Rekabet kavramı iktisat kuramcıları, girişimciler, bilim adamları tarafından farklı bakış açılarına yönelik olarak tanımlanmıştır. En basit tanımıyla rekabet, aynı amaç peşinde koşanlar arasındaki yarış olarak nitelendirilebilir. Yazın incelendiğinde, rekabet konusuna en fazla katkıyı Amerikalı bilim adamı Michael PORTER'ın yaptığı görülmektedir. Porter, rekabet kavramını ülke, sektör ve firma düzeyinde ele almıştır ve bir ülkenin rekabet edebilirliğinin ancak firmalar arası rekabet ile gelişeceğini belirtmiştir. Bir işletmenin rekabet edebilirliği için ise, tüketicilere sunulacak ürün ve/veya hizmetlerin rakiplere kıyasla daha az maliyetle, daha düşük fiyatla, ürün ve/veya hizmete, kaliteli üretiminin de ötesinde ilave özellikler ekleyerek gerçekleşecektir. Bilindiği gibi küreselleşen dünyada işletmelerin rakipleri yerel firmaların da ötesinde uluslararası işletmelerdir. Dolayısıyla birçok rakip işletmenin bulunduğu serbest piyasa ekonomilerinde varlık göstermeye çalışan işletmeler, ancak uzun vadeli rekabet stratejileri belirleyerek, istikrarlı bir pazar payı elde edebilirler. Rekabetçi stratejilerin başarılı olabilmesi için pazarın iyi analiz edilmesi gerekir. Bunun için de pazarda bulunan diğer rakiplerin geliştirdikleri pazarlama stratejileri hakkında işletmeye sürekli bir bilgi akışı sağlanmalıdır. Ayrıca rakiplerin geliştirdikleri stratejilere karşı alınacak önlemler belirlenmelidir1950'lı yıllardan itibaren hızlı gelişim gösteren sektörlerden birisi de hizmet sektörüdür. Hizmet sektörünün bir alt kolu olan turizm sektöründe faaliyet gösteren konaklama işletmelerinin birbirlerini hangi konularda rakip olarak gördükleri ve rakiplerine karşı ne tür eylemler geliştirmeyi tercih ettikleri bu çalışmanın özünü oluşturmaktadır. Çalışma için, ülkemizde turizm işletme kümelenmesinin en yoğun olduğu Antalya ilinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmeleri örneklem olarak seçilmiş, otel yöneticilerinin anket sorularına verdikleri cevaplar tablolar yardımıyla değerlendirilmeye çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Turizm, Rekabet Edebilirlik, Otel Endüstrisi, Pazarlama Stratejileri, Elmas Modeli.
The Concept of competition is identified by Economic theorists, entrepreneurs, scientists in different perspectives. The simplest definition of competition is that it?s a race between those that pursue the same purpose. When the literatüre is reviewed, it is seen that the most important contribution about the concept of competition has benn made by American scientist Michael PORTER. Porter examined the concept of competition in three ways which are the competition in country, sector and firms. He also indicates that the competitiveness of a country will only improve if the competition will improve between countries. For the competitiveness of a business, products and services offered to consumers at less cost than competitors, lower prices, and product and service quality by adding additional features beyond the production will take place.As known, the firms are not only competitor with local firms, but also competitor with international firms.Most of the firms which are in the free market economies, can achieve a stable market share if they set long-term competitive strategies. In order, to implement successful competitive market strategies, the market must be well analyzed. For that, the firms must always be supplied with flow of information about the competitors? marketing strategies. In addition, the precautions that will be taken against the opponents? strategies should be determined.One of the fastest developing sectors since 1950s is the service sector. How one of service sector enterprises, the tourism accommodation sector, see one another as rivals and competitors, what kind of actions they prefer to develop against each other make up the is core of this study. For this study, five star hotels in Antalya where the tourism business clusters are intense have been taken as sample and the hotel managers? responses to given questionnaire have been tried to evaluate with tables.Keywords: Tourism, Competitiveness, Hotel Industry, Marketing Strategies, Diamond Model