Turizm sektörü ekonomik ve sosyal getirileri son derece büyük olan bir sektör haline gelmiş ve turizm destinasyonları arasında bir rekabet ortamı oluşturmuştur. Bu rekabet ortamında kullanılacak en önemli araç turizm kaynakları olup, bu kaynakları kullanarak farklı turistik ürünler oluşturmak ve alternatif turizmi geliştirmektir. Nitekim dünyadaki hızlı değişime paralel olarak turizm anlayışının da değişmesi, kitle turizm hareketlerine olan ilgiyi kısmen azaltırken doğa ile bütünleşen, gelecek nesilleri düşünen, çevreye duyarlı bir turizm çeşidine olan ihtiyacı artırmıştır. Bu kapsamda ülkemizde de alternatif turizmin geliştirilmesi için bazı projeler geliştirilmiş ve bu bağlamda geliştirilen projelerle, ülkemizde turizm sezonunun yılın tamamına yayılması ve bölgeler arası dengesizliklerin kaldırılması amaçlanmıştır. Ülkemizde turizmin çeşitlendirilmesi, tüm yıla ve ülke geneline yaygınlaştırılması, değişik yörelerin mevcut turizm olanaklarının geliştirilerek harekete geçirilmesi yönünde başlatılan çalışmaların en önemli bölümünü; yaylaların turizme kazandırılması amacı ile 1990 yılında Turizm Bakanlığı tarafından başlatılan “Yayla Turizm Projesi” oluşturmaktadır. Bu projelerle; yaylaların doğal güzellikleri, çekicilik yaratan özellikleri ile eko-turizme yönelik sundukları çok çeşitli ve eşsiz olanakların; koruma kullanma dengesi içerisinde turizm amaçlı değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Bu çalışmada, Sakarya ilinde bulunan yaylaların turizm açısından pazarlanabilir nitelikte olup olmadığı araştırma problemi üzerinde durulmuştur. Sakarya ilinin yayla turizm potansiyelinin ortaya çıkarılması, özel sektörün çalışmalarına açılması, reklam ve tanıtımlarının yapılması, yaylaların turizm ürünü olarak pazarlanabilmesi açısından önem teşkil etmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amaçlarını kısaca şu şekilde ifade etmek mümkündür: a) Sakarya ilinin sahip olduğu tabii, tarihi ve kültürel turizm potansiyelinin önemli bir bölümünü teşkil eden, yayla turizm imkanlarının incelenerek yayla turizmi adına potansiyellerinin ortaya konulması. b) Sakarya ilinin sahip olduğu yayla turizm potansiyelinin turizm ürünü olarak pazarlanabilirliğinin olup olmadığının ortaya konulması olarak ifade edebiliriz. Çalışmanın hazırlanmasında literatür taraması sonucu elde edilen bilgiler yardımıyla ön fikir oluşturularak çalışmanın içeriği ile ilgili taslak hazırlanmıştır. Araştırma veri toplama, verilerin analizi, veri değerlendirme ve çözüm önerilerinin bulunmasına yönelik olarak üç ana başlıktan oluşmaktadır. Araştırma boyunca Sakarya ilindeki yayla turizmine konu olabilecek kurumların yetkilileriyle derinlemesine mülakat yöntemi kullanılarak görüşmeler yapılmış ve bazı yaylalar gezi-gözlem metoduyla incelenmiştir. Ayrıca çalışmada “GZTF” analizi yapılarak çalışmanın etkinliği artırılmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede yapılan çalışmalar sonucunda Sakarya yaylalarının turizm ürünü olarak pazarlanabilirlik potansiyeli olduğu sonucuna varılmıştır.
Tourism is one of the most important sectors, which has huge economic and social income that caused as big competitions between destinations. In this kind of situation, one of the most important issue is creating new tourism products and development of alternative tourism by using most important device of the tourism, which is a Tourism resource. As a matter of fact, by parallel to world changes, tourism has been modify it self by increasing of needs to kind of tourism that united with nature, sensitive to environment and take care of next generations. In this extension, we have some developed project, which is improvement of alternative tourism, also these project aims to extend the tourism in 12 months and remove the unbalanced situation between the districts. In order to diversify the tourism in the shape of time and district and add new potential tourism places to this dynamism, Tourism ministry created a project in order to add the plateaus to tourism as a segmentation which project is called as “Plateau Tourism Project” in 1990. This project aim to get all the potential plateaus as tourism center and benefit of their unique and unlimited assortment in the name of alternative tourism as a tourism economy. Therefore, this project took start by investigation of the plateaus regarding to availability of marketing. At the second level the aim was exposing the potential of Sakarya plateau’s tourism, support the private investors, advertising, marketing of the plateaus as a tourism product. In this context we can briefly summarize the aim of the all these works. a) Explore the potential plateaus tourism places and reporting the possible facilities in this segment. b) Searching for; is there any opportunity of the marketing the potential Sakarya’s plateaus tourism. In order to accelerate of the project, outline was ready that consist all pre - observes about the project. Project is originate by three lines, which are; data collection and analyze, evaluations of the data and creating the solutions suggestions. In addition, the concern staffs made interviews with related departments and Plateau’s potential is studied by using of travel and observe method besides in this study, “GZTF” method used in order to increase the efficiency of the study. At the finally, that become clear that Sakarya’s plateaus have marketing opportunity of its Tourism potential which plateaus can be use as a Tourism product.