Hizmet sözleşmesinin feshi, sosyal ve ekonomik bakımdan güçlü işveren ile zayıf işçi arasında var olan iş akdinin karşı tarafın kabulüne bağlı olmaksızın sona erdirilmesidir. Sözleşmenin feshi ile tarafların sözleşmeden doğan yükümlülükleri sona erer. Ancak, sözleşmenin kanunda belirtilen biçimde ve haklı nedenle feshedilmemesi durumunda tazminat yükümlülüğü doğar. Hizmet sözleşmesinin İş Kanunu’ nda düzenlenen haklı nedenle derhal fesih hallerinden “ahlak ve iyiniyet kurallarına uymayan haller ve benzeri” durumlarda işveren tarafından feshi durumunda ise işverenin hiçbir tazminat yükümlülüğü söz konusu olmayacaktır. İşçinin haklı nedenle feshi ise fesih sebepleri bakımından paraleldir. Hizmet sözleşmesinin haklı nedenle işçi tarafından feshi durumunda işveren tazminat yaptırımları ile karşı karşıya kalacaktır. Bu çalışmada, İş Kanunu m. 25’ te düzenlenen haklı fesih nedenleri kanunda düzenlendiği sistem içerisinde sırasıyla detaylı biçimde ele alınmış, hizmet sözleşmesinin haklı nedenle feshi usulü, feshin süresi ve sonuçları da incelenmiştir. Ayrıca; birinci bölümde hizmet sözleşmesinin tanımına, sona ermesine ve haklı fesih kavramlarına değinilmiştir. İş Kanunu dışında Basın İş Kanunu ve Deniz İş Kanunu’ nunda düzenlenen “işverenin haklı feshine” ise yer verilmemiştir. İş Kanununda yer alan haklı fesih nedenleri, sözleşmenin devamının işverenden beklenemeyeceği ve iş ilişkisinin çekilmez hale geldiği sebeplerdir. Bu hüküm, ideal bir hukuk kuralı olmayıp ancak günümüz ihtiyaçlarına cevap verecek biçimde düzenlenmiştir.
Termination of service contract is the termination of the labour contract without the consent of the worker. With the termination of contract, obligations that are assumed for each side are no more applicable. However, if the termination process is not compatible with the applied law and without just cause then implied indemnity is in order. Within the listed causes for a termination in Labour Law, “violation of job ethics and dishonesty” is a just cause for the termination of contract. Under these circumstances, employee cannot claim any obligations for the employer. On the other side, employee acts under the same rules and in parallel with the employer considering the laws undertaken. Termination of service contract by the employee with a just cause results in amends that are implied by law. In this thesis, just causes for the termination of a service contract that are listed in article 25 of Labour Law elaborated in detail; the related procedures of termination with just cause, duration of termination and results of termination are also explored. Furthermore, definition of service contract, discharge of the contract and results are mentioned in section1. As an exception; the regulations related with the termination of the service contract with just cause that are implied by Press Labour Law and Marine Labour Law are not included. The just causes for a termination of service contract that are indicated by Labour Law are the ones that imply the relationship between employee and employer is no more viable. This judgment is not a result of an ideal law; however, it is a regulated version as to make it compatible with the contemporary demands.