Yeni çağ, bilgi çağıdır. Bu koşullar altında eski çağın zenginlik kaynakları fiziksel varlıklarken, bilgi çağının zenginlikleri ise soyut, maddi olmayan varlıklar olup şirketin içindeki potansiyel enerji, kollektif beyin gücünden meydana gelmektedir. Fiziksel sermaye, geçmiş performans ve bugunü yansıtırken şirketin entellektüel malzemesi gelecekte sürdürülebilir kazançlar elde etme potansiyelini gösterir. Yeni çağda bilinen sermaye kavramının kalın çizgilerinin kaldırılıp resmin bütününü ortaya çıkaracak, yeni bir tanımlama yapılması gereği doğmuştur. Bu anlayışa göre, yeni tanımlamayla şirketin sermayesi “fiziksel” ve “entellektüel” sermaye olmak üzere iki bölümde ele alınmaktadır. Fiziksel sermaye; arazi, fabrika, donanım, nakit gibi şirketin maddi ve mali kaynaklarını temsil etmektedir. Entellektüel sermaye ise soyut bir kavram olup “bir şirketteki insanlar tarafından bilinen ve şirkete rekabet üstünlüğü kazandıran bütün şeylerin toplamını” ifade etmektedir. Patentler, telif hakları, markaların yanısıra, çalışanların yetenekleri, uygulanan süreçler ve müşteri ilişkileri de entellektüel birer sermayedir. Entellektüel sermayenin Türkiye’deki durumunun incelenmesini amaçlayan bu tez çalışması dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde entelektüel sermaye kavramının ortaya çıkışı ile entelektüel sermaye kavramı hakkında kısaca bilgi verilmiştir. Bu bölümün amacı işletme yöneticiliğinin tarihsel gelişimi içinde insana verilen değeri ortaya koymak ve bilgi toplumuna geçişi özetlemektir. İkinci bölümde entelektüel sermayenin tanımı, unsurları, yönetimi ve ölçme teknikleri ele alınarak, entelektüel sermaye hakkında genel bir bilgilendirme yapmak amaçlanmıştır. Üçüncü bölümde ise Türkiye’de entellektüel sermaye anlayışı ve yaklaşımı ile entelektüel sermayenin durumu ele alınarak irdelenmiştir.Dördüncü bölümde ise Türkiye’de bilgi toplumu ve ekonomisi ile entelektüel sermaye kavramları incelenmiştir. Sonuç bölümünde entelektüel sermayenin gelişimi için atılması gereken adımlar hakkında yorumlar yapılmıştır. Tezin hazırlanma sürecinde, literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda, bilimsel kitaplar, uluslar arası ve ulusal yayınlar, yurt içi ve yurt dışında konu ile ilgili yazılan makaleler ve dokümanlar incelenmiştir.
The new age is the information era.While the past age’s sources was the physical assets, information age’s are the abstract and non_material assets as the potential energy and the collective brain power at the companies.While the physical capital reflects the past and today’s performances, the intellectual sources of the company shows the potential of the sustainable benefits of the future. At this new era , there is a need for a definition that cleans up the thick borders of the definition of capital and shows up the picture. In this new comprehension the capital of the company is discussed as two seperate parts as “physical” and “intellectual”. Physical capital represents the materialistic and physical sources of the company like land, factory, hardware, and cash. The intellectual capital is an abstract concept which means everything that known by the employees of the company and gives an advantage of competition. Patents, copyrights, brands as well as the abilities of the employees, practised processes and customer relations are the intellectual capitals. This thesis which aims to examine the situation of the intellectual capital of Turkey consist of four parts.At the first section it is shortly expressed the development of the concept of intellectual capital and the concept of intellectual capital. The aim of this section to exhibit the meaning of the human historical development of the manegement administration and summerize the transition to information society. At the second section it is aimed to make general briefing of the intellectual capital by the discussing the definition , elements, manegement, and surveying technics of the intellectual capital. At the third section the conception and of the intellectual capital at Turkey and the condition of intellectual capital are studied.At the fourth section aims to examine the defination of information society and economy and intellectual capital at Turkey. At the consequence section comments for the development of intellectual capital are studied.