SAÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tez ÖzetiTezin Başlığı: ?Zekat -Fitre Nisabı ve Günümüz Ölçüleriyle Yeniden Tespiti?Tezin Yazarı: Hüseyin VURAL Danışman: Yrd. Doç. Dr. Abdullah ÖZCANKabul Tarihi: 23 Mayıs 2006 Sayfa Sayısı: VI (ön kısım) + 69 (tez)Anabilimdalı: Temel slam Bilimleri Bilimdalı: slam HukukuZekât müessesesi slam dininin beş temel esasından birisi olması hasebiyle önemli bir kurumdur. Bukuruma tam anlamıyla işlerlik kazandırıldığı dönemlerde toplumdaki fakirlik problemine çarebulunmuş ve insanların sıkıntıları büyük ölçüde giderilmiştir. Günümüzde zekât müessesesi ile ilgilibazı uygulamaların ?zamanın teğayyuru? prensibine bağlı olarak tam anlamıyla anlaşılmadığıgörülmektedir. Hz. Peygamber (s.a.v) döneminde olmayıp daha sonraları ortaya çıkan mallarınmevcudiyeti ve o dönemde belirlenen nisap miktarlarının bu gün işlevsel olup olmayacağı gibiproblemlerin ortaya çıkması bu durumu açıkça ortaya koymaktadır.Bu tezi; yeni ortaya çıkan malların zekâtla ilişkilendirilip ilişkilendirilemeyeceği, nisap miktarlarınındeğişip değişmeyeceği; nisabın modern ekonomi kavramlarıyla ilişkisi ve fitre miktarının güncelparasal değerinin ne olması gerektiği gibi konuları ele almayı hedeflemektedir.Bu çalışmayı yaparken günümüzde kullanılan yoksulluk sınırı, asgari ücret, açlık sınırı gibi birtakımmodern kavramları da ele alarak konumuza ışık tutmaya çalıştık. Zekât ve fitrenin bu günküdurumunu belirleyebilmek için ilk uygulamaları bünyesinde bulunduran Asrı Saadetteki örneklerinebaktık. Çalışmamızda mezhep ayrımı gözetmeksizin günümüzde uygulanabilme şansına sahip olanörneklere ve fakihlerin çoğunluğunun üzerinde ittifak ettikleri görüşlere ağırlık verdik.Sonuç olarak mali bir müessese olan zekâtın hiçbir kuruma benzemediğine, başlı başına kendisi içindebir bütün olduğuna, günümüzde ortaya çıkan çeşitli kurumlarla zekâtın fonksiyonunun yerinegetirilemeyeceğine ve değişebilir yönlerinin bulunmasına rağmen büyük çoğunluğunun taabbudiolduğuna dikkat çekmeye çalıştık.Bu çerçevede Havâic-i Asliye meselesinin halledilmesiyle nisap miktarlarının Hz. Peygamber'in(s.a.v ) belirlediği ölçülerde kalabileceğine ve fitre miktarında ise limitleri düşük tutmanın verenleriçoğaltacağına ve alanların daha çok ihtiyaçlarını giderebileceği sonucuna vardık.Anahtar kelimeler: Sadaka , Zekât, Fitre, Nisap, Fakirlik
Sakarya University Insitute of Social Sciences Abstract of Master?s ThesisTitle of the Thesis: The quorom of alms and their distribution as pab lishing them in todayscriterionAuthor: Hüseyin VURAL Supervisor: Yrd. Doç. Dr. Abdullah ÖZCANDate: 23 May 2006 Nu. of pages: VI (pre text) + 69 (main body)Department: Basic slamic Science Subfield: slamic LawAlm is an important institution by means of being one of the five pillary of the slamic faith. By thetime it had been put into effect in daily life completely, so many problems of human being werefulfilled and the illness of powerty was eridicated. However, in our age the institution of alm hasn?tbeen known in the real meaning and it hasn?t beenworked as it deserves and desired. For instance, thepossessions that were nonexist during the period of prophet Mohammed but appeared after him causedproblems about identifying the real amount of quorom whether they are functional or not today.The purpose of studying this theory this theory is to be able to find an answer to the questions related toour worries that have led to be questioned such as the connection between alm and possessions whichhave appeared recently, whether the quorom amounts will change or not, the relation of the quoromwith modern concepts and what should be the equal payment value to the amount of alm for today.Studying on the theory we have tried to be sensible as much as possible by considering the somecontemporary concepts related to today, such as powerty limit, minimum wage. While doing this wehave been able to try to consider the position of alms in today?s world. n our study we have tended tosearch fort he change of its being put into practice in our age by mostly the comman opinions ofslamic legists and fagihs without discriminating any races.As a result of it, we have found that, the institution of alm is unique and has no real equalance whencompared to other institutions; we also have convinced that it can?t be possible to put into practive thefunctions of alm by means of other institutions that exist in today?s world despite their changableaspect.n this respect, the amount of quorom should remain the same amount as the prophet Mohammeddescribed it before, but the amount limit should be lowered so as to increase the givers and meet thedemand as much as possible.Keywords: Charity ,Alms, al-fitra, al-nisab, Poverty,