Avrupa Birliğinin yoğun gündemi oluşturduğu günümüz Türkiye'sinde, asıl değişimi vegelişmeyi sergileyecek organizasyonların başında kamu kurumları ve yönetimigelmektedir. Bu amaçla kamuda ağırlıklı orman, asayiş ve güvenlik konularından sorumlubirimlerde kullanılan hiyerarşik organizasyonların yapısı ve işleyişi bu tür değişimlerdenmutlaka etkilenecektir. Bu durumu da göz önünde bulundurarak kamu hiyerarşikorganizasyonlarında ki iletişimin saha çalışmasını yaparak mevcut iletişimin hatlarını tespitetmek çalışmanın asıl amacını oluşturmaktadır.Bu amaçla; işletme, örgüt, yönetim kavramlarını tanımlayarak, tarihsel gelişimlerini deaktardığımız çalışmanın ilk bölümünde; yönetim yaklaşımlarını aktararak hiyerarşinintanımı, ortaya çıkışı ve gelişimi, kontrol alanı ve bu tür hiyerarşik organizasyonunetkilerine değinilmişidir.Çalışmanın ikinci ve üçüncü bölümlerinde ise; iletişim ve örgütsel iletişimin; tanımı,önemi, amacı, süreci ve çeşitleri üzerinde durulmuştur. letişimin modeli çizilerek, iletişimaraçları tanımlanmış, iletişimi kolaylaştıran ve/veya zorlaştıran durumlar incelenmiştir.Araştırmanın dördüncü bölümü saha çalışmasına ayrılmıştır. Saha çalışması, Türk KamuKuruluşlarından Ankara linde konuşlu, Hiyerarşik olarak organize olan kurumlardaçalışan toplam 375 çalışana uygulanarak yapılmıştır. Çalışmada; bu tip kurumlardailetişimle ilgili daha çok iş yeri ve kişilerin vasıfları ile ilgili etkenlerin belirleyici unsurlaroldukları, işçi ve mevsimlik işçilerin görevleri ile ilgili sorgulamaya gitmedikleri,kendilerine tevdi edilen her görevi sorgulamadan yerine getirme davranışlarına sahipoldukları, işçi ve mevsimlik işçilerin işyeri dışı konu ve olaylarla ilgili iletişim eğilimindeoldukları, üst düzey yöneticilerin işle ilgili ağırlıklı iletişimin kurdukları, memur, işçi vemevsimlik işçide sözlü iletişimin daha fazla olduğu, üst ve orta düzey yöneticilerde yazılıiletişim daha fazla olduğu, köyde doğan çalışanların iletişimde pasif oldukları, yüz yüzesözlü iletişimin kurum içi tüm seviyelerde en çok kullanılan iletişim olduğu, orta düzeyyöneticilerde dedikodu ve söylentinin fazla kullanıldığı, mevsimlik işçilerde söylentininfazla kullanıldığı, eğitim düzeyinin yükselmesi ile ters orantılı olarak dedikodu vesöylentinin kullanımının ve öneminin azalmış olduğu, üst düzey yöneticilerin kendifikirlerine daha fazla değer verildiğine inandıkları tespit edilmiştir.Anahtar kel i mel er: Hiyerarşik Organizasyonlar, letişim, Örgütsel letişim, Kamu,Hiyerarşik Kamu Kuruluşlarında Kullanılan letişim.
In present day Turkey in which European Union is the first item of the agenda,public institutions and their administrations are the organizations that will hold thefirst place in the real change and the improvement. Therefore, the structure andmechanism of the hierarchic organizations that are mainly used in the unitsresponsible for forest, public order and security will certainly be affected fromthese changes. Bearing also this situation in mind, it constitutes the real target ofthis study to determine the current communication means by making the field workof communication in Public hierarchic organizations.To this end, in the first chapter of the study in which we have defined the conceptsof enterprise, organization and management and given their historicaldevelopments, the definition of hierarchy, its emergence and development and itscontrol area have been touched on by giving the management approaches.In the second and the third chapters of the study, the definition, importance, aim,process and types of communication and organizational communication have beenstudied. The model of the communication has been drawn and the means ofcommunication have been defined and the situations that make the communicationdifficult and / or that make it easy have been studied.In the fourth chapter of the study has been used for the field study. Field study hasbeen done on total 375 employees working for hierarchically organized enterprisesin Ankara. In the study the followings results have been reached; the factors relatedto characteristics of the work place and the employees are the determining factors;the workers and seasonal workers do not go to the inquiries related to their works;the workers and seasonal workers have the characteristics of doing any work theywere given without questioning, they have the tendency for communication aboutthe subjects and events not related to their work, gossip and hearsay are widelyused among middle class administrators, the use of gossip and hear say decrease asthe education level increases, and the top level administrators give more importanceto their own opinions and ideas.Key Words: Hierarchical Organizations, Communication, OrganizationalCommunication,