey B testi ve Korelasyon ile yapılmıstır. Arastırma vesonuçları göstermistir ki duygusal istismar ile fiziksel istismar arasında, fiziksel istismar,ihmal ve ekonomik istismar ile depresyon arasında pozitif yönlü iliski bulunurken,istismar ve ihmal düzeyleri ile saldırganlık ve benlik saygısı düzeyleri arasında negatifyönlü iliski bulunmustur. Buna ek olarak demografik değiskenlerle istismar ve ihmaldüzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu belirlenmistir.Bu çalısma istismar ve ihmal düzeyleri ile depresyon arasında anlamlı bir iliskiolduğunu göstermistir. Ayrıca demografik özelliklerin çocuk istismar ve ihmali için riskfaktörleri arasında yer aldığı belirlenmistir. Son olarak arastırmanın sınırlılıkları,sonuçlarına iliskin tartısma ve diğer arastırmalar için öneriler tartısılmıstır.Anahtar Kelimeler: Duygusal ?stismar, Fiziksel ?stismar, ?hmal, Ekonomik ?stismar,Saldırganlık, Benlik Saygısı ve Depresyon
In this study, the connection between in Primary School at second grade students?emotional abuse, physical abuse, negligence, economic abuse degrees withaggressiveness, self esteem and depression degrees was investigated. In addition to,abuse and negligence degrees according to demographic variables were evalvated.Basıcmain investigating expectation will be interaction between abuse and negligence degreewith aggressiveness, self esteem and depression. Also, ıt was thought that meaningfuldifferences will appear between abuse and negligence degree with demographicvariables.For researching; Child Abuse Diagnose Questionnaire- Scanning Form (Oral ve ?nanıcı,2004), Aggression Scale (Sears, 1961), Rosenberg Self ? Esteem Scale (Rosenberg,1965), Brief Symptom Inventory (BSI; Derogatis, 1992) and Personal Information Formwere applied. 655 students ( 315 female and 345 male ) were random selected educationschool in the centre of Sakarya city, Ferizli and Kocaali district and Çaybası villagewere participated in the study. The analysis of datum is with T test, The Analysis OfAnova and The B Test Of Tukey were done.The conclusion of researching; the positiverelation was founded between emotional abuse and physical abuse also betweenphysical abuse, negligence and economic abuse with depression but the negative relationwas founded between abuse and negligence degree with aggressiveness and self ?esteem. In addition to, meaningful differences were determined between demographicvariables with abuse and negligence degree.This study showed that there is a meaningful relation between abuse with negligencedegree and depression. Besides, ıt was determined that demographic features for childabuse and negligence which are between risk factors. At the end, the limitations ofresearching, the discussion related with conclusions of researching and suggestions forother researching were discussed.Keywords: Emotional Abuse, Physical Abuse, Negligence, Economic Abuse,Aggressiveness, Self ? Esteem and Depressions.