dc.contributor.advisor |
Doçent Doktor Oğuz Türkay |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-01T06:54:36Z |
|
dc.date.available |
2021-04-01T06:54:36Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.citation |
Solmaz, Seyit Ahmet. (2012). Pazar yönlülük ve tedarikçi ilişkilerinin işletme performansına etkileri : otel işletmeleri örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/92232 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Tüketici ihtiyaç ve isteklerini karşılamayı, hatta onlar için nitelikli değer yaratmayı amaçlayan önemli bir işletme fonksiyonu olarak pazarlama, tarihsel süreç içerisinde ekonomik ve teknolojik değişimlere paralel olarak önemli evrelerden geçmiş ve değişimlere uğramıştır. Bu süreç sonunda işletmelerde benimsenen yaklaşım, modern pazarlama yaklaşımı olmuştur. Modern pazarlama düşüncesinin işletmelerdeki tezahürü ise, pazar yönlülük olarak gerçekleşmiştir. Modern pazarlama anlayışının bir uygulaması olarak ifade edilen pazar yönlülük, öğrenme, rekabet avantajı ve müşteri memnuniyeti gibi otel işletmelerinin yaşamsallığını etkileyecek düzeyde önemli çıktıları olan bir kavramdır. Bu doğrultuda, araştırmanın birinci bölümünde pazar yönlülük kavramı incelenmiştir.Otel işletmeleri, müşterilerine konaklama hizmeti başta olmak üzere, yiyecek- içecek ve eğlence gibi çok sayıda yardımcı hizmeti de sunan işletmelerdir. Bunun yanında, sunulan hizmet çeşitliliğinin fazla olması, otellerin tedarikçileri ile yakın ilişkiler kurmalarını gerekli kılmaktadır. Bir otel işletmesinin tedarikçileri ile yakın ve sağlıklı ilişkiler kurması, müşteri memnuniyetinin artmasını ve dolaylı yönden performansının olumlu yönde gelişimine de katkı sağlayacaktır. Bu kapsamda, çalışmanın ikinci bölümünde otel işletmelerinin tedarikçileri ile ilişkileri incelenmeye çalışılmıştır.Pazar yönlülük ve tedarikçi ilişkileri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla otel işletmeleri üzerinde bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında kolayda örnekleme yöntemiyle; 3 yıldızlı, 4 yıldızlı, 5 yıldızlı ve S Class olmak üzere 140 otel işletmesinden anket yolu ile veri elde edilmiştir. Elde edilen veriler istatistiki metotlarla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, pazar yönlülük ve tedarikçi ilişkileri boyutlarının otel işletmelerinin özelliklerine göre farklılaştığını ortaya koymaktadır. Bununla birlikte, otel işletmelerinin pazar yönlülüğü ile tedarikçileri ile olan ilişkileri arasında pozitif bir ilişki olduğu anlaşılmaktadır. Aynı zamanda, hem pazar yönlülüğün hem de tedarikçilerle ilişkilerin otel işletmelerinin performansını pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. |
|
dc.description.abstract |
As an important business function, marketing that aims to meet consumer needs and requests and even to create sufficient value for them has gone through some important phases and undergone evolution in correlation with economical and technological changes throughout the historical process. At the end of the process the approach that is adopted by businesses was modern marketing approach. Appearing of modern marketing conception for businesses was market orientation. Market orientation expressed as a practice of modern marketing approach is a term that has substantial importance at a level of effecting vitality of hotel businesses by learning, competitive advantage and customer satisfaction. In this direction, the term of market orientation was examined at the first chapter of the study.Hotel businesses provide numerous services such as food & beverage, entertainment and lodging in particular to their customers. In addition to this, considerable service variety that is provided makes essential to build a close relationship between hotels and their suppliers. For a hotel business, building close and healthy relationships with suppliers contributes increase of customer satisfaction and, in an indirect way, improvement of performance. Within this scope, relationship between hotels and their suppliers was examined at the second chapter of the study.A field research on hotels was implemented with the intention of revealing the relationship between market orientation and supplier relationship. Within the scope of research, data is obtained by convenience sampling from in total 140 hotel businesses that comprise three-star, four-star, five-star and s-class. Data was obtained by questionnaire forms. Obtained data was analysed by using statistical methods. Results indicated that there are differences between hotel groups related to factors of market orientation and supplier relations. Results of the research presents that there is a positive relation between market orientation and supplier relationship of hotel businesses. In addition to this, it was determined that performance of hotel businesses is effected in a positive way by both market orientation and supplier relationship. |
|
dc.format.extent |
XI, 231 yaprak : şekil ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Pazar yönlülük |
|
dc.subject |
Alıcı-tedarikçi ilişkileri |
|
dc.subject |
Tedarik zinciri yönetimi |
|
dc.subject |
Otel işletmeleri |
|
dc.subject |
İşletme performansı |
|
dc.title |
Pazar yönlülük ve tedarikçi ilişkilerinin işletme performansına etkileri : otel işletmeleri örneği |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Turizm İşletmeciliği Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Solmaz, Seyit Ahmet |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|