Çalışmamızın konusu Makedonya’dan Sakarya’ya gelen göçmenlerin halk kültürlerinin incelenmesidir. Bu çerçevede göçmenlerde geçiş dönemleri (doğum, sünnet, düğün, ölüm) etrafında şekillenen maddi manevi halk kültürü unsurları, inançlar; bayram, tören, özel gün ve gecelere yönelik yapılan eğlenceler, ritüeller tespit edilmiştir. Çalışmamızın konusunu meydana getiren Makedonya göçmenleri, Balkanlar’da Osmanlı’nın çekilmesiyle birlikte sosyal, dinsel, ekonomik ve kültürel anlamda baskı sonucu Türkiye’ye göçmüşlerdir. Makedonya göçmenleri, karşılaştıkları her türlü baskıya rağmen yaşatmaya çalıştıkları geleneklerini, göreneklerini, adetlerini yeni yurtlarına beraberlerinde getirmişlerdir. Bunun sonucunda kültür mozaiğine sahip olan Sakarya’daki yerlerini almışlardır. Bu çalışmanın araştırma problemi, Makedonya göçmenlerinin halk kültürlerinin kuşaklar arası değişimi ve bu değişimi ne tür faktörlerin etkilediğini tespit etmektir. Bu bağlamda çalışmanın amaçlarını şu şekilde belirtebiliriz: a. Makedonya göçmenlerinin, , kuşaklar arası halk kültürünün değişimini tespit etmek, b. Makedonya göçmenlerinin Sakarya’da varlık gösteren diğer kültür gruplarıyla kültürleşme sürecini incelemek, c. Değişime etki eden diğer bir faktör olan Makedonya göçmenlerinin geldikleri bölgelere göre gösterdikleri kültürel farklılıkları tespit etmek, d. Makedonya göçmenleri halk kültürünün Anadolu halk kültürü ve Türk dünyası halk kültürü örnekleriyle benzer ve de farklı yönlerini sunmaktır. Çalışmada literatür taramasının yanı sıra alan araştırmasına bağlı olarak gözlem ve mülakat tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak, Makedonya göçmenlerinin halk kültürünün kendi aralarında geldikleri bölgelere göre farklılıklarının olduğu, göçmenlerin kültürlerinin üç kuşak arası değişime uğradığı, mahalli kültür özelliği taşıyan Makedonya göçmenleri halk kültürünün Türk kültürünün bir parçası olduğu, sonuçlarına ulaşılmıştır.
In this thesis searched answer is, emigrants in Macedonia to Sakarya and searched here people culture traditional fest, folk, and cultural instructs it’s very important for national cognition. In transition periods searched manifest, population day, traditional host, meteorology, and every think it’s depend on emigration population. Study theme is Macedonian emigrants, than with the retiring in Ottomans in Balkans have produce new states and nations. Like result of national state nationally socio, economics and political tendency many nations had been exposed in injustice by the dominant power. Result of this injustices finally with emigration Turkish people in Macedonia to Turkey. Macedonian emigrant, encounter every tendency hereof, lived study here culture in new place-county.The finally, have culture mosaic Sakarya lived in this place. Searched problems it Macedonian emigrants, change in culture with yang and old persons and changes, passed in degeneration process and in which dimension are arrived the effects in conclusion of these attitudes, also is constituting the base this thesis: a. Macedonian emigrants: 17-35 between I generation, 35-55 between II generation, old 55 III. Generation, the here midst of generation change to national culture. b. The effect to change its one Macedonian emigrant to have other culture in Sakarya, here factor to change was culture and cultured affect. c. The affect others factor is: Macedonian emigrant, coming in here place and searched cultural differentiate. d. Macedonian emigrants, traditional culture analogous and various presents in culture to Anatolian culture and Turkish Words traditional culture. This aim caudation: searched literature materials, observation and make interview. The finally, searched result finding obtains its categorized and Macedonian emigrants coming place and stay play have dissimilarly, and he culture change in the culture with stay. Finally result, small culture of Macedonian emigrants traditional culture, was fraction on national culture.