Sakarya University Insitute of Social Sciences Abstract of Master's/PhD ThesisTitle of the Thesis: The Relationships Between Achievement Goal Orientations, MetacognitiveAwareness, Parenting Styles and Academic AchievementAuthor:Ahmet Akın Supervisor: Prof. Dr. Ramazan ABACIDate: 13/07/2006 Nu. of pages: xiii(pre text)+243(main body)+4(appendices)Department: Educational Sciences Subfield: Psychological Counseling and GuidanceAchievement goal orientations and metacognitive awareness are two important constructs thatplay an important role in the learning studies of university students. Achievement goal orientationsreflect the emotional and motivational facet and metacognitive awareness reflects the cognitiveaspect of the learning. For individuals who desire to reach achievement, the healthy relation andinteraction between these two concepts is essential. Since achievement goal orientations is anemotional and motivational construct, individuals' past experiences and their parenting stylesinfluence it intensely.The major aim of this research is to investigate the relationship between university students'learning, performance-approach and performance-avoidance goal orientations and theirmetacognitive awareness levels. An another purpose of this research is to examine the differencesbetween university students' achievement goal orientations in terms of their democratic,authoritative, uninvolved, and preserver parenting styles. Finally in this study it is aimed toexamine the differences between university students' achievement goal orientations and theirmetacognitive awareness levels in terms of perceived academic achievement. Gender differenceswere also examined.607 undergraduate students from different departments of the University of Sakarya took part inthis study. Of the participants, 322 were female; 285 were male. The Achievement GoalOrientations Scale (Akın, 2006), the Metacognitive Awareness Inventory (Abacı, Çetin, and Akın,2006) and personal information sheet were used in this study as measurement instrument. Therelationships between achievement goal orientations and metacognitive awareness were examinedby using linear regression, the differences between achievement goal orientations in terms ofperceived parenting styles and perceived academic achievement were examined by using one wayANOVA, the relationships between three achievement goal orientations were examined by usingcorrelation, and gender differences in achievement goal orientations were examined by using ttest.The overall results of this research supported the assumptions of this study. As expected,university students who have adopted learning goal orientations had high level metacognitiveawareness, their perceived parenting style was democratic, and their perceived academicachievement was ?successful?. Similarly students who have adopted performance-approach goalorientations had high level metacognitive awareness, their perceived parenting styles weredemocratic and authoritative, and their perceived academic achievement was ?successful?. Lastlystudents who have adopted performance-avoidance goal orientations had lower levelmetacognitive awareness than others, their perceived parenting styles were uninvolved andauthoritative, and their perceived academic achievement was ?unsuccessful?. Findings werediscussed in terms of assumptions.Key Words: Achievement Goal Orientations, Metacognitive Awareness, Parenting Styles,Academic Achievement, University Studentsxiii
SAÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tez ÖzetiTezin Başlığı:Başarı Amaç Oryantasyonları ile Bilişötesi Farkındalık, Ebeveyn Tutumları veAkademik Başarıları Arasındaki lişkilerTezin Yazarı: Ahmet Akın Danışman: Prof. Dr. Ramazan ABACIKabul Tarihi: 13/07/2006 Sayfa Sayısı: xiii (ön kısım)+ 243 (tez)+4 (ekler)Anabilimdalı: Eğitim Bilimleri Bilimdalı: Eğitimde Psikolojik HizmetlerBaşarı amaç oryantasyonları ve bilişötesi farkındalık üniversite öğrencilerinin öğrenmeçalışmalarında önemli rol oynayan iki temel yapıdır. Başarı amaç oryantasyonları öğrenmeninduygusal boyutunu, bilişötesi farkındalık ise bilişsel boyutunu ifade etmektedir. Bireylerinöğrenme çalışmalarında başarıya ulaşmaları, bu iki kavramın sağlıklı biçimde ilişki ve etkileşimdebulunmasıyla yakından ilişkilidir. Aynı zamanda başarı amaç oryantasyonları duygusal vemotivasyonel bir yapı olduğu için bireylerin geçmiş yaşantılarından ve özellikle de ebeveyntutumlarından yoğun biçimde etkilenmektedir.Bu araştırmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin öğrenme, performans-yaklaşma veperformans-kaçınma amaç oryantasyonlarını benimsemeleri ile bilişötesi farkındalık düzeyleriarasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırmanın ikinci bir amacı, üniversite öğrencilerinindemokratik, otoriter, ilgisiz ve koruyucu ebeveyn tutumları algılarına göre başarı amaçoryantasyonları arasındaki farklılıkları incelemektir. Son olarak bu araştırmada üniversiteöğrencilerinin başarı amaç oryantasyonları ve bilişötesi farkındalık düzeylerine göre algılananakademik başarı düzeyleri arasındaki farklılıkları incelemek amaçlanmıştır. Cinsiyet farklılıklarıda incelenmiştir.Araştırmanın örneklemini Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi?nin çeşitli bölümlerinde öğrenimgören 322?si kız ve 285?i erkek olmak üzere toplam 607 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama araçları olarak Başarı Amaç Oryantasyonları Ölçeği (Akın, 2006),Bilişötesi Farkındalık Envanteri (Abacı, Çetin ve Akın, 2006) ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır.Üniversite öğrencilerinin başarı amaç oryantasyonları ile bilişötesi farkındalık düzeyleri arasındakiilişkiler doğrusal regresyon analiziyle, algılanan ebeveyn tutumları ve algılanan akademik başarıdüzeylerine göre başarı amaç oryantasyonlarına arasındaki farklılıklar tek yönlü varyansanaliziyle, başarı amaç oryantasyonları arasındaki ilişkiler korelasyonla ve başarı amaçoryantasyonları açısından cinsiyete göre farklılıklar t testi tekniği ile incelenmiştir.Araştırmadan elde edilen bulguların tümünün hipotezlerde bulunan varsayımları desteklediğigörülmüştür. Hipotezde beklendiği gibi öğrenme amaç oryantasyonunu benimseyen öğrencilerinbilişötesi farkındalık düzeyleri yüksek, algılanan ebeveyn tutumları demokratik ve algılananakademik başarılarının başarılı olduğu görülmüştür. Performans-yaklaşma amaç oryantasyonluöğrencilerin ise bilişötesi farkındalık düzeyleri yüksek, algılanan ebeveyn tutumları demokratik veotoriter, algılanan akademik başarılarının ise başarılı olduğu görülmüştür. Performans-kaçınmaamaç oryantasyonlu öğrencilerin düşük düzeyde bilişötesi farkındalığa, ilgisiz ve otoriter ebeveyntutumları ve başarısız akademik başarı algısına sahip olduğu sonucu elde edilmiştir. Bulgularhipotezler ışığında tartışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Başarı Amaç Oryantasyonları, Bilişötesi Farkındalık, Ebeveyn Tutumları,Akademik Başarı, Üniversite Öğrencisixii