SAÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans TeziTezin Başlığı: ?SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin letişim Engelleri ile lgili Görüşleri?Tezin Yazarı: Özlem AKCA Danışman: Prof. Dr. Aytekin ŞMANKabul Tarihi: 29.05.2006 Sayfa Sayısı: XXV (ön kısım)+192(tez)+10(ekler)Anabilim Dalı: Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri EğitimiTeknolojinin hızla gelişmesiyle tüm alanlarda olduğu gibi eğitim alanında da bir takımdeğişiklikler olmaktadır. Bu değişikliklerden en önemlisi olarak kabul edilen yeni bir eğitimsistemidir. Bu eğitim sistemi, eğitim ortamının sınıf dışına taşınmasına olanak veren uzaktaneğitim sistemidir.Uzaktan eğitim sisteminde kullanılan iletişim teknolojileri sayesinde öğrenciler okula gitmezahmetinden kurtulmuşlardır, ayrıca okuldan uzakta bulunan öğrenciler ve okulagidemeyecek derecede özürü bulunan öğrenciler eğitim haklarını kullanma imkanı bulmuşolmaktadır. Ayrıca üniversiteler ilk sırada tercih edilme, verilen eğitimin kalitesini yükseltme,rekabetçi ortamda tutunabilme gibi sebeplerle uzaktan eğitimi uygulamaya başlamışlardıruzaktan eğitim sisteminin kullanılma sebepleri onun önemini ortaya çıkarmaktadır.Bu yeni eğitim sisteminin birçok avantajının bulunmasına karşın, öğrencilerin sınıfarkadaşları ve öğretmenleri ile aynı ortamda bulunmamalarından kaynaklanan iletişimengelleri dezavantajının bulunduğu da görülmektedir.Bu çalışmanın amacı, SAÜ uzaktan eğitim bölümlerinde öğrencilerin karşılaştıkları iletişimengellerinin ortaya konmasıdır.Araştırmada kullanılması amacıyla geliştirilen anket, 2005-2006 Eğitim Öğretim Yılıiçerisinde Sakarya ilinde bulunan SAÜ Adapazarı Meslek Yüksek Okulu bölümlerindeokuyan 3677 uzaktan eğitim öğrencisinin içinden rastgele seçilen 378 öğrenciye uygulanmışolup elde edilen bulguların analizinde M N TAB programı ve içerik analizi kullanılmıştır.Mülakat ise gönüllü olarak katılan 16 öğrenciye uygulanmış ve içerik analizi kullanılarakanaliz edilmiştir.Birinci alt problemin analizinde frekans ve yüzde analizleri, ikinci altproblemin analizinde mülakat ve doğal gözlemler yapılmış içerik analizi kullanılmış, üçüncüalt problemin analizinde, Anova(f- testi) uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar frekans veAnova tablolarında ayrıntılı olarak gösterilmiştir.Araştırmada elde edilen verilere göre öğrenciler arasında farklı iletişim engellerinin olduğusöylenebilir. Öğrenci izlenimlerinden ortaya çıkan iletişim engelleri; teknik engeller,psikolojik engeller, kişisel engeller, uzaklık engeli, kesinti engeli, zaman baskısı engeli olarakaltı başlık halinde belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Uzaktan Eğitim, letişim Engeli, Öğrenci görüşleri
Sakarya University Institute of Social Sciences Abstract of Master?s ThesisTitle of Thesis: Demands of the SAU Distance Education Students According toCommunication Barriers.: Özlem AKÇA Supervisor : Asosc. Prof.Dr.Aytekin ŞMANAuthor: 29.05.2006 Num. of Pages: xxvi (pre text) + 192(Main Body) +10(Appendices)DateDepartment: Computer and Instructional Technology EducationIn education area some changes occurs in all areas by improving the technology. ThisEducation System is accepted as a thing which is the most important from thosechanges. This system of education is ?Distance Education? that gives us anopportunity to move educational facilities outside of the classroom.Students cut down on going to their schools by using communication technologies inthe distance education. At the same time the students who are far away from schooland who have handicaps to go to school would find a chance to use of theireducational benefits. Furthermore universities have started to put into practicedistance education in consideration of raising the quality of education, surviving inthe competitive society, having priority. The reasons of using distance educationshow up its importance.In spite of having several advantages, this new education system causescommunication problems in consideration of not being in the same location with theteacher and the classmates.The survey which is improved to use in research was applied 378 students who wereselected from between 3677 students who are taught in distance education in S.A.U.Adapazarı M.Y.O. in Sakarya city in the 2005-2006 academically year and the resultof survey which is gathered was analyzed by using MINITAB software. Andinterview was applied only 16 students who were volunteers and the results wereanalyzed by using content analyze. By analyzing the first sub problem is frequencyand percentage analysis, on the second sub problem is interviews and naturalobserving. Lastly the third sub problem, ANOVA (F-Test) was applied, its results wasprinted in detail on frequency and ANOVA schedules.As the data?s after research can be said there are some communication problemsbetween students themselves. The communication problems being observed wascategorized in 6 headers as technical barriers, psychological barriers, personalbarriers, distance barriers, deduction barriers, time pressure barriers.Keywords: Distance Education, Communication Barriers, Demands of the students.