Sakarya University Insitute of Social Sciences Abstract of Master'sTitle of the Thesis: Turkish Media in Germany and The Effects of The TurkishMedia to the Culturel Structure and Entegration of Turkish mmigrantsAuthor: Burcu AKKAYA Supervisor: Asiss. Prof. brahim KAM LDate: 30 Mayıs 2006 Nu. of pages: XI (pre text) + 128 (main body)Department: International RelationsTurks emigrated to Germany as a labour force and after providing their unision with theirfamilies they became permanent residents in Germany in the course of time. In the newlifestyle they formed in Germany, they felt the similar needs they felt in their homecountry Turkey, and gradually found the means of suffincing these needs just in the samemanner they handled them in Turkey. They brought their traditional conventions andhabits while they were emigrating from towns to big cities in Turkey, they transmittedtheir cultural and conventional customs to Germany as well. In this context, afterproviding their chief needs such as, security, accomadational and nutritional needs, theyheaded towards their concerns of belonging and within this context they fast adoptedmeans of communication, which improves rapidly, with their native country.As residents of Germany; in addition to working as an employee, with theirentrepreneurship they began to establish their own business. In the course of time, mediasector emerged as one of those business sectors. Media is a tool which has a great impactupon society. As the first immigrants could not speak and understand German languageTurkish media became the channel of getting information about the agenda.Entrepreneurs who realized this truth, enterprises both from Germany and great pressenterprises from Turkey, targeted this mass of Turkish immigrants, which amounts to 3million.Consequently, Germany being the country which inhabits the greatest number of Turkishemigrants, became the headquarters of Turkish media in Europe. This work, which issupported by specialists' views, survey results and graphics and examination of sourcespertaining to the field, is mainly about to explain in detail the rise, the progress of themedia in Germany and the media's tools, and the media's problems and its influence onthe integration of Turks. Furthermore this thesis also includes Turkish emigrantseconomical power, and their entrepreneurship potential, and the concept of diaspora andthe concept of integration as well.The content of this work is backed up by media specialists' views by one-to-oneinterviews. In the last section it can be viewed that the use of Turkish media does not leadto ghetto stratification, on the contrary Turkish media is so vital for Turkish emigrants topreserve Turkish language. And it is also apparent that the usage of Turkish media toolsis not a barrier against using German media and especially the youth makes use of bothmedias at equal rates. Turkish media plays an important role when German media fallsshort of dealing with certain subjects.Keywords: Turkish immigrants in Germany, media, integrationix
SAÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tez ÖzetiTezin Başlığı: ?Almanya?daki Türk Medyası Ve Türk Medyasının Türk GöçmenlerinKültürel Yapısına Ve Entegrasyon Çabalarına EtkisiTezin Yazarı: Burcu AKKAYA Danışman: Yrd. Doç. Dr. brahim KAM LKabul Tarihi: 30 Mayıs 2006 Sayfa Sayısı: XI (ön kısım) + 128 (tez)Anabilimdalı: Uluslararası lişkilerAlmanya?ya göçmen işçi olarak giden Türkler aile birleşimini de sağlayıp zamanlakalıcılaşmışlardır. Oluşturdukları yeni dünyada, kendi yurtlarında hissettikleriihtiyaçların benzerlerini, yaşadıkları Almanya?da da hissetmiş ve bunu karşılamanınyollarını bulmuşlardır. Aynen Türkiye?de köyden kente göçte geldikleri memleketlerinyaşantı kalıplarını geldikleri büyük şehre taşıdıkları gibi Almanya?ya da kültürel vegeleneksel alışkanlıklarını taşımışlardır. Bu bağlamda temel ihtiyaçlar olan güvenlik,beslenme, barınma ihtiyaçlarını giderdikten sonra aidiyetlerine yönelmiş ve buanlamda da yurtlarıyla olan iletişimlerini hızla gelişen şekillerde kurmanın yollarınıbulmaya başlamışlardır.Yaşadıkları Almanya da başkalarının yanında çalışmışlıklarının ötesindegirişimcilikleriyle kendi iş yerlerini de kurmaya başlamışlardır. Zamanla medyasektörü de bu alanlardan biri olarak ortaya çıkmıştır. Medya toplumu etkileyen enönemli araçlardan biridir. Almanya?ya ilk gelen Türklerin Almancası olmadığındanTürk medyası onların gözü kulağı olmuştur. Bu gerçeği fark eden girişimciler: hemAlmanya?dan hem de Türkiye?den büyük basın kuruluşları Almanya da yaşayan üçmilyona yakın insanı hedef kitle olarak belirlemişlerdir.Dolayısıyla Almanya Türk kökenli göçmenlerin en yoğun yaşadığı ülke olarakAvrupa?nın Türk medyası merkezi haline gelmiştir. Bu çalışma Almanya?daki Türkmedyasının doğuşunu, gelişimini, medya araçlarını, sorunlarını ve entegrasyonaetkilerini uzman görüşleri, araştırma sonuçları, grafikler ve kaynak incelemesi yoluyladetaylı bir şekilde açıklamaktadır. Ayrıca Türk kökenli göçmenlerin ekonomikgücünü, girişimcilik potansiyelini, diyaspora kavramını ve entegrasyon kavramını daiçermektedir.Çalışma ve araştırma sürecinde Almanya?daki medya uzmanları ile birebir görüşmelerde yapılarak tezin kapsamı desteklenmiştir. Son bölümde de Türk medyasınıkullanmanın otomatikman bir gettolaşmaya (kapalı toplum) neden olmadığı, Türkmedyasının Almanya?daki göçmenler için özellikle Türkçe dilinin korunmasıaçışından çok önemli olduğu, Türk medyasının kullanımının Alman medyasınınkullanımına engel olmadığı, özellikle genç nesilin iki medyayı da aynı orandakullandığı görülmektedir. Türk medyası özellikle Alman medyasının yetersiz kaldığıkonularda ön plana çıkmaktadır.Anahtar kelimeler: Almanya?daki Türk göçmenler, medya, entegrasyonviii