Gemi Yönetim Firması Kavramı? Türkiye için yeni bir kavram olsa da uluslararasıalanda 20. yüzyılın ortalarından beri kullanılmaktadır. Bu tezin amacı Türkiye'de dearmatör firmalar tarafından yeni yeni kabul görmeye başlayan bu olguyu incelemek veTürkiye'deki gemi yönetimi yapan firmaların stratejik yaklaşımlarını ve performanskriterlerinin önemini ölçmektir. Sektör hakkında genel bir bilgi verildikten sonra gemiyönetimi tarihçesi ve tanımlamaları yapılmış ve ardından gemi yönetimi departmanlarıve fonksiyonlarını anlatılmıştır. Verilen hizmetleri tanımladıktan sonra daha önceyapılmış çalışmalardan da faydalanarak gemi yönetimindeki performans kriterleribelirlenmeye çalışılmıştır. Günümüz rekabetçi dünyasında uygulanmaya başlayan yenistratejik yönetim sistemlerinden biri olan kurumsal karne uygulamasını anlatarak anketbu sisteme uygun olarak hazırlanmıştır.Günümüzde firmalar özellikle denizcilik gibi uluslararası bir boyutu olan iş dalındarekabetçi avantajlarını sürdürebilmeleri için strateji geliştirmeleri ve geliştirdikleri bustratejiyi sürekli ölçümleyerek firmanın başarılı olup olmadığını belirlemelidir.Dolayısıyla strateji ve performans firmanın başarısı için ayrılmaz iki değerdir. Buölçümlemeyi yapmak için ölçülebilir performans kriterlerinin belirlenmesigerekmektedir. Anket oluşturulurken firmaların strateji yaklaşımlarını ve performanskriterlerinin öncelik sırasını belirlemek gibi iki önemli soruyla yola çıkılmıştır. Bukonuda uluslararası alanda yapılmış çalışmalardan ve literatür taramalarındanfaydalanılmıştır. İlk olarak stratejik yaklaşım kriterleri belirlenmiştir. Sorulargruplandırılırken Norton ve Kaplan'ın kurumsal karne uygulamasında olduğu gibiperformans kriterleri dört ana başlık altında toplanmış ve bu sayede strateji performansarasındaki bağıntı ölçülmeye çalışılmıştır. Türkiye'de üçüncü parti gemi yönetimi yapançok sayıda firma olmadığından kendi gemisini kendisi yöneten firmalar da tezinkapsamına alınmıştır.Anahtar
As ?Ship Management ? concept is new for Turkey it has been internationally usedtill the middle of the 20?th century. The aim of the thesis is to identify this conceptthat is new for Turkey and measure the strategic approach and the importance of theperformance criterias of the ship management companies at Turkey. After giving abrief information about the world economic situation and the ship managementsector, the historical development of the ship management and definition of the shipmanagement has been told. After that the departments and functions of the shipmanagement companies have been explained. Finally the services that are renderedby the ship management companies has been told and by using the studies donebefore, the performance criterias of ship management have been determined. Aftertelling todays one of the most favorite strategic management system `balance scorecard? questionnaire according to this system has been prepared.Today, to continue their competitive advantages, companies which are especially atan international business branch like maritime, have to improve strategies and to seeif they work or not they have to measure the strategy with some performancecriterias. So to measure the strategy first we have to determine the criterias ofperformance. As a result strategy and performance is two non-seperate factors forthe success of the company. The aim of the questionnaire is to measure the strategicapproach and importance of the performance criterias of the ship managementcompanies at Turkey. For this subject literature and studies done before on thissubject has been searched and the strategic approach criterias detemined first. Whilemaking groups for the performance criterias Norton and Kaplan?s balance score cardapproach has been used and four groups has been made to measure strategyperformancerelation easily. As there is not so much ship management companies atTurkey the ship owners which are managing their own fleet have been taken to thescope of my research